Kun työnantaja maksaa palkkaa vielä äitiysloman alettua, niin miten äitiyspäiväraha maksetaan?

Vierailija

Eli saan 3kk palkkaa vielä äitiyslomalle jäätyäni. Onko ketään vastaavassa tilanteessa ollutta tai muuten asiasta tietävää? Miten äitiyspäiväraha lasketaan? Kelan laskurihan antaa isomman summan aluksi ja pienemmän tietyn päivämäärän jälkeen. Ohitetaanko nyt se suurempi päiväraha ja kun palkanmaksu lakkaa aletaan maksaa sitä pienempää vai?

Kommentit (5)

Vierailija

Tässä Kelan laskurin tulos 30.000e palkkatuloilla ä- ja vanhempainrahasta (antaa osviittaa):

Äitiysrahan määrä 56 ensimmäistä päivää 95,44 € / arkipäivä

57 - 105 päivää 74,23 € / arkipäivä

Vanhempainrahan määrä 30 ensimmäistä päivää 79,54 € / arkipäivä

31. päivästä alkaen 74,23 € / arkipäivä

Vierailija

Eli kun saat palkkaa töistä ensimmäiset 3kk niin Kela maksaa sitä korotettua ä-rahaa sinun työnantajallesi. Sitten kun palkanmaksu loppuu 3kk kuluttua niin Kela vaihtaa vaan ä-rahan saajaksi sinut suoraan. "Menetät" siis sen isomman rahan vaikka oikeastihan saat vielä isompaa rahaa kuin työnantajasi maksaa ekalta 3kk:lta palkan.

Vierailija

Itse sain sen 3 kk palkkaa ja sen jälkeen kyllä ihan samaa päivärahaa koko vanhempainvapaan ajan. Ja se oli laskettu Kelassa aiempien tulojeni mukaan. Eikä takuulla muuttunut koko aikana!

Vierailija

Lainaus:

Itse sain sen 3 kk palkkaa ja sen jälkeen kyllä ihan samaa päivärahaa koko vanhempainvapaan ajan. Ja se oli laskettu Kelassa aiempien tulojeni mukaan. Eikä takuulla muuttunut koko aikana!

Muutos tuli josku 2007 (?), että ensimmäisiltä 52 päivältä sai tietyn prosentin ja sitten taas seuraavilta 30 päiviltä jonkun prosentin ja sitten kun muuttui vanhempainvapaaksi, taas muuttui (päivät on varmaan väärin). Katso Kelan sivuilta tarkemmin.

Vierailija

Lainaus:

Nykyisin (jäin itse ä-vapaalle vuonna 2008) ä-rahan ekat x päivää saa isompaa rahaa samoin kuin vanhempainvapaan x päivää. Tsekkaa Kelan sivuilta (vaikka sieltä laskurista).

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat