Oliko muilla näin köyhää lapsena?

Vierailija

Ei ollut luistimia, sukset oli, mutta siteet niin huonot, ettei pysyneet jalassa kunnolla. Ainoat kengät kesällä oli lenkkitossut, talvella oli yhdet talvikengät. Polkupyörällä opin ajamaan vasta 10vuotiaana, kun ei ollut aiemmin pyörää millä opetella.

Taloon ei tullut vesi, kaivosta haettiin. Pyykit pestiin pulsaattoripesukoneella, mutta huuhdeltiiin järvessä talvellakin. Sen takia vaatteita pidettiin aina viikko kerrallaan. Ulkohuusi oli, talvipakkasilla pissittiin ämpäriin sisällä. Ulkosaunassa käytiin kerran viikossa pesulla.

Puhelinta ei ollut, eikä autoa. Kameraakaan ei ollut, kuvia minusta on vasta 9-vuotiaana, jollei luokkakuvia oteta mukaan. Ei edes kastekuvia.

Televisio tuli taloon vasta kun olin 13-vuotias.

Kaikilla muilla 70-luvulla tuntui olevan jo kaikki nuo.

Kommentit (15)

Vierailija

Me asuttiin isän työn takia maalla, Helsingistä mutettiin ,kerrostalosta, ja vaikka vanhemmat oli korkeesti koulutettuja, oli asuminen silloin tollasta. Mulla on vaan hyviä muistoja tosta ajasta, enkä ajatellut että se on köyhää. Ruoka oli silloin paljon parempaa, enkä muista kiirettä olleen.

Vierailija

75 muutettiin uuteen omakotitaloon ja siinä oli jo tiskikonekin.

Sitä ennen asuttiin uudehkossa kerrostalossa. v65 olen syntynyt ja aina meillä on ollut sisävessa ja lämmin vesi jne.

Olen maalta. Mieheni on Helsingistä ja heillä on silloin ollut vielä ulkovessa ja kaivo. Ja minä aina luulin, että helsinkiläiset on hienoa väkeä ja kävelee vain Mannerheiminkatua ja käy Stockmannilla.

Vierailija

ja meillä ei ihan noin vaikeeta.

Äiti kyllä AU, ja kolmivuorotyössä. Minä ekan kerran yön yksin alle viiden vanhana.

Helsingin kalliossa asuttiin.

Eniten rassasi silloin se, että olin niin paljon itsekseen, tai hoitajalta toiselle, milloin naapuria, sukulaista tai joskus joku romanimummo hoisi mua.

Elämä vähän toisella kädellä meni siinä..

Vasta kun olin parikymppinen oli äidillä enemmän aikaa minulle.

Olin siis omalla vastuullani kasvanut poikatyttö, joka ei onneksi joutunut suurempiin ikävyyksiin.

Koulut kävin, ja kasvoin aika ehjäksi aikuiseksi kaiken keskellä.

Olen nyt itse yh ja hoidan lapsiani vastuullisesti ja osallistun heidän elämäänsä.

Meillä ihan keskiverto elämä nyt;)

Vierailija

-ulkohuussi oli, ja talvella ämpäri sisällä

-kerran viikossa peseydyttiin ulkosaunassa, vaatteet tosiaan oli ylensä viikon kerrallaan

-luistimet sain ekat n. 10-vuotiaana, pyörän n. 4-5-vuotiaana

-sisälle tuli kylmä vesi, äiti sitten lämmitti pesuvesiä puuhellalla

olen -74

Vierailija

Luistimia ei tarvinnu, koska asuin maalla isovanhempien kanssa metsän keskellä. Pyörän sain käyttöön 6 vuotiaana. isosiskolta peritty, jonkun tuttavan käytetty poikien malli:hieno pitkä satula...miksi sitä sanottiinkaan..

Joskus olin viikon kaupungissa äidin ja isän luona ja silloin kyllä huomasin kaupunkilaislapsilla olevan vaikka mitä ihmeitä...kyllä se vähän surua aiheutti, mutta olin todella onnellinen maalla käpylehmien (ja oikeidenkin)kanssa. Juhlaa oli jos jotain erityistä sai.

Vierailija

Maalla asuttiin pienessä kylässä. Kaikilla siellä silloin oli ulkohuussit ja vesi kaivosta kannettiin,ettei silloin suurena ihmeenä pitänyt.. Onnellinen lapsuus silti oli. Metsissä juostiin ja leikittiin Robin Hoodia itse tehdyillä miekoilla. Ei sitä onneen niin kamalasti materiaa tarvita..

Vierailija

Kerrostalossa asuttiin, omistusasunnossa (ei lainaa). Telkkari oli ostettu kun olin 1 vuotias. Pesukonen kun olin noin 4 vuotias. Sitä ennen pyykit pestiin pesutuvan pesukoneessa. Polkupyörän sain 3v. ilman apupyöriä ajoin 4 v. Ulkovaatteita taisi talvella olla vain yhdet + kuravaatteet, samoin varmaan kenkiä. Ekat kuvat otettu kun tulin sairaalasta kotiin. Kamera ollut jo ennen syntymää, myös puhelin ja auto. Ehkä perheeni on sitten ollut keskivertoa rikkaampi, ei kuitenkaan mielestäni rikas.

Vierailija

melko pian syntymäni jälkeen muutimme juuri valmistuneeseen rivitaloon (omistusasunto) ja kyllä meillä oli normaali pesukone ja tiskikonekin tuli kun olin alle 10v. Tv:n tuloa en muista, mutta sellainenkin oli olohuoneen nurkassa. Kodissa oli sauna, uima-allas ja suihkut eli varustetaso oli täysin nykypäivään verrattavissa.

Läheisissä metsissä viiletimme kaiken vapaa-ajan. Asuinpaikkana ison kaupungin ns. parempi lähiö, kouluun käveltiin metsän poikki.

Kesällä mökillä oli ulkovessa ja saunaan kannettiin vesi merestä ja kaivosta, ei ollut sähköjä. Veneellä käytiin kerran viikossa kauppaveneellä.

Vierailija

Polkupyörän sain, kun olin 7-vuotias ja menossa toiselle luokalle kouluun, mutta se oli aivan liian iso aikuisten pyörä. Minua vanhemmat 2 veljeä saivat samaan aikaan pienemmät nuorisopyörät joten meillä ei ollut pelkästään köyhähköä vaan vanhempani olivat myös ilkeitä.

Kylmä vesi tuli sisälle, mutta sisävessa saatiin vasta kun olin 14. Saunaa ja pesuvettä lämmitettiin edelleen vain kerran viikossa. Kotoa muuttamiseeni asti lämmitin liedellä hiustenpesuveden viikon toista pesukertaa varten.

Sukset ja luistimet minulla oli koko ajan, koska niitä vaadittiin koulussa, ja suksia tarvittiin myös kouluun menemiseen. Linja-autolle oli parin kilometrin matka eikä tie ollut aina auki aamulla.

Puhelin meille tuli, kun olin 17, televisio tuli vasta, kun olin muuttanut pois kotoa, se oli kyllä poikkeuksellisen myöhään, vaikka ei ollut mitään uskonnollisia syitäkään. En tiedä miksi, kun toisaalta meillä oli astianpesukone jo siloin kylmän veden aikana noin vuonna 1968 alkaen.

Sitkeällä kiukuttelulla sain äidiltä luvan päättää itse, mitä puen päälle, ja vuorottelin vaatteita kuten nykyäänkin. Toki vaatteita oli välillä hyvin niukasti, esimerkiksi kerran seurakunnan kesäleirille mennessä minulla oli vain yhdet pitkät housut jotka likasin maastossa heti ensimmäisenä päivänä. Koko loppuaika piti mennä kudotuissa "villahousuissa", joista minua tietenkin kiusattiin. Hameeseen oli liian kylmä. Suhtauduin pienestä pitäen vaatteisiin hyvin vakavasti ja yritin tosissani valita niitä äidin kanssa kaupassa ollessa siten, että saisin yhteesopivia kokonaisuuksia niistä vähistä.

Vierailija

asuttiin vuokralla kerrostalossa. Pesukone oli ja telkkari, väritelkku tuli 80-luvulla. Toppavaatteita minulla yksi vaatekerta, samoin talvikenkiä yhdet. Puhelin tuli myös vasta 80-luvulla.

Kerrostalossa tietenkin sisävessa ja kylpyammekin, saunassa kävimme läheisen taloyhtiön kellarissa omalla saunavuorollamme kerran viikossa.

Ainiin paitsi 6 vuotiaaksi asuin kerrostalossa, jossa ei ollut omaa suihkuakaan, talon kellarissa oli suihkuhuone (ei saunaa), en muista kuinka usein sinne päästiin.

Pihalla oli aina kavereita ja jo aika pienestä pitäen (n.4v) oltiin ihan kavereitten kesken pihalla touhuilemassa. Oli ihan tavallista pimpotella kavereiden oven takana "pääseeks Jari ulos leikkii?"

Lapsuuteni oli hyvin onnellinen, enkä muista mistään puuttesta kärsineeni.

Vaatteiden kierrätys sukulaisten kesken toimi, ja voi sitä riemua kun sain sillointällöin pari muovikassillista pari vuotta vanhemman serkkuni vaatteita! Vaatteita, jotka olivat parhaassa/pahimmassa? tapauksessa jo parilla muullakin serkulla olleet.

Vierailija

Ei minulla ainakaan ole kuin yhdet talvisaappaat, takkeja nyt on kertynyt kaksi kun näin niin ihanan viime talvena, vaikka edellinenkin on vielä käyttökelpoinen. Ja olen 78 syntynyt ja meillä oli lapsena telkut ja pesukoneet ja käytiin ulkomailla yms. mutta talvikenkiä oli kyllä vain yhdet silloinkin.

Vierailija

Minä en kutsuisi elämää vaikeaksi. Tietty mummo olisi varmaan erimieltä. Kyllä hän aika käpynä oli pyykkipäivinä. Meilllä ei vain ollut mitään ylimääräistä, ruokaa oli aina pöydässä.Vesi kannettiin sisälle -84 asti.Se oli arkipäivää, eikä siinä ollut mitään ihmeellistä. Näin jälkikäteen etoo, kun ajattelee, että isoilla pakkasilla pisiämpäri(melassiämpäri)oli tuvassa hellan edessä. Toiset hörppi vieressä kun minä pisin ja piereksin vieressä..

Vierailija

kuin ap:lla. Sen köyhyyden näki ja koki, vaikka oltiin lapsia. Ja samalla luokalla oli myös niitä, joilla oli 70-luvulla uima-allas, kaksi autoa, Disneyland-reissuja ja kodinhoitaja... Kauhean suuret tuloerot jo silloin. Ja asuinpaikkakunta Tampere.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat