Lapseni pelkäävät kyläpaikan koiraa

Vierailija

Mitä tehdä?

Tämä ongelma on jatkunut kohta kolme vuotta, siitä kun esikoisemme syntyi. Ystäväperheellämme on iso koira, joka nuorempana oli hyvin vilkas. Nuorempana koira hyppi jatkuvasti kaikkien naamoille ja "häsläsi" muutenkin ympärillä.

Esikoinen oli vauvaiässä kun kävimme kylässä näiden lapsemme kummien luona. Isäntäväki antoi koiran hyppiä vauvan naamalle (vauva oli siis sylissä) koko ajan, ja vauva pelästyi koiraa kovasti. Minä ja miehemme yritimme pitää koiraa loitolla, mutta vilkas nuori koira ei meitä totellut tietenkään. Siitä asti esikoinen on pelännyt hysteerisesti kaikkia koiria mutta eritoten tätä ystäviemme koiraa.

Kyläilimme tuossa perheessä silloin tällöin, ja joka kerta koira-asia oli ikävästi pilaamassa tunnelmaa. Yritin varautua vierailuihin pitämällä lastani koko vierailun ajan kantoliinassa tai muuten sylissä, mutta koira on sen verran iso, ettei sen tarvitse paljoakaan hyppiä että pääsee vauvan kasvojen tasolle. Joka kerta lapseni pelästyi ja huusi koirapelkoaan ja se tuntui tosi kurjalta, ettei ystäväperhe tosiaan saanut mitään tehtyä asian hyväksi. Koira on mielestäni oikein ihana ja kiltti, tosin vilkkaan sorttinen, eikä kauhean tottelevainen. Itse en siis pelkää koiria, enkä etenkään tuota koiraa.

Ystävämme kyllä nykyään komentavat jo koiraa ja yrittävät välillä pitää sitä loitolla lapsesta. Se ei kuitenkaan auta, koska joka kerta koira on ensimmäisenä ovella vastassa, ja eka mitä lapsi näkee on koiran naama, ja pelästyy heti vierailun alettua. Nyt meillä on jo toinen lapsi, ja pelko on hänelläkin kova. En tiedä onko muuten vaan pelokas, vai pelästyykö sen vuoksi että sisko huutaa, ja luulee että nyt on jotain tosi kamalaa pelättävää. Molemmat lapset siis kirkuvat puolet vierailusta ihan hysteeristä huutoa, ja minulla on hankaluuksia pitää kahta painavaa lasta sylissä että molempia saisi rauhoiteltua. Lapset eivät rauhoitu ollenkaan jos koira on näköpiirissä.

Ollaan aika harvakseltaan kyläilty tuolla, ja mielummin pyydetään heidät meille kylään, koska tulevat ilman koiraa. Kuitenkin joskus käydään heilläkin. Ennen viime vierailuamme heille soitin ystävälleni, ja kysyin että mitenhän vierailusta saisi vähän mukavamman liittyen lapsiini ja koiraan. Ystävä oli sitä mieltä että koiran pitää päästä haistelemaan tulijoita heti, koska luonteensa mukaisesti vahtii. Ehdotin että voisiko koira olla kaksikerroksisen asunnon toisessa kerroksessa tai jossain huoneessa oven takana silloin kun me tulemme ovesta sisään, etteivät lapset pelästy heti alussa. Ystäväni oli ihan ymmärtäväinen, mutta sanoi että ei koiraa voi oikein sulkea mihinkään, koska haukkuisi vaan niin kauan että pääsee haistelemaan tulijat.

No, menimme sinne sitten kuten tavallisesti, ja sain jo ovella kymmenen minuuttia maanitella isompaa lasta sisälle. Tyttö ei meinannut millään tulla, koska näki koiran isossa eteisessä. Vein molemmat lapset sisälle ja mukavia jutellen riisuttiin siinä ulkovaatteet. Huuto alkoi kuitenkin heti kun koira liikahti kohti, ja vierailu meni taas ihan tajuttomaksi kirkumiseksi. Harmitti. Ystäväni lapsi taas meni ihan totiseksi kun meidän lapsemme kirkuivat, ja ystäväni sanoikin lapsilleni, että "katsokaa nyt miten pelästytitte "Maijan" kun huusitte niin kamalasti!" Olisin ajatellut että ystäväni ymmärtäisi lasteni pelkoa paremmin, mutta ei sitten kuitenkaan. Päin astoin, häneltä olen kuullut sellaista kommenttia että kun heidän "Maijansa" aina meille tullessa on pitkään niin vaisu, kun meidän lapset on niin vilkkaita ja pitävät kovaa ääntä. Meidän lapset eivät kyllä hypi päälle ja ojennan heitä kyllä ottamaan vieraat huomioon. (Ystäväni lapsi on vanhempi kuin meidän pienempi, ja nuorempi kuin meidän esikoinen).

Minä en vaan ymmärrä miksei tälle koira-asialle voi tehdä mitään? Onko se oikeasti niin kamalaa koiran kaltoinkohtelua laittaa se toiseen huoneeseen vierailun ajaksi, tai edes alkuun että lapset tottuvat? Minusta tuntuu aina että olen ihan kamala äiti kun vien lapseni sinne kylään, kun koirapelko on niin massiivista :(

Lapseni eivät nauti vierailusta yhtään, ja itsellä on paha mieli kun joutuu omien lasten todellista pelkoa katsomaan, eikä oikein voi muuta tehdä kuin pysyä poissa.

Olen nyt päättänyt etten vie enää lapsia tuonne kyläpaikkaan. Harmittaa kyllä tosi paljon, koska pariskunta on tämän vanhemman lapsemme kummeja, ja me olemme heidän lapsensa kummeja. Muutenkin pariskunta on meille tärkeä ja olemme hyviä ystäviä, en haluaisi huonoja välejä minkään koiraongelman takia :( En ole uskaltanut vielä sanoa ettemme enää vieraile heillä, vaan olen pyytänyt heidät aina meille vaihtoehtoisesti jos ovat pyytäneet kylään. Kuitenkin kyläilykutsuja heille väkisinkin tulee, ja kiva olisi mennäkin, koska olemme heidän lapsensa kummeja.

Olisiko kenelläkään hyviä vinkkejä tilanteeseen, tai muuten asiallista kommentoitavaa?

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Olen itse pelännyt aivan hysteerisesti tuttavaperheen koiraa, sitä pelkoa ei todellakaan olisi saanut mitenkään minusta pois koska en suostunut menemään lähellekään koiraa. Onneksi tuttavamme olivat hyvin ymmärtäväisiä ja koira vietiin aina siksi aikaa pois kun me olimme siellä.

Ihan turhaan kiusaat lasta. Jos koiraa ei voi pitää toisessa huoneessa vierailunne ajan, kannattaa vierailut lopettaa.

Vierailija

joka on myös kova häsläämään. Vaikka onkin kiltti ja luotettava, laitamme sen kuitenkin AINA toiseen huoneeseen tai terassille, jos joku lapsiperhe tulee kylään. Koskaan ei voi tietää miten lapset koiraan suhtautuvat enkä halua aiheuttaa yhdellekään lapselle turhaa koirapelkoa. Myöhemmin vierailun kuluessa voimme kysyä voisiko koiran jo päästää tutustumaan vai onko parempi pitää se koko vierailun ajan toisessa huoneessa.

Olen tosi eläin - ja koirarakas, mutta olen ollut pienenä hysteerisen koirapelkoinen. Ymmärrän siis paremmin kuin hyvin lapsia, jotka koiria pelkäävät. Minusta on myös väärin, jos lapsen vanhemmat yrittävät väkisin pakottaa lapsensa "reippaiksi" ja olemaan pelkäämättä koiria. Ei siihen voi pakottaa.

Vierailija

Kiitos vastauksista!

Neloselle: Harmi ettet jaksanut lukea.

Olen puhunut koira-asiasta ystävälleni, mutta hän on sitä mieltä että koiraa ei kannata laittaa mihinkään oven taakse, koska se vaan ihmettelee ja huutaa siellä, kun ei pääse haistelemaan tulijoita. Kurjaa, koska minun mielestäni ihmisten (siis etenkin lasten) tarpeet tulevat ensin, ei koiran.

Lapsen huutamisella tarkoitin, että ystäväni on sitä mieltä että hänen oma lapsensa pelkää minun lapsiani kun HE ovat meillä vierailulla, koska lapseni ovat vilkkaita ja joskus kovaäänisiä. Tämän kirjoitin siksi, että minusta on epäreilua nipottaa lasten tavallisesta metelöinnistä, jos itse ei ole valmis koiraansa laittamaan kuosiin. Komennan kuitenkin lapsiani ottamaan vieraat huomioon ja käyttäytymään rauhallisemmin kun meille tulee vieraita.

Eli ystävä kyllä tietää että lapseni pelkäävät koiraa.

Kuten kirjoitinkin, niin olen päättänyt lopettaa vierailut heillä. Olisiko mitään nättiä tapaa ilmoittaa asia, niin etten loukkaisi? (Mulla on ongelmia liiallisen kiltteyden kanssa...;) )

Ap

Vierailija

Vieraat otetaan huomioon, mutta myös koirat eli tarvittaessa koirat pääsevät vaikka tarhaan "pakoon" ja vieraat voivat henkäistä helpotuksesta(käy välillä hieman villejä viikareita kylässä :D).

Lainaus:

Itselläni on myös koira, aiemmin oli kaksi. Ja kyllä vaan koira on aina suljetun oven takana kun kylässä on vieraita, jotka koiraa pelkäävät. Koirani ei edes ole samallainen häselö kuin ystävälläsi.

Edesmennyt koirani oli hieman huonotapainen ja mm. haukkui kun pistettiin toiseen huoneeseen, mutta tuokin koira vietti yhdessä nuoremman kanssa kertaalleen kokonaisen viikonlopun kodinhoitohuoneessa ja autotallissa, kun meillä oli kylässä ystäväperhe, joknka lapsi pelkäsi todella koiria.

Nuorempi koira ei juuri välitä onko suljetussa tilassa vai ihmisten seurassa. Ja sitä pidänkin oikeastaan aina kun on vieraita ainakin jonkin aikaa toisessa huoneessa. On kaikkien etu. Kukaan ei jaksa koiran seuranhakua eikä koirakaan jaksa useampaa lasta pitkää aikaa "vahtia".

Mutta ap. Lopeta vierailut ystäväsi luona, kunnes ystäväsi todella ottaa teidät huomioon ja pitää koiran poissa. Ja totuta lapsesi koiriin jonkun mukavan ja rauhallisen koiran kanssa. Koirista ei tarvitse kenenkään tykätä, mutta elämä on lapselle helpompaa, jos niitä ei tarvitse hysteerisesti pelätäkään.

Vierailija

miksi ihmeessä olet näinkin kauan pakottanut lapsesi menemään pelottavan koiran luo, joka hyppii päälle, ja jonka omistajatkaan eivät saa koiraansa kuriin?

Lapsen olisi (siis jo kauan sitten) voinut yrittää totuttaa koiriin jonkun kiltimmän yksilön kanssa, siis sellaisen joka ei hypi lapsen (ja vanhempien) päälle. Johon lapsi voisi omaan tahtiinsa tutustua.

Itseäni on koira purrut, enkä enää ole niin luottavainen koirien suhteen. Vaikka lapsuuden kodissa oli koira.

Tuntematon koira hyökkäsi kadulla kimppuuni kun olin kävelemässä sen ja sen omistajan ohi ihan normaalisti. Omistaja ei saanut isoa koiraa kuriin.

Tein kyllä rikosilmoituksen, ja sain korvauksen. En vieläkään varsinaisesti pelkää koiria, mutta en sokeasti luota, jos joku sanoo että "se on ihan kiltti"

Vierailija

Oletko sanonut ja puhunut suoraan tästä koiraongelmasta ja pyytänyt että laittaisi koiran eri tilaan vierailunne ajaksi.

Huomasin sellaisen kohdan jossa perheen äiti on luulossa että heidän lapsensa kovaäänisyydellään pelottaa lapsiasi joten ilmeisesti ei edes tiedä että koirasta se johtuu.

Tämä ongelma olisi pitänyt hoitaa jo aikoja sitten ja asettaa ehdot vierailullenne ja jos se ei heille sovi jättää vierailut tekemättä, teille saanee tulla vain ilman koiraa eikö niin.

Vierailija

Jos lapset todella pelkäävät koiraa niin luulisi kaverisikin ymmärtävän, että koira lähtee muualle kun lapsia tulee kylään. Ensinnäkin ystäväsi on tehnyt pahan mokan salliessaan isolle koiralle "vapaan kasvatuksen". Mitään ongelmaahan tässä ei edes olisi jos koira osaisi käyttäytyä ja tietäisi paikkansa. Koira on koira ja ihmislasten pelot tulevat ensin.

Jos ratkaisua ei löydy niin minä en veisi lapsia sinne kylään. Sanoisin, että en viitsi tulla lapsia huudattamaan. Jos kaveri ei ymmärrä niin ei voi mitään.

Vierailija

Oliko se koira muuten vapaana eteisessä teitä vastassa vaiko hihnassa omistajan tiukassa otteessa?

Jos haluatte yrittää vielä kerran, niin koira hihnaan ja saa nuuhkia varovasti vieraita, ensin aikuisia ja sitten joskus lapsia ja sitten koira pois kun on nuuhkinut. Kokonaan toiseen huoneeseen oven taakse. Eikös ongelma ollut siinä että koira haukkuu jos ei pääse nuuhkimaan.

Puhukaan lastenne kanssa asia etukäteen, että koira pikaisesti nuuhkaisee teitä ja on hihnassa eli ei hypi ja sitten se menee pois koko loppuajaksi. Jos omistajille tämä ei sovi niin ette mene tai jos koira "vahingossa" haetaan pois niin lähdette saman tien.

Lainaus:

miksi ihmeessä olet näinkin kauan pakottanut lapsesi menemään pelottavan koiran luo, joka hyppii päälle, ja jonka omistajatkaan eivät saa koiraansa kuriin?

Lapsen olisi (siis jo kauan sitten) voinut yrittää totuttaa koiriin jonkun kiltimmän yksilön kanssa, siis sellaisen joka ei hypi lapsen (ja vanhempien) päälle. Johon lapsi voisi omaan tahtiinsa tutustua.

;

Vierailija

Ehdottaisin että tavataan sitten joskus kun meillä on babysitteri, tai jos heillä on koiranvahti.

Jos koiraihminen tarjoutuisi viemään hurttansa muualle siksi aikaa niin sehän olisi toki ratkaisu, mutta itse en kehtaisi pyytää.

Vierailija

tiedän kokemuksesta et lapsesi saanut koirakammon joka ei lähde helposti pois.

minut 1.5v lapsena säikäyttänyt koira ja vieläkin säikähdän jos irtokoira tulee vastaan. 7vuotiaaksi asti huusin kurkkusuorana jos vain näin koiran ja iki maailmassa et tule hankkimaan koiraa vaikka lapset tällä hetkelläkin ruinaavat et pitäis hankkia koira.

Vierailija

Itselläni on myös koira, aiemmin oli kaksi. Ja kyllä vaan koira on aina suljetun oven takana kun kylässä on vieraita, jotka koiraa pelkäävät. Koirani ei edes ole samallainen häselö kuin ystävälläsi.

Edesmennyt koirani oli hieman huonotapainen ja mm. haukkui kun pistettiin toiseen huoneeseen, mutta tuokin koira vietti yhdessä nuoremman kanssa kertaalleen kokonaisen viikonlopun kodinhoitohuoneessa ja autotallissa, kun meillä oli kylässä ystäväperhe, joknka lapsi pelkäsi todella koiria.

Nuorempi koira ei juuri välitä onko suljetussa tilassa vai ihmisten seurassa. Ja sitä pidänkin oikeastaan aina kun on vieraita ainakin jonkin aikaa toisessa huoneessa. On kaikkien etu. Kukaan ei jaksa koiran seuranhakua eikä koirakaan jaksa useampaa lasta pitkää aikaa "vahtia".

Mutta ap. Lopeta vierailut ystäväsi luona, kunnes ystäväsi todella ottaa teidät huomioon ja pitää koiran poissa. Ja totuta lapsesi koiriin jonkun mukavan ja rauhallisen koiran kanssa. Koirista ei tarvitse kenenkään tykätä, mutta elämä on lapselle helpompaa, jos niitä ei tarvitse hysteerisesti pelätäkään.

Vierailija

vaan ruokit sitä lisää. Lapsen hysteerinen huuto kuulostaa jo aika epänormaalilta.

Tuosta tilanteesta olisi päässyt jo aikoja sitten pois jos olisit vain halunnut ja osannut.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat