2-vuotisneuvola lähestyy, ja lapsi ei puhu, pitäisikö olla huolissaan?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Niin, taaperollamme (pojalla) on käytössä kolme tunnistettavaa sanaa käytössä. Muuten ymmärtää puhetta mutta ei tuota sitä itse. On tosi hiljainen kaveri, tosin osaa myös kiukuta. Ei osaa edes sanoa "mamma" tai "pappa" edes :(

Voisiko kyseessä olla puheen viivästymä ja mitä sille voi tehdä vai keuhkoanko ihan turhaan?

Kommentit (9)

Vierailija

Täällä kanssa pian 2v poika joka ei sano yhtään mitään. Ei edes äitiä enää. Pari kuukautta sitten äiti tuli vielä sujuvasti.

Minun täti on puheterapeutti ja sanoi että pojilla yleensä kestää välillä kauankin että mitään puhetta tulee. Meidän poju kyllä ymmärtää kaiken mitä hänelle sanoo, jopa tosi monimutkaisiakin juttuja. Tätini käski olla huolehtimatta asiasta, puhe tulee kyllä sitten kun on sen aika :)

Meillä on poika muuten tosi hyvin motorisesti kehittynyt. 11kk lähti kävelemään ja nyt juostaan ja lujaa, myöskin kiipeilee ihan joka paikkaan. Leikkii legoilla ja nuppipalapeleillä ja yrittää piirtää :) Joten en ole kyllä huolissani meidän pojan tilanteesta.

Vierailija

laitoinkin aihevapaa puolelle kyselyn juuri ennen kuin tulin tänne katsomaan ja teillä tuntuu olevan kyllä juuri sama tilanne kuin meillä. Meillä poika siis 1v 10kk ja osaa n.3 sanaa jotka sanoo tilanteessa missä kehoitetaan toistamaan sana esim. kuvakirjaa katsomalla mutta itse ei näitä vähiäkään sanoa käytä muuten. Puhuu kyllä höpöttämällä omaa "kieltään" mitä ei kukaan ymmärrä. Meillä myös poika oppi kävelemään tosi myöhään, taisi olla lähempänä puoltatoistavuotta kun alkoi onnistua, fysioterapeutillakin käytiin jo. Poika ymmärtää puhetta tosi hyvin, mutta tuotospuoli on tosiaan meilläkin heikonlainen, ja esikoinen samassa iässä tuotti jo kasan sanoja, ja 2vuotiaana puhui jo kahden lauseen sanoja. Jospa tämä tästä, itse vain ihmettelee että miksi ei puhu.. Mutta enpä osaa sanoa pitäisikö huolissaan olla koska itse alan ainakin sitä olla.

Vierailija

2-vuotiaana pojalla ei yhtään sanaa, ymmärsi kyllä ja muu kehitys normaalirajoissa. Neuvolasta tuli lähete puheterapeutin arvioon (täälläpäin ilmeisesti tartutaan jo ajoissa). Arvioon pääsimme parin kk päästä, sanoja ei edelleenkään, pt lupasi aloittaa viikottaisen terapian kesän jälkeen. Tässä vaiheessa puheen puuttuminen jo näkyi sosiaalisten tilanteiden vaikeutena, pojan oli vaikea olla, kun ymmärsi itse, ettei osaa jotain, mitä muut. Ja turhautumista siitä, ettei saa ilmaistua oikein mitään.

Pyynnöstäni pt kirjoitti sitten suositteli omalääkärille lähetteen kirjoittamista eteenpäin, ja sen saimme. Foniatrian polikilinikalle pääsimme, kun poika oli 2v 6kk, ei puhetta edelleenkään. Taas selitin huoltani, ja pääsimme jonoon osastotutkimusjaksolle. Puheterapia pääsi käyntiin myöskin tuolloin 2,5v, heti tukiviittomat käyttöön, jotka helpottivat paljon. Tällä hetkellä poika tasan 3v, osastojakso parhaillaan käynnissä eli diagnoosi auki. Ekat sanat tulivat 2v 8kk ikäisenä, nyt niitä jo enemmän, mutta hyvin epäselviä.

Tämä siis meidän tarina. Itse olen aina ollut sillä kannalla, että haluan tutkimukset ajoissa ja vaikka sitten turhaankin. Puheterapia ja muutkin jutut meidän kokemuksen mukaan ovat täysin leikin varjolla toteutettuja ja lapselle mukavia. En koe näitä niin, että lapsessani olisi jotain vikaa, vaan hän saattaa tarvita apua ja tukea jossain, ja siksi se on mielestäni hyvä tietää aikaisemmin kuin myöhemmin. Toki ihmiset ovat erilaisia, toiset sitten stressaavat näistä. Itse stressaisin siitä, että pähkäilisin asiaa itsekseni enkä selvittäisi sitä asiantuntijoilla.

Hyvää jatkoa ap:n perheelle!

Vierailija

mutta puhetta pitaisi kuitenkin ymmartaa (esim. kaskyja, kieltoja jne). Etenkin pojilla tosiaan hyvin tavallista etta puhe alkaa myohemmin. Meilla sikali eri tilanne etta lapsilla on kolme kielta (isa, aiti, ymparisto) ja viela passiivikielena isan ja aidin keskenaan kayttama neljas kieli, joka sinansa hidastuttaa puheen kehitysta joillakin, mutta tosiaan poika ei puhunut 2 v juuri mitaan, jotain omakeksimia sanoja oli joita kaytti systemaattisesti. Nyt ihan kohta 3 veena puhuu "kuin ruuneperi" kolmella kielella, kokonaisia lauseita jne. Eli hitaan alun jalkeen kiri nopeasti kiinni. Luonnetyyppi voi vaikuttaa myos, eli meilla tama hitaammin puheenaloittanut kakkonen on pikkuinen perfektionisti muillakin elamanalueilla ja ehka siksi ei halunnut avata sanaista arkkuaan ennen kuin tiesi etta se onnistuu. ;-)

Vierailija

Ei tarvitse olla huolissaan. Meillä 2v poika ei puhunut oikeastaan mitään, ymmärsi kyllä hyvin mitä puhutaan. Nyt 2v6kk puhuu paljon sanoja, lauseita ja se alkoi ihan yhtääkkiä. Joka päivä tulee uusia sanoja ja lauseita. 2v neuvolassa siihen ei puututtu mitenkään, todettiin vain, että hiljainen poika.

Vierailija

silloin neuvola terkka ei vielä ollut kovin huolissaan. Poika sanoi muutamia alle 5 sanaa, jotka olivat olleet kuvioissa jo pitkään. Sanoi että tarkastetaan 2v6kk iässä uudeleen. Soitti sitten samana päivänä uudestaan minulle kun oli puhunut puheterapeutin kanssa ja arviointikäytni puhterapeutille sovittiin sitten kuukauden päähän. Meillä on suvussa ollut yksi dysfasia-lapsi ja poika sai tuolloin kaameita raivareita kun turhautui siihen ettei saa itseään ymmärretyksi. Ymmärsi kyllä kaiken.

Nyt poika on 2v 8kk ja sanoja on edelleen n 5. Jotkut sanat ovat vaihtuneet. Eli kun yhden oppii niin yhden unohtaa. Puheterapiassa sitten sovittiin kuukausittaiset käynnit. Sieltä saatiin kommunikaatiokeinona viittomat ja kuvat, joita poika on itsekin hyvin keksinyt ja raivarit on lähes poistuneet. Lisäksi olemme alkaneet opettelemaan tavuja, osaa jo matkia hyvin "pää" ja "puu", muut ovat vielä epäselviä tai muistuttavat toisiaan (yleensä pyy tai myy). Puheterapeutti sanoi viimeksi, että poikamme kohdalla puheen lähteminen käyntiin voi vielä kestää pitkäänkin. Kesällä sitten päästään tutkimuksiin jos ei edistymistä ole kummoisesti sitten saadaan lausunto myös pienryhmää varten päiväkotiin.

En ole ollut huolissani. Poika on se sama poika mikä aina on ollut ja tulee olemaan. Toivon vaan että ennen kouluikää edistyy niin että pääsisi normikouluun ilman kummempia erityistoimia.

Vierailija

Täällä 2-vuotissynttärit tulossa vajaan kk kuluttua ja sanoja on vain muutamia; äiti (toooosi epäselävsti), kakka, anna, tänne, hauva ja ankka. Poika ollut tosi kova menemään pienestä asti ja motorisesti varmaan vähän edelläkin. En ole osannut edes tuota puhepuolta ihmetellä, vaan ajatellut että puhuu sitten kun malttaa:) Ymärtää myös kaiken ja sehän se pääasia. Saas nähdä mikä on "tuomio" 2vee nevolassa!

Eli sama tilanne meillä ja odotan innolla neuvolatädin kommenttia, onko syytä huoleen vai ei. Minusta ei vielä:) Tosin anoppi on huolestunut ja aina sanoo mitä kirjojen mukaan pitäisi missäkin iässä osata, mutta kun lapset ovat yksilöitä ja kehittyvät omaan tahtiinsa jokainen.

Aurora & Poitsu 1v11kk

Vierailija

vähän huojensi tilannetta.

Meillä siis jotenkin kaikki tullut myöhässä, poika oppi kävelemään 1v 4 kk ja eka hammaskin tuli 11kk. Ehkä puhekin tulee myöhemmin? Mäkin jo "huolestun" kun lapsi ei osaa vielä juosta ja muut samanikäiset jo kirmaa puistossa.. No puheen kera ehkä en ole enää niin hermona kiitos teidän! Olen hakenut lapselle hoitopaikkaa jos se sais kielenkannat aukeamaan!

Vierailija

Puhe tulee kyllä aikanaan, kun on tullakseen. Ei kaikilla tasan 2 v ikäisllä ole vielä sanoja, joillekin ne tulevat vasta lähempänä 3 v ikää.

Meillä aikanaan poika puhui 2 v neuvolassa useamman sanan lauseita, mutta meidän nyt 2 v tyttö ei puhunut ollenkaan samassa vaiheessa. Enkä ollut huolissani yhtään. Tyttö kun selvästi osasi kommunikoida myös ilman sanoja, ja ymmärsi hyvin puheen.

Nyt tytöllä ikää 2 v 3 kk ja puhuu ehkä satakunta sanaa (en ole laskenut, kaikki helpot jo toistaa ja vähän vaikeampiakin, 4-5 tavuisia...), ja useamman sanan lauseita. Katso, äiti. Äiti, tule tänne. Isi tuli kotiin tms. Komentaa jo isompaa veljeään, ja isiä minkä kerkiää.

Teillä sentään on jo sanoja - kyllä se puhe sieltä tulee!

Meillä muuten 2 v neuvolassa terkka laittoi korttiin kehotuksen tarkistaa tuota puheen tilannetta 2 v 4 kk iässä, meillä kun tytöllä ei sanoja ollut silloin ollenkaan. Sinällään erillistä aikaa ei tarvinnut varata, kun meillä on myös nyt 5 kk vauva, jonka kanssa neuvolassa käydään muutenkin - johan terkka totesi vauvan neuvolakerralla aiemmin, että onhan se puhe alkanut sieltä tulla.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat