Puheopetus koulussa ja lapsen intimiteettisuoja

Vierailija

Lapsemme on koulussa nyt ekalla ja syksyn aikana tarkistettiin kaikkien puhe. Lapsellani on ongelmia ärrän kanssa ja alkaa käydä pian puheopetuksessa erityisopettajan luona parin viikon välein. Opetus on koulutuntien aikana, mikä raivostuttaa minua suunnattomasti.

Ensinnäkin lapseni joutuu olemaan äikäntunneilta pois. Tämän vielä sulatan, vaikka ottaa päähän.

Toiseksi, luokan KAIKKI lapset ja opettaja saavat tietää, että lapseni käy puheopetuksessa. Eikö lapsella ole muka mitään intimiteettisuojaa? Miksi tämä on ihan ok, että puheope tulee hakemaan luokasta lapsen harjoitteluun? Eihän kukaan aikuinenkaan suostuisi siihen, että esim. gynekologi tulisi hakemaan kesken työpäivän tutkimuksiin!!

Sekin raivostuttaa, että miksei tuota ärrää ole korjattu aiemmin. Täällä on kuulemma niin kamalat jonot puheterapiaan, ettei päästy neuvolasta. Yritin mennä yksityiselle, mutta sinnekään ei oikein päässyt.

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

on noin kamalaa. Niitäkin, jotka ottaisivat puheterapian kiitollisuudella vastaan, on varmasti jonossa pilvin pimein.

Siirrät vielä tuon häpeäasenteesi lapseesikin.

Vierailija

Ole nyt tyytyväinen että lapsesi saa sitä puheopetusta.

Lainaus:

Toiseksi, luokan KAIKKI lapset ja opettaja saavat tietää, että lapseni käy puheopetuksessa. Eikö lapsella ole muka mitään intimiteettisuojaa? Miksi tämä on ihan ok, että puheope tulee hakemaan luokasta lapsen harjoitteluun? .

Vierailija

Voithan vaihtoehtoisesti

a) kieltää puheopetuksen kouluajalla

b) kustantaa lapsesi yksityiseen puheopetukseen.

Sulla ei todellakaan taida olla ongelmia... Oletko ilennyt jo valittaa asiasta lapsen opettajalle? Ethän ole? Toivottavasti et. Jestas, mitä jästipäitä täältä löytyy.

Vierailija

ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ PALJASTA SITÄ LAPSELLESI! Jos lapsi aistii, että äiti kokee häpeällisenä hänen puhopetuskäyntinsä, hän alkaa ihmetellä ja hävetä sitä myös itse. Se laskee hänen itsetuntoansa, hän alkaa ehkä tyntea itsensä huonommaksi ja kummalliseksi verrattuna luokkakavereihin. Lapselle tulee hirveät paineet oppia ärrä. Jos poika kävisi muilta oppilailta salaa tuntien aikana puheopetuksessa, muut ihmettelisivät ja kyselisivät, missä "Matti" oli? Ja jos asiaan ei vastata suoraan, tulee pueopetuskäynneistä salaperäisiä muiden oppilaiden silmissä ja se voi tehdä "Matista" poikkeavan toisten silmissä. Tai jo poika häpeää puheopetukseen menoa, se näkyy myös hänen käytöksessään ja antaa toisille kuvan, että on kummallista ja noloa joutua puheopetukseen.

Kertakaikkiaan, minkälaisia ajatuksia voi aikuisen ihmisen päässä olla!

Vierailija

mutta niin voi ärrä-viastakin. Lapset keksivät kyllä aina syynsä kiusata, jos niikseen tulee, mutta se ei ole mikään syy jättää käymättä terapiassa.

Vierailija

murehtia moista.

Ekaluokkalaisemme on saanut puheopetusta ärrään syyskauden jokatoinen viikko. Musiikin tunti menee siihen. Olen vaan iloinen, että vihdoin saa opetusta.

Ja on oppinut sanomaan lähes täydellisesti ärrän.

Kaikki oppilaathan sen tietää ettei osannut ärrää sanoa. Kyllähän sen puheesta kuulee. Ei häntä ainakaan ole kiusattu tai itse ole valittanut mitään.

Se kyllä raivostuttaa, että puheopetukseen ei ikinä päässyt, vaikka vasta 2v alkoi sanoa sanoja ja 3v kahden sana lauseita. Puhe oli vielä 4v niin epäselvää etten edes itse tahtonut saada mitään selvää siitä.

5v puuttui enää R-kirjain, mutta sen sanoi ällänä eli ei alkuunkaan osannut sanoa sitä, kun vasta nyt kun sai opetusta siihen.

Vierailija

asenne lähtee kotoa. Lapseni (ekaluokkalainen) käy puheopella kerran viikossa harjoittelemassa oikeanlaista r-kirjainta ja sen on aivan luonnollista. Luokasta käy muutama muukin eikä kukaan näe sitä ihmeellisenä. Nykykoulussa erityisopen luo päästään, ei jouduta - tein muutaman vuoden laaja-alaisen erityisopen hommia =) Oppilaat olivat enemmänkin harmissaan jos eivät tiettynä viikkona päässeet.

Luulen, että vanhemmat peilaavat tässä omia kokemuksiaan - 20+ vuotta sitten erityisopetuksella oli toisenlainen vivahde kuin nykyään.

Koulun antamaan puheopetukseen ei tarvitse osallistua - aina voi varata ajan yksityiseltä puheterapeutilta jos on valmis sen maksamaan.

Vierailija

Ton ikäisille puheopetus on ihan peruskauraa. Itse kävin aikoinani ja voin vakuuttaa, että kyllä se niin päin menee, että ne jotka eivät pääse tunneilta pois, ovat vähän kateellisia niille jotka pääsee. Yleensä yhdeltä luokalta käy ainakin 3-4 muksua puheopetuksessa, ei mitenkään epätavallista, eikä mitenkään liity muuten oppimiseen.

Vierailija

Meillä meni aina puheterapiareissuun melkein kolme tuntia per kerta, kerran viikossa pojan ollessa 3-6 ikäinen. Keskellä päivää (kl.14) oli tuo puheterapia, ei ollut kertakaikkiaan muita aikoja.

Nyt olen niin kertakaikkisen onnellinen, kun ekaluokkalaisemme saa puheterapiaa koulussa jokatoinen viikko koulupäivän aikana. Lapsi on virkeä, ei tarvitse monen tunnen matkustamista päästäkseen puheterapeutin luo eikä vanhempien tarvitse olla pois töistä keskellä päivää.

Vierailija

jotka pääsivät puheterapiaan tai luki-opelle oppitunneilla. Olisin itsekin niiiiin tahtonut mennä sinne! Ihmeellisistä asoista sitä jaksetaan vinkua!

Vierailija

Meidän koulussa koulukuraattori tuli aina kesken tuntien huhuilemaan tiettyjä oppilaita juttusilleen. Nämä oppilaat leimautuivat välittömästi ns. 'ongelmanuoriksi'.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat