Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuka kehtaa kutsua itsensä kylään?

Vierailija

Ellei kyseessä ole perheenjäsen (äiti, anoppi, sisko, serkku tms.) tai paras kaveri, niin kehtaatko sanoa, että "me tultais teille kylään"?

Sivut

Kommentit (71)

Vierailija

Kyllä kai se toinen osapuoli osaa sanoa, jos kyläily ei käy. Meillä ainakin on kavereiden kesken ihan yleistä, että ilmotellaan, "nyt oltais tulossa teille" eikä odotella, että kutsutaan kylään erikseen.

Vierailija

Kun jos mulla ei ole mitään hyvää syytä eli muuta tekemistä tai en ole kotona, niin en kehtaa kieltäytyä. On sitten pakko ottaa vieraat vastaan, vaikka olisin ehkä tahtonut lötkötellä rennosti yksikseni sohvalla kotivaatteissa tm.

Vierailija

Kun ollaan siis vielä kovin kiinni tyttökavereissa ja ehkä äitiyslomalla tai hoitovapaalla.

Keski-ikäisenä ja työssäkäyvänä sellainen ei tule enää kysymykseen.

Vierailija

toisten luo kylään. Kysyn suoraan ystävältä, että sopisiko tulevana viikonloppuna tulla käymään. Tyrkytä en, jos ei sovi, niin sitten jään odottamaan vastakutsua kunhan ko ystävälle sopii. Kukaan ei pidä moukkana, juntteja ei olla vaan suht hyvin koulutettua porukkaa.

Vierailija

Meille saa mielellään kutsua itsensä kylään - osaan kyllä sanoa "ei", jos ei käy tai niin, että "tulkaa vain, mutta en ehdi laittaa mitään ruokaa", jolloin vieraat tuovat esim. lapsilleen omat ruuat.

Minusta on arvokasta ja ihanaa, että on sellaisia ystäviä, joilla voi vierailla ja jotka vierailevat meillä ilman kummempia muodollisuuksia. Kotiäitinä seura on tervetullutta. Lapsetkin ovat onnessaan, kun tulee leikkikavereita.

Vierailija

Lainaus:

Kyllä meidän äitipiireissä on tapana kysellä, että voiko tulla kylään. Vastaavasti myös kutsutaan kylään. Näin sumplitaan, että milloin voitais tässä kiireisessä perhe- elämässä nähdä. Ja kieltäytyä saa. Juuri tällä viikolla ollaan sumplittu, että milloin eräs ystäväni voisi lapsineen tulla meille kylään. Hän kysyi voisivatko tulla meille sinä ja sinä päivänä, se ei passannut meille, mutta sitten ehdotin vastaavasti toista päivää, se ei passannut heille, mutta lopulta kumminkin löytyi sopiva päivä.

Hänen kanssaan on juurikin se tilanne, että asuvat kauempana ja heillä auto, meillä ei. Ennen kun asuivat vielä meidän lähellä, niin kävimme vuorotellen toistemme luona kylässä.

Näin toimitaan monien kanssa. Sekä kutsutaan kylään, että kysytään voidaanko nähdä/ voidaanko tulla kylään.

Itse olen lähempänä kolmekymmentä vuotta ja ystävän 20 +- siitä ylöspäin. Kaikenikäisiä äitituttuja/ ystäviä on. Meistä tämä systeemi toimii hyvin. Näin ei ole aina se sama osapuoli, joka joutuu kulkemaan lasten kanssa kylään tai yks ja ainut on aina emäntänä.

Ja tämä systeemi ei siis tarkoita mitään yllätysvierailuja, että yhtäkkiä vaan ollaan oven takana ja tulossa jo kylään. Kaikilla kumminkin niin omat kiireensä ja menot, ja eri- ikäisiä lapsia, jotka nukkuvat eri aikaan, että pakkokin sumplia, että millon sopii kyläillä.

Enkä ole vl, vaan muslimi ja suurinosa tutuista/ ystävistä tapakrisittyjä, ev. lut siis.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Miksi ette kutsu sitä ystävää/perhettä teille? Miksi teidän pitää mennä heille?

Jos perhe on käynyt jo monta kertaa meillä, eivätkö he ole kutsuneet meitä kylään, miten he kehtaavat ilmoittaa tulevansa meille kylään?

Vierailija

Minusta tuo on ihan normaalia (ikä 34) ja niin oli vanhemmistani (lähentelisivät 80 vuotta jos eläisivät). Joskus kutsutaan kylään ja toisinaan saattaa "tyrkyttää" itseään kylään. Syitä on monia.

Minä saatan tyrkyttää itseäni kylään esim. jos:

- mulla on joku "salaisuus" tms. josta haluaisin jutella kaverini/tuttuni kanssa ja menemällä heille varmistaisin ettei kaikki korvat juttuja kuule (esim. vaikka joku miehen/lapsen lahja-asia, johon kaipaisin mielipiteitä, ideoita, järjestelyrauhaa).

- sattuisin luontevasti olemaan liikkeellä sillä suunnalla, niin soittelisin, että passaako tulla kaffille.

- on tullut nökötettyä kotona pitempään ja haluaa päästä ihmisten ilmoille. On jotenkin repäisevämpää lähteä itse kylään kuin kutsua muita.

Ja toki nämä tapahtuvat aina hyvien kavereiden/tuttujen kesken ilman paineita siitä, että pöydässä pitäisi olla seittemää sorttia tarjolla.

Vierailija

Meidän piireissä tää on ihan normaalia että sekä kutsutaan itse tuttuja kylään tai sitten joku kysyy että sopisko tulla kylään tänään. Kumpaakin tehdään. Mä kyllä tykkäisin jos meille joku tuttu soittaisi tai viestittelisi että voivatko tulla.

Vierailija

Kaverilla on kaksi lasta, joista toinen on vauva. Hänellä on suurempi homma pakata mukulat ja tulla kylään. Plus se, että meillä alkaa olla paljon haloamisherkkiä isojen Lego-rakennelmia, joita 3-v ei varmaan malta olla hypistelemättä.

Kun kysyn, passaako meidän tulla, varaudun toki siihen, että toisilla on jotain muuta. Ei haittaa. Mennessäni vien aina syömisiä, omatekoisi leipomuksia.

Kylässä pidän vauvaa sylissä (söpö!) niin emäntä voi sillä välin vaikka tehdä iltaruokaa kotiväelle tai laittaa pyykit tai jotain. Oma poikani viihdyttää 3-veetä.

Kyllä meitä myös kutsutaan, mutta en nyt katso olevan kamala rikollinen, kun tarjoudun tulemaan.

Vierailija

me tultaisiin tänään kylään? Huh. Kylään kutsutaan AINA, on todella moukkamaista mennä itse tuollaista kyselemään, olkoon vaikka miten läheinen tuttu kyseessä!

Lainaus:

Meidän piireissä tää on ihan normaalia että sekä kutsutaan itse tuttuja kylään tai sitten joku kysyy että sopisko tulla kylään tänään. Kumpaakin tehdään. Mä kyllä tykkäisin jos meille joku tuttu soittaisi tai viestittelisi että voivatko tulla.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat