Apua, mikä mun niskaan/yläselkään tuli yhtäkkiä?

Vierailija

Töistä kun tulin kotiin, niin huomasin että niska on tuosta yläselän kohdalta (senlärangan oikealta puolelta) todella kipeä.. Menin pitkäkseni ja huomasin, etten niinvain päässytkään ylös. Mikähän vois olla vialla? siis ihan yläselässä ja senkärangan vieressä

Kommentit (3)

Vierailija

siis ihan yläselässä. Burana ei auttanut mitään. Jossain tietyssä asennossa ei satu ollenkaan, esim seisominen, makuulle en enää uskalla mennä edes kun en pääse ylös tai pysty liikkumaan sitten enää

Vierailija

lääkäriin.



Mutta itselläni on ainakin sellainen vaiva kuin nikamalukko, ja se tuntuu juuri ristiselässä, lapaluiden välissä. Erityisesti se juilii nukkumaan mennessä. Johtuu vääristä nosto-asennoista. Siihen auttaa itselläni "vastaliike" eli se, että kun nostossa/huonolla ryhdillä istuessa tulee pönöttäneeksi etukumarassa, selälle annetaan päinvastainen liike eli "rinta rottingilla, selkä taaksepäin.



Siis näin:

- Voit taivuttaa varovasti selkää vaikkapa tuolinselkämyksen yli: istu matalaselkäisellä tuolilla niin, että kipeä kohta on selkänojan reunan yläpuolella nippanappa. Taivuta selkää taaksepäin mahdollisimman kauas kaarelle.

- Rullaa tukeva rulla vaikkapa pyyhkeistä, halkaisijaltaan n. 15 cm. Pane se lattialle ja mene sen päälle selinmakuulle niin, että rulla on siinä kipeän paikan kohdalla ja peppu+hartiat maassa. Pane kädet ristiin niskan alle ja nosta hitaasti selkä suoraksi, siis hartiat ylös maasta sille korkeudelle, että selkä on suorana siinä rullan päällä (peppu siis maassa), hartia n. 25-35 cm lattiasta. Toista parikymmentä kertaa.

- Tee nyrkkeilyliikkeitä: seiso pienessä haara-asennossa ja nosta kädet nyrkissä hartioiden korkeudelle. Käännä nyrkit pystyasentoon eli kämmenet sisäänpäin. Sahaa vuorovedoin suoraan eteenpäin, taka-asennossa käsi menee koukkuun vähän samaan asentoon kuin jousiampujalla. Tätä sahaavaa liikettä toista parikymmentä kertaa.



Nämä eivät minullakaan auta heti, mutta toistoina muutamassa päivässä. Noita voi tehdä silloinkin, kun selkä on kipeä, tekee vaan hitaasti ja rauhallisesti. Kipuun kannattaa ottaa ibuprofeenia, max 800 mg (jos et ole raskaana).



Ja jos ei maltillinen jumppa ja särkylääke tepsi, ehdottomasti lääkäriin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat