Miten saan 1.5v nukkumaan omassa sängyssä?

Vierailija

Ennen vuoden ikää poika nukahti omaan sänkyyn, kun siinä vierellä silitteli. Nykyään en saa millään häntä nukahtamaan omaan sänkyyn, poika huutaa pää punaisena ja yrittää kiivetä pois sieltä. Miten minun pitäisi toimia? Olen nyt tehnyt niin että nukutan pojan vieressä ja nostan sitten omaan sänkyyn. Tämä ei vaan oikeen toimi, kun poika herää muutaman tunnin kuluttua eikä rupea omaan sänkyyn nukkumaan eli käytännössä nukutaan samassa sängyssä koko perhe. Muuten ei haittais, mutta alkaa käydä sänky ahtaaksi kun poju pyörii kuin väkkärä unissaan.

Kommentit (6)

Vierailija

hei, itse laitoimme pojalemme oman sängyn ihan äidin sänkyyn kiinni, samalle tasolle kuin omamme, joten sänky vaan tuli tavallan leveydeltään suuremmaksi. Näin se meni kivuttomasti omaan sänkyyn siirtyminen. Täytyy muistaa, että lapsi kaipaa aikuisen läheisyyttä ja haluaa turvallisuuden tunnetta.

Vierailija

Unikoulu!

Lapsi kaipaa aikuisen läheisyyttä juu, mutta ei hän sitä unessa ollessaan tarvitse. Tärkeintä on, että oppii tuntemaan olonsa turvalliseksi omassa sängyssään... ette varmaan aio olla perhepedissä murrosikään asti?

Vaikka ensimmäiset yöt tuntuvat varmasti raa'alta huudattaa, mutta miettikää mitä kaikkea hyvää sillä saavutetaan, että lapsi oppii nukahtamaan omaan sänkyynsä ja tuntee olonsa siellä turvalliseksi.

Meillä oli sama ongelma ja alkoi käydä aika raskaaksi herätä useaan otteeseen yössä nukuttamaan lasta uudelleen, kun emme sängyssämme halunneet häntä koko yötä pitää. Poikamme oppi nukahtamaan itkemättä alle viikossa ja tätä nykyä menee hymysuin omaan sänkyyn, antaa iltapusun ja heiluttaa "hei hei".

Suosittelen lämpimästi Anna Wahlgrenin lapsikirjaa ja sieltä uneen liittyviä osioita luettavaksi.. antaa loistavia käytännön vinkkejä ja myös ajateltavaa!

Vierailija

Kirja Pehmeä matka höyhensaarille antoi hyviä vinkkejä kuinka saada unisysteemit kohdilleen ilman huudatusta. Kirjan konsteilla meillä meni imetyksen lopettaminenkin tosi mutkattomasti.

Vierailija

Meillä vielä 11-vuotias nukkuu vieressä, on nukkunut siinä vauvasta asti, muttei se haittaa, kyllä se siitä rippikouluikään mennessä omaan sänkyynsä ja huoneeseensa muuttaa. Myös vanhemmat lapset ovat nukkuneet koko perheen kimppapedissä n.12 vuotiaiksi asti.

Vierailija

lapsella on kausia jolloin lapsi itse hakeutuu viereen saadakseen turvan tunnetta. Vähän niinkuin lapsella on myös uhma kaudet yms. Ja kun on tietty kausi menossa, lapsi kaipaa enemmän syliä ja läheisyyttä.

Esim meidän poika ei halunnut jäädä yksin mummille kylään vielä 2 veenä, mutta nyt 2,4 veenä kertoo että haluaa sitten yksin jäädä mummin luo. Eli kun antaa lapselle tukea lapsen tunteisiin ekä ole liian jyrkkä niin kyllä ne asiat siintä suttaantuu. Tärkeintähän on se että lapsi tuntee itsensä rakastetuksi!!

Näin siis itse uskon.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat