jos kotihoidontuki loppuu ja on raskaana niin saako työttömyystukea

Vierailija

Eli kolmatta yritetään ja syyskuun lopussa täyttää toinen lapsi 3 vuotta. Mietin että jos tulisin vaikka silleen raskaaksi että vauva syntyis joulukuussa tai tammikuussa tai marraskuussa niin kun tuo kotihoidontuki kuitenkin loppuu sitä ennen niin saanko mitään tukia ennen kun vauva syntyy. Mies on töissä. ite en ole vielä töissä ollut.En haluais mennä töihin jos raskaus olisi syksyllä niin pitkällä. Voisiko kukaan kertoa että miten tälläisessä tilanteessa toimitaan. Jos ei halua alkaa töitä hakemaan niin pitääkö kituuttaa vaan miehen palkalla ja lapsilisillä?

Kommentit (9)

Vierailija

En ollut sairas joten sairaspäivärahaa ei tullut, työkkäristä ei tullut rahaa, ainut mikä olis ollut niin sossusta, mutta ei meillä nyt niinkään huonosti mennyt että oltais sieltäkään mitään saatu, eikä kyllä edes haettu.

Mulla ei ollut vaihtoehtoja kuin mennä töihin, enkä mennyt, eikä kukaan olis mua ottanutkaan.

Olisihan asian voinut tehdä vähän eritavalla, mutta olin hölmö 20 vuotias silloin joka ei osannut pitää puoliaan.,.,.,

T:5

Vierailija

en vaan voi kuvitella että jos vaikka marras tai joulukuussa olis LA niin menisin muka töihin ja lapset päiväkotiin.Huh....ihan järkkyä tommonen. No toivotaan parasta.Tietääkö kukaan muu tai onko kokemuksia. En ikinä haluais olla raskaana töissä.

Vierailija

Odotin silloin kaksosia ja olivat sitä mieltä että en ole työllistettävissä joten penniäkään ei maksettu... Oltiin sitten monta kuukautta ilman rahaa, tai mies sai palkkansa, mutta kuitenkin.

Vierailija

työllistettävissä jostain fyysisestä syystä, olet sitten oikeutettu varmasti sairauspäivärahaan! Jos taas et lääkärin mielestä ole työkyvytön, sinulla on oikeus ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja saada työttömyyskorvausta. Olisit tehnyt asiasta valituksen!

Vierailija

ilmottaudut työttömäksi työnhakijaksi. Sinulle saattaa tulla silloin työhönosoituksia eli töihin on sitten mentävä mikäli työkkäri niin päättää. Tosin jos olet jo loppuraskaana niin luultavasti niitä ei tule. Itse olin 3 vko työttömänä ennen äitiysloman alkua ja työkkäristä hymyillen vaan sanoivat että sattuipa hyvin kun kohta alkaa äitiysloma, yhtään osoitusta ei tullut. Riippunee virkailijastakin. Jos taas olet vasta esim. raskauden puolivälissä tai alle kun työttömäksi "ryhdyt" niin voit varautua siihen että "joudut" kursseille tai töihin. Näistä tosin voi kieltäyty, mutta silloin olet 3kk saamatta rahaa mistään.

Vierailija

eli siihen aiemmin alkavaan äp-rahaan, jota tiettyjen ammattiryhmien edustajatkin nauttivat.

Jos et ole (työkkärin mielestä) työkykyinen, saat sitten jotain muuta tukea.

Vierailija

Kyllähän ne työhönosoitukset menee pitkäaikastyöttömille. Niitä tässä Suomenmaassa riittää. Vaikka työkkäri laittaisi työhönosoituksen, riippuu myös työnantajasta, ottaako se sinua töihin raskaana. Vaikka raskaanaolevaa ei saa syrjiä, totuus on valitettavasti toisenlaista. Työnantajalle tulee näes melkoisen kalliiksi ottaa raskaana oleva töihin (kaikki maksut yms. ja ei takuuta pystyykö raskaana oleva edes olemaan töissä, jos vaikka tulee sairausloman tarve), eikä äitiyslomalla saa edes irtisanoa jne.

Jos sulla ammatti vielä, niin ei todellakaan pelkoa työllistämistöistä raskaana ollessasi. Olethan ammatin hankkimalla osoittanut olevasi yhteiskuntakelpoinen jne. Nyt teet tulevia veronmaksajia! :)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat