Olenko elatusvelvollinen miehelleni?

Vierailija

toista ei saa jäättää heitteille

kysy kunnallisesta oikeisauputoimistosta lisää ma

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

kuvitellakaan, että tämä tämmöiseksi menisi. Itse hän ei masennustaan myönnä, eikä hoida. Minä olen syy hänen ongelmiinsa, se että olen hänelle vihainen. En tiedä kuka aviopuoliso jaksaisi jatkuvasti tällaista. Jos edes tietäisin tämän olevan väliaikaista, vaikka sitä hän aina tolkuttaa. En tiedä kuka ei olisi vihainen välillä. Minulla on kaksi lasta ja yksi "iso poika" . ap

Vierailija

Minä tekisin näin: maksaisin asumisen, laskut, ruoat ja päivähoitomaksut, mutta en antaisi miehelle yhtään rahaa enkä maksaisi häntä mihinkään huvituksiin, esim. elokuviin, uimahalliin, konserttiin tms. Enkä ostaisi miehelle kaupasta mitään, vaikka mies olisi itse mukana. En ostaisi hänelle edes vaatteita tai kenkiä. Olkoon ilman sitten, jos ei saa mitään aikaiseksi.

Käyttäisin miestä lastenvahtina. Joskus viikonloppuisin ja töiden jälkeen lähtisin yksin harrastamaan ja huvittelemaan, mies saisi jäädä lasten kanssa kotiin. Joskus lähtisin huvittelemaan lasten kanssa, mutta en ottsisi miestä mukaan, jos hänellä kerran ei ole yhtään rahaa.

Ja nämä pelisäännöt sanoisin miehelle suoraan päin naamaa. Ilömoittaisin, että lopetan miehen elämän rahoittamisen nyt. Ainoat asiat, minkä miehelle kustantaisin, olisivat ruoka ja katto pään päälle.

Vierailija

Olen naisvaltaisella alalla pienipalkkaisessa työssä. Mieheni on opiskelija, joka ei ole opintojensa edistymättömyyden vuoksi oikeutettu opintotukeen, koska opiskelee ja on ilmoittautunut läsnäolevaksi, ei ole oikeutettu työttömyystukeen, asumistukea emme saa, koska tulot ylittävät juuri ja juuri sen summan.

Olen kyllästynyt siihen, ettei hän saa aikaiseksi elämässään mitään. Ilmeisesti siis masentunut, mutta ei hakeudu hoitoon. Muuten hyvä mies, lapsille isä jne. Siis erotako pitäisi? En tiedä, miksi elätän häntä. En saa palkallani koskaan ostetuksi itselleni mitään, maksan yksin vuokran, laskut ja annan hänelle viikkorahaa, viimekin kuussa noin 400e jouduin antamaan hänen velkoihinsa yms. Kauheat velat tehnyt itselleen luottokorteillaan.

Olen alkanut itsekin masentua, enkä tiedä mitä tekisin. On sanonut hakevansa töitä, mutta en enää edes pysty häneen luottamaan. Olen tehnyt selväksi, etten aio häntä lopunikää elättää, mutta sanoo asioiden korjaantuvan. Mitään ei tapahdu. Mitä sinä tekisit?

Rakastan häntä, tämä on typerä tilanne.

Vierailija

Onko pariterapiassa tullut puhetta aiheesta, sanoit että käytte siellä? Masennus voi olla tosi vaikeaa itse havaita, helposti voi just syyttää muita. Vaikka eihän syy tarvii sinänsä olla missään. Ei edes siinä miehessä, siis masennuksen syy. Voisitkohan löytää netistä jotain linkkejä, josta saisit apua. Tarkoitan, että saisit vakuutettua miehellesi, että hänen pitää hakea apua, ja että se ei ole häpeä vaan velvollisuus..

Vierailija

Siis myös nainen on elatusvelvollinen miestään kohtaan. Usein kuvitellaan, että vain miehellä on elatusvelvollisuus.

Kannattaisi hakeutua esim. perheneuvolaan.

Vierailija

Luulisi alkavan työt/opiskelu kiinnostamaan, jos ei ole penniäkään rahaa omaan kuluttamiseen. Nämä velat ovat ilmeisesti kuitenkin tuoreita, eli johonkin kuitenkin riittää energiaa..?

Vierailija

alkoa ei onneksi käytä tai ole väkivaltainen jne. mutta jos olisi. Yrittäisin auttaa, kunnes en jaksaisi ja sitten luovuttaisin. ap

Vierailija

jospa kääntäisit miehesi saamattomuuden mielikuvitusleikissä alkoholismiksi? Miten toimisit silloin, olisitko silloinkin hänen elämäntapansa ns. mahdollistaja, niinkuin nyt? Miksi rakastat häntä? Rakastaako hän sinua?

Tilanteesi on todella vaikea, enkä osaa siinä neuvoa. Mitä tapahtuu jos rajaat taloudellisen tuen vain asuntoon ja ruokaan, jos miehen velat jäävät maksamatta? Joudutko silloin vielä hankalampaan tilanteeseen?

Onko miehelläsi masennusdiagnoosi vai onko se oma johtopäätöksesi? Masennus on niin vakava sairaus, että jos hänellä todella on se, tilanteenne on täysin toinen. Mitä pariterapeutti tästä asiasta sanoo?

Vierailija

Eikö hän huomaa miehesi tilaa ja ohjaa häntä ns oikealle lääkärille, vissiin psykiarille jotta miehesi saisi masennuslääkitystä. Lisäksi miehesi tarvitsee masennukseen terapiaa.

Ei masentunut tee mitään sen takia että joku sanoo. Ei kyllä taida miehesi mennä myöskään toiselle lääkärille oma-aloitteisesti.

Lainaus:

on kannustanut häntä opiskelemaan. Mies omien sanojensa mukaan yrittää, mutta ei jaksa. Masennusta ei ole diagnostisoitu, klassisia oireita kylläkin: ainainen väsymys, haluttomuus tehdä asioita, seksuaalinen haluttomuus, lihonut toistakymmentä kiloa, ei harrasta mitään, ei lähde minnekään, on vihainen ja ärtyisä jne.

Pariterapeutti kannustaa häntä edelleen opiskelemaan.

Vierailija

tilaa sinä aika ja menkää yhdessä. Periaattelpo todeta verikokeella ja hoitaa lääkkeellä. (houkuttele häntä tällä fyysisellä vaivalla ja hoidolla)

luult. saisi mielialalääkereseptin: se voisi olla ihan hyvä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat