Miten lapsen atopiataipumusta voi estää tai ehkäistä?

Vierailija

Odottavana, itse atoopikkoäitinä kyselen, miten mahdollisesti voi ennaltaehkäistä atopian puhkeamista lapselle.

Sen jo tiedänkin, että taipumus on vahvasti perinnöllinen, joten lapseni perimästä käydään sikäli ikävää "lottoa", että hän saattaa saada tämän taipumuksen minulta. Lapsen isä on ns. normaali-ihoinen.

Tiedän, että pienen lapsen kloorivedessä uittaminen lisää vahvasti atopian puhkeamista, joten vauvauinteja ainon ainakin välttää. (Itse asuin 70-luvulla varhaislapsuuteni muuten "uima-allastalossa".)

Myös maitohappobakteereilla on todistettavasti voitu ennaltaehkäistä atopian puhkeamista. Syön itse maitohappobakteereita jo nyt odottaessani ja aion jatkaa niin myös imetyksen aikana. Eihän siitä liene haittaakaan. Myös lapselle aion antaa maitohappobakteereja.

Onko muita niksejä?

Kevätvauvoille kuulemma atopia ja allergiat tulee herkemmin kuin syysvauvoille. Sikäli lapseni syntyy huonoon aikaan, mutta sille nyt ei voi mitään..

Kommentit (13)

Vierailija

Siis mihin ihmeeseen käyttäisin kortisonirasvaa?

Itselläni iho on ihan kunnossa ilman kortisoniakin pelkällä säännöllisellä perusvoiteella voitelemisella. En nyt oikein käsitä, mihin kortisonia laittaisin? Jos en olisi raskaana, käyttäisin sitä paitsi akuuttiin iho-ongelmaan kortisonin sijaan takrolimuusimonohydraattia (tuotemerkiltään Protopic). Se ei ohenna ihoa, kuten kortisoni. Mutta raskauden aikana sitä ei voi käyttää. Mun tapauksessa ei ole ollut kyllä tarviskaan.

Vierailija

*Atopian puhkeamista ei estä kukaan eikä mikään...jos taipumus on olemassa, sen jälkeen on tuurissaan sen puhkeaminen. Jos molemmilla vanhemmilla atopia, niin lopputulos aika todennäköinen, mutta ei siltikään ehkä 100%-nen.

*Kansallinen allergiaohjelma (terveydenhuolto kaikilla sektoreilla toteuttaa) on alkanut 2008 ja sen perusperiaatteissa korostetaan siedätystä: turhaa desinfiointia ja allergeenien välttämistä (syömiset, huoneilma, eläimet...) ei suosita kuin vain vaikeissa tilanteissa.

Mainitaan myös vähintään puolen vuoden imetys (täysimetys puolen vuoden ikään, jos vain toimii) hyödyllisenä asiana allergioiden ehkäisyssä.

*Neuvolatädit toimii usein mutu-tuntumalla, vaikka pitäisi ollakin taustakoulutus olemassa jonkinlainen. Esimerkiksi lääkeasioissa ovat ihan ulapalla ja siitä kertoo mm. tuo kortisonijuttu. Siis varmaan meinasi sanoa, että jos voitelis äidin vatsaa vauvan kohdalta kortisonivoiteella, niin voisi ehkäistä atopiaa..*hihittelee pitkän aikaa*. Tämä sanottu oman ammattitaustani pohjalta.

*Ja jos atopia puhkeaa, ei kannata kauan käydä yleislääkärillä, vaan lopulta halvimmaksi ja helpoimmaksi tulee reitti ihotautien erikoislääkärin kautta.

Vierailija

Miehelläni atooppinen iho, molemmilla lapsillani myös. Itselläni suvussa atopiaa myös, vaikka itselläni ei olekaan. Olen pitkään imettänyt, syönyt maitohappobakteereita ja kalaöljykapseleita ja terveellisesti syömme. Että eipä kai sitä mitenkään voi välttää jos on geeneissä ja tullakseen

Vierailija

Meillä pahin ihottuma on nyt tuolla vajaa 3v tytöllä ja ootan kovasti että ikää tulis vähän lisää niin vaiva helpottais. Ainakin kolmella vanhemmalla lapsella iho on pysynyt nyt hyvänä kun rasvaa aina suihkun jälkeen ja peseytyy joka toinen päivä. Kortisonia ei heille juurikaan tarvi enää käyttää.

Kyllähän atopian kans onneksi pystyy elämään, vaikka muutamista asioista(mm. vauvauinti) joutuu luopumaan. Itselläni ei ole kokemusta oman lapsuuden atopiasta kun vaiva puhkesi minulla vasta 17v. Alkuun kun en osannut ihoani hoitaa, elämä oli yhtä tuskaa!

Vierailija

Minä olen atoopikko, mutta mies ei. Meillä on 6 lasta ja neljälle atopia on periytynyt (nuorimmainen on vasta 10 kk, joten hänestä ei vielä tiedä). Vanhimmalla lapsella atopia puhkesi noin 6kk, muille vuoden iässä.

Olen imettänyt lapsia yli vuoden vanhaksi ja syntymäajat ovat keväällä, kesällä ja syksyllä. Tuo vuodenaika ei ainakaan meillä ole merkinnyt mitään.

Olen hyvin varovaisesti aloittanut kiinteät ruoat ja välttänyt yleisiä allergeeneja. Mutta Omega-3 ja maitohappobakteereita en ole hoksannut kokeilla.

Mutta eihän siinä tietenkään mitään menetäkkään jos kokeilee kaikki niksit. Eipähän sitten ainakaan tarvi miettiä olisko jotenkin voinut puhkeamisen välttää. Toivotaan ettei sinun lapsesi tarvitsisi sitä kiusallista kutinaa kärsiä. Meillä vajaa 3v tyttö raapii joka yö itsensä auki ja lakanat on veressä. Rasvataan aamua iltaa ja käytetään kortisonia sen minkä voi, mutta ei auta. Ollaan yritetty metsästää löytyykö taustalta jokin ruoka-aineallergia muttei ainakaan vielä tuloksia ole tullut. Säälittää katsoa kun tietää kuinka tuskallinen on olo!

Vierailija

puhui jotain kortisoonirasvasta, jota vois käyttää odotusaikana, ennenkun tajusi ettei lapsemme voi periä mieheni atopiaa, koska ei ole miehen biologinen lapsi.

Kysy siis neuvolasta.

Vierailija

En oikeasti oikein tiedä, kun se neuvolantäti ei puhunut sitä lausetta loppuun kun tajusi ettei miehen atopia voikkaan periytyä lapselle.

Mutta kun oli puhetta mieheni ihottumasta, hän aloitti puhumaan että " voisit sinäkin sitä kortisonia laittaa... ainiin eihän se voikkaan periytyä"

Ehkä kortisoni vaikuttaa vauvan mahdolliseen atooppisuuteen... en kyllä oikeasti tiedä mihin sitä pitäisi laittaa.

Eli antaa olla. : /

Vierailija

atopiavauvan äiti. Tämä on siis toinen lapseni, ekalla ei ole ollut mitään iho-ongelmia. Kuten kerroinkin, itselläni on lapsena ollut maitorupi, samoin äidilläni ja nykyäänkin kärsin kuivasta atooppisesta ihosta etenkin käsissä.

Lapset ovat syntyneet molemmat alkukesästä, joten siinäkään ei ole suurta eroa. Isä on molemmilla sama, raskaudet ja synnytykset ovat olleet hyvin samanlaiset. Luulen, että se on tuurista kiinni enimmäkseen.

Vierailija

Joo, mä muistan myös omasta lapsuudestani, kun mulla oli kaikki käsi- ja jalkataipeet sekä kainalot ihan verillä. Ja raavin itseäni ihan tauotta. Nyt kun ajattelen, että lastani voi kohdata sama, niin pelottaa. Ihmettelen, miten äiti silloin jaksoi.

Yritän kokeilla vaikka mitä, jos vain sen riesan voisi välttää. Toisaalta, näin aikuisena, kun iho-oireet ovat hellittäneet, ei elämä ole sen kurjempaa. Toki iho kuivuu helposti ja on sellainen, ettei pidä kosteutta. Hikoan helposti ja janottaa paljon, varsinkin kesällä, kun iho päästää kaiken "lävitseen". Tunnistan jo kaukaa toiset atoopikot, koska (erityisesti) nuorilla atoopikoilla, iho ei ole sellainen jotenkin kiiltävä, kuin normaali ihotyyppi on. Tämän "ominaisuuden" kanssa voi kuitenkin elää :-)

ap

Vierailija

Kala- ja helokkiöljyä. Ja sitten aloe vera -juomaa. Nämä vinkit ihan ilman lääketieteen tuntemusta ja siltä pohjalta, että tehoavat minun atooppiseen ihooni, josko sitten auttaisivat myös atopian ehkäisemisessä?

Lohduksi sinulle; lapsesi ei mitenkään välttämättä joudu kärsimään atopiasta geneettisestä taipumuksesta huolimatta, varsinkaan kun isä ei ole atooppinen. Itse olen kärsinyt atooppisesta ihosta koko ikäni. Miehellä on hyvä iho ja kolmella lapsellamme myös, ainakin toistaiseksi. Ikää lapsilla on 0-5 v.

Vierailija

...itse olen atoopikko ja nuorena olin kovin ihottumainen. Nyt pojalla 5kk tosi hyvä iho, ei edes vaippaihottumia tms. Ei tosin tiedä mitä tuleva tuo.

Vierailija

Todella hyviä vinkkejä on tullut, mm. tuo pitkä imetys ja terveelliset rasvahapot (omega-3 ja kalaöljy). Omega-3:n olen huomannut myös itselläni pitävän ihon aika kivasti ns. kurissa. Tosin nyt näinä ilmastonmuutoksen ajan leutoina talvina se ei ole joutunutkaan sellaiseen koetukseen, kuin lapsuuteni talvissa, jotka muistuttivat lähinnä Siperiaa (ehkä..).

Terv. ap

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat