2-vuotiaan pikkupojan pissatulehdus. Oireet?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Niinpä niin. Päiväkuivaksi jo oppinut poikamme on tänään hämmästyttänyt itsensä ja minut muutaman kerran sillä, että pissa vain lirisee hetken aikaa lahjetta pitkin. Ei esim. sano, että pissaaminen kävisi kipeää, pissa ei erikoisesti haise tms...

Voisiko kyse olla tulehduksesta vai mikä nassikkaa vaivaa?

Kokemuksia?

Kiitos jo etukäteen!

Luuk@

Kommentit (4)

Vierailija

Mutta siis meillä täsmälleen sama tilanne 2,5-vuotiaan pojan kanssa! Poika on ollut päivä- ja yökuiva viime lokakuusta lähtien, ja nyt yllättäen aluksi parina peräkkäisenä yönä pissasi sänkyyn ja sitten yhtenä päivänä vaan alkoi pissata housuun niin, että päivän aikana taisi mennä neljät housut. Mielestäni ulkonakin kävely näytti siltä kuin olisi ollut pissat housussa, mutta ei sitten kuitenkaan. Poika itse sanoi jotain, että pisupipi ja että se menee pian ohi. Mutta kun kysyttiin, että sattuuko pissaaminen tai onko pippeli pipi niin poika kielsi kaiken, koska ei kuulemma halunnut lääkärille.

Siellä kuitenkin käytiin eilen, ja lääkärin mukaan mitään poikkeavaa ei ole. Ei tulehdusta tai muuta labrojenkaan mukaan. Tämä vanha lääkärisetä vähän toppuutteli meitä, että muistakaa nyt, että kyseessä on kuitenkin vasta 2,5-vuotias poika ja että yleensä ajatellaan, että 5-vuotiaana lapsen pitäisi olla oppinut kuivaksi. Mutta oon kyllä siinä vähän eri mieltä, kun kyllä meillä mun mielestä oli ihan todellinen syy mennä lääkärille, kun yhtäkkiä kuivaksi oppinut lapsi alkaa näin pissata housuun ja vielä puhuukin itse pipistä. Vaikea se aina on näiden pikkuisten puheista ottaa selvää. Meistä ainakin tuntuu, että poika jotenkin jännittää nyt pissaamista ja pidättää, koska pissaaminen sattuu. Ja sitten onkin jo liian myöhäistä ja lirahtaa housuun... Selvästi tilanne harmittaa poikaa itseäänkin ja on ihan surkeana sitten vaihtamassa housuja. :(

Mutta siis tosiaan, meille lääkäri sanoi, että on tosi harvinaista, jos tämän ikäisellä on pissatulehdus. Ja nämä vaivat on kuulemma yleisiä pikkupojilla, että jostain syystä joskus se pissaaminen vaan sattuu ja kirvelee. Lääkäri arveli, että poika on saattanut vaikka vähän raapaista pippeliä ja se vähän aikaa kirvelee.

Meillä on jo kai menty parempaan suuntaan, nimittäin tänään on tullut ainoastaan yhdet pisut housuun. Ja poika raukka, ihan kuin tilannetta hyvitelläkseen, kävi illalla jopa reippaasti ihan itse potalla ja tuli kertomaan siitä meille vasta sitten, kun ei meinannut saada ryttyyn menneitä kalsareita kunnolla takaisin ylös. Voi että, kurjaa kun joku vaivaa eikä osaa auttaa lasta! Toivottavasti sekä teillä että meillä pipit menee pian ohi.

-Q-

Vierailija

Nimenomaan tosta taantumisesta saattaa hyvinkin olla kyse. Meillähän on myös pian 6kk täyttävä pikkuveli, joten voi olla myös joku reaktio siihen. Tosin ihmettelen, miksi nyt vasta reagoisi vauvaan näin, mutta voihan sekin olla osa totuutta. Nyt kun isoveli on muutenkin huomannut, että vauvahan ei enää todellakaan vaan ainoastaan nuku ja syö vaan on pian tulossa leikkeihin mukaan - tai on itse asiassa tullutkin jo. Ehkä se on niin suuri mullistus, että vaikuttaa moniin asioihin ihan alitajuisestikin. Eiköhän kehityksen suunta taas kohta käänny eteenpäin, jos näin on.

Uskoisin kuitenkin, että meillä kyse oli myös jostain pipistä, koska tilanne tuntuu ainakin toistaiseksi normalisoituneen. Toivottavasti teilläkin pyykkipino taas pienenee pian Luuk@ :)

-Q-

Vierailija

..en osaa tuohon pissatulehdusasiaan sanoa mitään, mutta kommentoisin tuota kuivaksiopetteluaisaa. Meidän tyttö on nyt 2v ja oppi tosi varhain käymään potalla kakalla. Vaikka osasi sen tosi hyvin ja osasi pyytää kakalle jne tuli kuitenkin vaihe, ettei enää kertaikaikkiaan vaan halunnut potalle.

Että vaikka teilläkin on jo periaatteessa oltu kuivia jo jonkin aikaa, saattaa vaan tulla kausi kun asian suhteen otetaan reilustikin takapakkia. Voihan olla, että on tullut jotain muuta asiaa, jonka vuoksi jo opittu asia painuu hetkeksi taka-alalle.

Pitkää pinnaa teillekin =)

Vierailija

Jotain sen suuntaista toivoinki kuulevani, et vika on korvien -- ei jalkojen välissä :D

Mun käsityksen mukaan kun pissatieoireet pienillä ei todella ole mitään pikkujuttuja... On takaisinvirtausta ja sitä tätä ja tuota...

Toivotaan, et meilläki vaan taannutaan vähän (vaikka syy on nyt hiukka epäselvä, mut silti...) ja palataan piakkoin takas omiin uomiin. Pitää vaan alkaa tiheämpään muistuttelemaan potan olemassaolosta yms...

Kohti kasvavaa pyykkivuorta rinta kaarella,

Luuk@

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat