Miksi kiireellinen sektio merkitään papereihin hätäsektioksi?

Vierailija

Sekä ehkäisyneuvolassa että äitiysneuvolassa olen törmännyt siihen, että kiireellinen sektio on merkitty hätäsektioksi papereihin tai neuvolakorttiin. Molemmilla kerroilla olen sanonut, että kyseessä oli kiireellinen sektio, ja äitiysneuvolassa ainakin luulisi, että kätilö ei näitä sekoita toisiinsa.

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Ja toisessa lukee "kiireellinen" ja toisessa "hätä".

Eli mun tapauksessa on merkinnät erilaiset.

ps. myös hätäsektiossa viilto voidaan tehdä vaakaan jos vatsanpeitteitä vähän, mulla hätäsektiossa mentiin samasta kohdasta sisään kuin kiirellisessä, eli arpia on vain yksi.

Vierailija

meni 25 minuuttia leikkauspäätöksestä. Mulle tehtiin hätäsektio, aikaa tuhrautui 8 minuuttia. Joten ei taida nuo 5 ja 20 minuuttia pitää paikkaansa.

Vierailija

Eroja on tässä jo lueteltukin: kiireellisessä sektiossa on käytössä esim. spinaalipuudutus, hätäsektiossa nukutetaan. Kiireellinen ei välttämättä ole kovin kiireellinen aina: kiireelliseksi kutsutaan esimerkiksi sektioita silloin, kun suunniteltuun sektioon menossa olevan äidin synnytys alkaa ennen suunniteltua ajankohtaa, vaikka mitään kiirettä ei olisi tunteihin. Kiireelliseen sektioon voi myös yleensä ottaa puolison/tukihenkilön mukaan.

Vaikka muuten ei näiden erolla mitään väliä olisi, tuntuu kummalliselta, että alan ammattilaiset käyttävät väärää termiä. Yhden kerran perusteella olisin ajatellut, että kyseessä oli huolimattomuus, mutta toisella kerralla aloin asiaa ihmetellä.

Lainaus:

.Mikä ero näillä on aloittajan mielestä kiinnostaa tietää.

Vierailija

Lainaus:

tehdään jos ei ole ihan älytön hätä mutta synnytys ei esim. edisty. Viilto tehdään poikittain. Hätäsektio tehdään tosi kiireellä esim. jos vauvaa uhkaa hapenpuute. silloin mennään juosten leikkaussaliin. ja viilto tehdään navasta häpyyn päin, jotta vauva saadaan mahdollisimman nopeasti ulos.

ihmetyttää kyllä jos ammattilaisetki sekoittaa nää asiat!

Kiirellisessä sektiossa on kiire, mun synnytyksessä lapsi piti kiireellisesti saada ulos koska sitä nimenomaan uhkasi hapenpuute sykkeen laskusta päätellen. Juosten silloinkin lähdettiin leikkaussaliin mm sen takia ettei tarvitse turvautua hätäsektioon koska nukutus on äidille suurempi riski kuin puudutus.

Vierailija

äitiysneuvolassa ja siellä erikseen kysyttiin, millaisesta sektiosta oli kyse ja mikä oli syynä. Ei kai olisi kysytty, jos olisi "ihan sama". Tai ehkä kätilö vain halusi rupatella mukavia ja kysellä lämpimikseen.

Olisi kai loogista, että kirjattaisiin vain "sektio", jos asialla ei ole mitään väliä. Sehän tässä kummallista on. Ensimmäisellä kerralla e-neuvolassa myös kysyttiin, mutta siellä asialla ei varmaan kovasti väliä ollut. Silti merkittiin esitietoihin "hätäsektio", ei "sektio"

Ihan siis kiinnostuksesta kysyin, ei tämä elämää suurempi asia ole. Joku saattaa sen oikeankin syyn tietää.

Ap

Lainaus:

Sektioita tehdään liukuhihnalla, gynekologit ja kätilöt eivät enää seuraavana päivänä muista ketä ovat leikelleet ja oliko hätä vai kiire, saati että joku viitsisi nussia pilkkua jotain turhaa neuvolakuponkia täyttäessään.

Vierailija

Voihan olla että ekana aateltiin että tehdään kiirellinen jolloin puudutetaan mutta puudutuksen jälkeen joudutaankin viilto tekemään pystyyn, jolloin vauva saadann kiireemmin ulos....

Vierailija

Sektioita tehdään liukuhihnalla, gynekologit ja kätilöt eivät enää seuraavana päivänä muista ketä ovat leikelleet ja oliko hätä vai kiire, saati että joku viitsisi nussia pilkkua jotain turhaa neuvolakuponkia täyttäessään.

Noista ajoista teidän on ihan turha lässyttää, ne ovat sairaalakohtaisia. Useissa keskussairaaloissa leikkaustiimi pitää kutsua kotoa öisiin hätäsektioihin, jolloin 5 minuuttia jää kyllä utopistiseksi haaveeksi.

Vierailija

nyt nussitaan jo pilkkua. Pääperiatehan on se, että kiireellisessä sektiossa on kiire, muttei samanlainen hätä kuin hätäsektiossa. Synnytyksiä on niin monta erilaista kun on naisiakin joten jos SINUN sektiosi oli 3min pidempi kuin viiteajat niin ei tarvii tulla mussuttamaan mistään paskanjauhannasta.. Järki käteen.

Vierailija

mulla kaksi alatiesynnytystä epiduraalilla takana ja kumpikin sattui puudutuksesta huolimatta paljon, en uskalla edes kuvitella miltä tuntuis jos mahaa leikattais auki epiduraalissa

Vierailija

hätäsektiossa vauva pitää saada ulos alle 20 minuutissa ja silloin äiti nukutetaan koska nopeampaa kuin puudutus, kiireellinen voi olla vaikka "vauva ulos 30 minuutissa" ja silloin ehtii äidin puuduttamaan tai voidaan käyttää äidin epiduraalikatetria jos sellainen on jo kivun lievitystä varten laitettu. t. leikkaussalihoitaja

Vierailija

No mihinkäs ryhmään minä sitten kuulun, kun mulle on tehty hätäsektio, haava on pystysuunnassa, mies oli mukana ja sain epiduraalipuudutuksen???

Ois kiva tietää.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat