Vierailija

Haluaisin kysyä vegaaniäideiltä että minkälaisia ruokia olette tehneet pilteillenne? :) Ajattelin että valmistaisin itse kaikki ruoat. Oletteko alottaneet soijamaidon tarjoamisen vuoden ikäisenä? Oletteko sekoittaneet ruokaan öljyä tai muuta energiapitoista?

Kaikki kokemukset ja vinkit on tervetulleita...!

Sivut

Kommentit (29)

hörhö: lehmää ei voi kiduttaa tai tappaa jos siitä meinaa saada maitoa! Se on hoidettava hyvin. Nykyajan korkea elintaso tuottaa näitä elämästä vieraantuneita piiperoita joilla ei ole muuta kosketusta eläimiin kuin lemmikit ja jotka väittävät silmä kirkkaana ettei lehmiä, sikoja ym. tarvita ruuantuotantoon.

vegaanin pitäisi kokkailla lapselleen erikseen liharuokia, vain koska se on jonkun mielestä "normi"? Omituinen ajatus. Kyllä lapset syö, mitä vanhemmat eteen laittavat, kunnes alkavat itse kokata ja tienata ruokansa.

Lainaus:

hörhö: lehmää ei voi kiduttaa tai tappaa jos siitä meinaa saada maitoa! Se on hoidettava hyvin. Nykyajan korkea elintaso tuottaa näitä elämästä vieraantuneita piiperoita joilla ei ole muuta kosketusta eläimiin kuin lemmikit ja jotka väittävät silmä kirkkaana ettei lehmiä, sikoja ym. tarvita ruuantuotantoon.

Luennolla kerrottiin päivystyksen potilastapaus jossa vegaaniperheen lapsi tuli riisitaudin takia kouristelevana. Oli deetipat jääneet antamatta.

mutta mielestäni jokainen perhe saa toimia tavallaan. Lienee järkevää, että teet erittäin tarkat ruokalistat ainakin aluksi. Voit sitten tarkastaa siitä, että saa tarpeeksi kaikkea ja sen listan voi tsekkauttaa sitten vaikka ravintoterapeutilla.

Pavut ja soija on paljon kiinni lapsen vatsan herkkyydestä. Meillä 1,5-vuotias sekasyöjä saa ihan hirveitä mahavaivoja omenasta ja pavuista. Ei oikein sovi siis meidän ruokalistalle :(

Tsemppiä!

kun äidit sekoittavat sitä piltteihin.

Mutta juttele tosiaan ravitsemusterapeutin kanssa, jotta lapsi saa varmasti kaikki tarvitsemansa vitamiinit ja ravintoaineet.

En ole vegaani, mutta kiinnosti vain lukea vastaukset :)

Hyvää jatkoa :)

Ai niinku et lapsena tuputetaan yhtä paljon kaikkia uskontoja ja tapoja ja aikuisena saa niistä sit valita? Eikös kasvissyöjälapsikin voi sitten isona päättää alkavansa syödä lihaa? Miksei se voi mennä niin päin? Meille tulee ainakin lakto-ovo-lapset, syököön sitten, mitä tahtovat, kun osaavat itse kokata!

Lainaus:

Jos itse haluaa tehdä päätöksen vegaaniudesta, niin lapsi tehköön sen ihan itse aikuisena. Sama juttu kuin uskonnon kanssa.

minä lähinnä lakto-vegelinjalla. Lapsia kaksi, kumpikaan ei syönyt punaista lihaa ennen yksivuotispäiväänsä, ja alkuun lähinnä riistaa. Kalaa söivät alle vuoden ikäisenä.

Itse olen imettänyt ekaa lasta vajaan vuoden, ja toista kaksi vuotta. Imetyksen siis kannattaa sujuessaan antaa jatkua pitkään, ainakin sen vuoden. Silloin ei niin tärkeää se muu ravinto, olettaen että äitikin syö hyvin.

Meillä aloiteltiin kiinteät 6kk iässä, punaisia linssejä jo tuossa alle kahdeksan kk:n iässä. Nehän ovat hyvin sulavaa yleenäsä, ja miedon makusia. Tuohan on yksilöllistä miten vauvan vatsa kestää. Tosin jos äiti syö paljon kasvisproteiineja, niin tottuuhan tuo maidon kautta. Me ollaan maustettu ruokia mm. valkosipulilla jo 8kk iästä, ollaan koko perhe vs:n suurkuluttajia :)

Soijajauhoja lisäilin soseisiin muistaakseni jostain 9kk iästä, samoin tuore herneitä kun innostui niistä sormiruokana. Mutta eihän tuon proteiinin tarve ole mikään kovin suuri pienellä. Ja äidinmaidostahan sitä saa.

Meidän hieman ylihysteerinen neuvolantäti suositteli sekaruokaa sekä käyntiä ravintoterapeutilla. Eipä menty, vaan tehtiin niin kuin oikealta tuntui. Nykyään lapset siis syö sekaruokaa, mutta lakto-ovopainotteisesti. Liha on lähinnä riistaa tai luomua lähitilan possua.

Tsemppiä, tulette varmasti kokemaan vastarintaa, mutta kukin perhe tavallaan. Ja aivan vegaaniruokakin on oikein koostettuna täysin turvallista kasvavalle lapselle. B12 vitamiiniko se on ainoa mitä ei kasviskunnantuotteista saa. Kananmunistahan sitä saisi..

Terkuin, Mia perheineen.

ei äitiä kiduteta eikä tapeta maidon saannin takia, vai??? niin imetä siis mahdollisimman pitkään. vettä on hyvä janojuoma, soijamaitoa käyttäisin lähinnä ruuanlaitossa

Meidän kunnassa veget saavat automaattisesti lähetteen sellaiselle halutessaan.

Rypsiöljyä kannattaa lorautella puuroihin ja soseisiin. Soijajauhoja voi alkaa lisäämään ruokiin n. 8 kk iässä.

Linssejä voi alkaa antamaan alle vuotiaana myös ja tietysti sormiruokana vaikka herneitä napostella :).

Meillä kokemusta kolmesta lakto-ovo-vauvasta.

Lainaus:

Ai niinku et lapsena tuputetaan yhtä paljon kaikkia uskontoja ja tapoja ja aikuisena saa niistä sit valita? Eikös kasvissyöjälapsikin voi sitten isona päättää alkavansa syödä lihaa? Miksei se voi mennä niin päin? Meille tulee ainakin lakto-ovo-lapset, syököön sitten, mitä tahtovat, kun osaavat itse kokata!

vaan lapselle kerrotaan eri uskonnoista ja kulttuureista, yhtä lailla voi kertoa erilaisista ruokailutottumuksista, mutta lapselle annetaan kuitenkin oman yhteiskunnan arvot ja normit sekä normaalia sekaruokaa. Itse voi aikuisena päättää sitten uskonnollisesta vakaumuksestaan ja ruokavaliostaan.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat