Pikkulapsiperheiltä kyläilyetiketti hukassa?

Vierailija

Meillä on nyt vieraillut lyhyen ajan sisällä monta pikkulapsiperhettä ja ei hyvää päivää. Meinaako se, että on lapsia, sitä, että saa olla kylässä miten tahtoo?

Nämä perheet ovat mielestäni viis veisanneet hyvistä tavoista: tullaan myöhässä (eikä ilmoiteta mitään), ei komenneta kakaroita, ei pahoitella, vaikka lapsensa sotki verhot hilloon tahmaisilla tassuillaan, pyydetään meitä laittamaan kissa toiseen huoneeseen kun lapsi pelkää ja muutenkin käyttäydytään, kuin heidän lapsensa olisivat jotain kuninkaallisia myös kyläpaikassa. Sain jopa sapiskaa, kun meillä ei ole mikroa, jossa olisi voinut lämmittää piltin mössön. Kakkavaipat jätettiin keittiön roskiin haisemaan (kyllä meillä on piharoskiskin).

Meillä on eka lapsi vasta tulossa. Toivon todella, ettemme muutu sen myötä öykkäreiksi. En ainakaan aio kutsua noita hirviölapsiperheitä kylään pitkiin aikoihin.

Sivut

Kommentit (130)

Vierailija

ei toki kylässä saa olla mite tahtoo... kyllä ite ainaki pijän lapset kurissa, ainaki yritän parhaani.... kakkavaipat tyhjennän pyttyyn (jos ja kun yleesä kiinteää papanaa) ja sit ei vaipas ole kakkaa, silti laitan sen vielä pussiin ja kysyn voiko laittaa keittiön roskikseen.

ymmärrän tuon että kissaa pyydetään laittaa toiseen huoneeseen.. lapsi voi pelätä vierasta eläintä todellakin, eikä ole kyse siitä ettei vanhemmat olis totuttaneet lapsiaa eläimiin....

itsellämme kissa ja iso koira, silti vuoden ikäinen lapsemme pelkää vieraita eläimiä, jos ne ovat tummia, eli erinvärisiä ja näköisiä kun meillä, ja vielä se et jos eläin tulee kohti, eli ei ite saa tutustua ensin...

mikron puuttumista ovat todennäköisesti vain ihmetelleet, monesta kodistahan semmoinen ei puutu, mutta kattilat on keksitty, ja hanasta tulee kuumaa vettä.. meillä myös syötetää piltti kylmänä jos ei mikroa ole ja nälkä kova...

ja jos itse myöhästyn nii laitan viestii, harvoin olemme ajoissa vaikka kuin aikataulutettaisiin niin että lähetään puoltatuntia-tuntia enne ku pitää olla perillä... vaikka olis vain 5-10min matka.... mutta siis tää on tätä lapsiperheen arkea.... ymmärrät sen joskus.. yhen kanssa vielä pääsee suht nopeesti liikkeelle verrattuna siihe mitä se on kahen tai useamman kanssa.....

Vierailija

Lainaus:

Jos ei pysty niiden kanssa olemaan samassa tilassa, niin sitten kannattaa valita joku muu kyläpaikka.

Joissain paikoissa ei vaan viitsi käydä enää kun ne pis... anteeksi koirat ovat niin mahdottomia. Tai isäntäväki on totuttanut ne siihen että ruokapöydän ääressä kerjätään koko ajan, joka paikkaa nuollaan, ei saa edes rauhassa syödä kun aina on joku hirvenpään kokoinen naama siinä lautasen vieressä. Monissa koiratalouksissa haiseekin niin kauhealta että eipä sinne viitsi mennä kun ei ole siihen dunkkikseen tottunut. On olemassa kyllä siistejä ja hyvin koulutettuja koiriakin ja heitä käyn kyllä ihan mielelläni tapaamassa :)

Vierailija

niin kyllä mun mielestä sen kissan voisi laittaa toiseen huoneeseen ilman että vetää herneen nenään! Ymmärrän kyllä sua ap, meidänkin kissa on kuin perheen kolmas lapsi, mutta ymmärrän myös sen, että ihminen on ihminen ja kissa on kissa, ja jos ihminen = lapsi pelkää kissaa, on kissa se joka joustaa, ei ihminen (lapsi).

Lapsi ei todellakaan ajattele rationaalisesti ja ymmärrä kissan olevan "vaaraton", vaan saattaa pelätä sitä. Missäs se pikkulapsi oppisi kissoja hoitamaan (ja olemaan pelkäämättä) jos lähipiiristä ei kissoja (tai eläimiä) löydy ollenkaan.

Eräs ystäväni lapsi pelkää mm. kissoja, koska eräässä kyläpaikassa lapsiin tottumaton kissa oli häntä raapaissut, vaikka tämä vajaa kolmivuotias oli vain tullut lähelle (oli mitä ilmeisimmin stressaantunut vieraista + lapsista). Siinä riitti pelkoa seuraavalle kolmelle vuodelle, vaikka lasta kuinka opetettiin ja totuteltiin kissoihin tuttujen, rauhalliseksi tiedettyjen kissojen kanssa...

Muutenkin mun mielestä ap olet vähän kireä - toki monella lapsiperheellä on kyläilyetiketti hukassa TIETTYJEN asioiden suhteen, mutta jos haluaa ystäviään nähdä, jotain joustoa on tehtävä itsekin suuntaan tai toiseen. Esim. nuo saapumisajat. Ei me kyllä ikinä kavereiden kanssa sovita mitään tarkkoja aikoja edes...

Sen sijaan kylässä olevilta lapsilta ei tarvitse suvaita kohtuutonta riehumista, tavaroiden rikkomista, kiljumista tai esim. verhojen repimistä. Itse huomautan näistä, samoin kissan "jahtaamisesta" suoraan ja ystävällisesti lapselle. Toimii hyvin.

Vierailija

ensinnäkin

a) on hyvä ilmoittaa, jos on myöhässä noinkin paljon, oli lapsia tai ei.

b) pahoitellaan, jos vahinkoa tapahtui

c) Kissan voi musta pyytää laittamaan toiseen huoneeseen. Mua on pienenä perheen ihastuttava koira purrut, vaikka on niin söpö ja hyväkäytöksinen ja ihana. Ja kyllä se kissa siitä selviytyy. Siskolta jäänyt kyläilyt yhden perheen luona kokonaan, kun perheen poika pelkää niiden ylienergistä staffia.

d) kysytään, mihin kakkavaipan voi laittaa

e) tollaset mikropuheet jätetään omaan arvoonsa.

ja

F) jos kutsutaan lapsiperhe kylään, varaudutaan siihen, että kaikkea voi tapahtua. Mun sisko kun käy ihanien pikkuriiviöidensä kanssa, joka paikka on klähmässä - mutta sellaista se on lasten kanssa. Jättää joskus kakkavaipan tänne, joskus vie mennessään. Mulla ihan sama, ei multa vie ku 2 minuuttia kiikuttaa se roskiin eikä sinne pääse kun avaimilla. sanoo kyllä aina, jos jättää.

Eli joustavuutta puolin ja toisin.

Vierailija

Lainaus:

Noin juuri eräs tuntemani fiksu lapsiperhe on toiminutkin. Eli ottaa sen vaipan mukaansa ja vie omaan roskikseensa.

Taitaa sinullakin olla varsinainen minäminä ajattelumalli.

Vierailija

Ja siinäpä syy, miksen en enää moniakaan lapsiperheitä kutsu kylään. En jaksa enää.

Mä puuduin mm. siihen, että kaveriperheet läsähti sohvallemme ja siitä persauksensa nousivat vain kahvipöytään. Lapsensa saivat tehdä mitä lystää, mutta vanhemmat eivät vaivautuneet yhtään komentamaan. Minä sitten keittelin kahvia ja katoin pöytää, mieheni vahti vieraiden lapsia.

Äidit huokaili vuosien saatossa, miten rankkaa on ja ei jaksa. Jos jo ekan kanssa oli niin uuvuttavaa, niin ihan mielenkiinnosta, pakkoko on sitten jatkuvasti lisääntyä???

Ja kun on aina niin rankkaa lähteä kylään, on raskasta sitä ja tätä. Ratkaisin ongelman heidän puolestaan, ei tarvitse enää tulla käymään.

Oikeasti, monen äidin kannattaisi katsoa peiliin ja pysähtyä miettimään, pyöriikö elämä liikaa kuplassa, jossa vain minä-minä-minä ja minun tarpeeni ja toiveeni.

Minäkin joustin paljon enkä turhista nipottanut, mutta kun mikään, ei yhtään mikään riittänyt näille vieraillemme, niin ehkä heidän tosiaan on parasta olla vain kotonaan. Tai hakea apua jostain.

Vierailija

mun siskolla on 4 vuotias poika joka tekee kaiken vaippaan. Voitte kuvitella miten isoja ja haisevia kakkoja 4v tekee.. Ei se vaippa kyllä hyvälle haisisi keittiön roskiksessa. Onneksi on oma sisko jolle voi sanoa, et nakkaa suoraan ulos se kakkavaippa eikä siitä sen isompaa ongelmaa tule.

Vierailija

Jos siis olettaisi, että ihmisillä olisi alkeellisia käytöstapoja niin on suvaitsematon? Vastaavasti moukat voivat syyttää muita suvaitsemattomiksi jos joku ei ymmärrä käytöstapojen puutetta? Voi luoja, tämähän on älykkyyden reimuvoitto!

Vierailija

Meillä on kolme lasta ja silti pyrimme käyttäytymään kyläreissuilla. Kakkavaippoja emme IKINÄ tunge kenenkään keittiöroskikseen. Jos olemme pientalossa kylässä, viemme vaipan joko oven viereen ulos odottamaan lähtöä (jolloin se kiikutetaan roskikseen) tai kerrostalossa kyläillessä kysymme kyläpaikan mielipidettä asiaan (yleensä käymme kerrostalossa vain äitini luona, joka itse vie vaipan myöhemmin ulos).

Jos olemme myöhässä, ilmoitamme siitä hyvissä ajoin ja pyrimme siihen, että emme koskaan ole myöhässä.

Jne. jne. Lapsiperheen ei tarvitse muuttua öykkärisakiksi lasten myötä mutta täytyy myöntää, että kyllä se lasten perään katsominen työstä käy kyläreissuilla ja siksi mielummin ehkä jätämme sellaiset väliin...................Huomaat kyllä, kun oma lapsesi kasvaa.....................

Vierailija

että on omassa rauhassaan eri huoneessa kuin lapset, päinvastoin, kaikille kivempi, niin ei tarvitse vahtia eikä sitten juosta ensiapupolille kun kissa säikähtäessään lapsen äkillistä halausta repi lapselta silmät päästä...

Vierailija

Miksei lapset saa leikkiä? En ihan usko, että kukaan rikkoo leluja tahallaan. Sotkua tietenkin tulee, kun on lapsivieraita kylässä. Ei kannata ihmetellä jos lasten leikki loppuu lyhyeen ja jo ala-asteella ollaan pahanteossa muualla, kun kotona on ollut niin tiukka kuri ettei saa sotkea. Säälittää tällaiset lapset, joita ollaan koko ajan rajoittamassa. Leikistä tulee ja pitää tulla sotkua, se on elämän merkki! Sitten kun lapset ei enää asu kotona niin saa vapaasti laittaa esille niitä kristalliesineitä ja valkoisia huonekaluja.

i]En kertakaikkiaan kestä sitä hävitystä minkä ne lapset saavat aikaiseksi. Niitä ei yhtään kielletä, vanhemmat vaan istuu kahvipöydässä eikä tee elettäkään komentaakseen niitä. Minä ja mies juostaan niiden perässä kieltämässä ja lapset itkee kun leluja pistetään palasiksi. Jos miehelle tulee mieleen kutsua ne tänne niin lähden siksi aikaa pois, en kestä katsella sitä riehumista. Sinänsä harmillista, sillä pidän näistä aikuisista ja heidän kanssaan olisi mukava viettää enemmän aikaa mutta nykyään se ei vaan onnistu.

[/quote]

Vierailija

Lapseettoman ja lapsellisen arki on aika erilaista - sen tulet ap sinäkin huomaamaan. Mutta joka tapauksessa hyvät tavat kuuluukaikille, eihän lapsetkaan niitä opi jos ei vanhemmat näytä esimerkkiä.

Myöhästymisestä ilmoitetaan; vaipan sijoituspaikasta on hyvä kysyä, jäljet siivotaan ja verhojen tapauksessa vähintään pyydetään anteeksi - vielä parempijos tarjoutuu pesemään/maksamaan pesetyksen.

Lapsiperheillä on parasta olla vakuutukset kunnossa :)

Tuosta kissasta sanoisin että kannattaa muistaa että lapsi on ihminen ja kissa on eläin! Kissan voi hyvin laittaa eri huoneeseen vierailun ajaksi, ei se siitä kärsi.

Oma lapseni pelkää eläimiä hysteerisesti. Kerran olimme kyläpaikassa, jossa emäntä ei laittanut koiraa eri huoneeseen vaikka pyysimme. Lähdimme kotiin, emmekä ole meneet toista kertaa. Mun 2 v lapsi on kuitenkin tärkeämpi kuin heidän koiransa. Sitemmin olemme aloittaneet lapsen totuttelemiseneläimiin, mutta pelko ei ole rationaalinen asia.

Monia asia selkenee oman lapsen myötä :)

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat