Onko asiallista opettajalta? Kysyin siis opettajalta miksei

Vierailija

lapseni saanut arvosanakseen matematiikassa erinomaista vaikka kokeista sai aina täydet pisteet ja kirjassakin aina kaikki oikein. Opettaja takelteli epämäärääisesti, että lapseni on hyvä vain mekaanisissa tehtävissä ja vihjaili ettei äly riitä enempään. Minä tiukkasin siihen, että haluan heti kuulla perusteet tuollaiseen väittämään. Että onko koulussa ehkä jotain salaisia kokeita, joita ei näytetä vanhemmille? Opettaja sanoi, että ei mutta näin se vaan on. Eli ei mitään perusteita osannut sanoa! Mitä mieltä olette?

Sivut

Kommentit (51)

Vierailija

Muistan itse kuinka lukiossa sain aina 10:n ruotsista (myös kokeista). Englannissa laskettiin aina arvosanaa kokeen arvosanasta ja kun kerran kysyin syytä enkun opettajalta niin hän sanoi, etten ollut tarpeeksi aktiivinen tunnilla, vaikka nimenomaan olin sitä enkun tunnilla enkä ruotsin tunnilla viitannut lainkaan.

Vierailija

Tuo on tosi vaikea tilanne myös opettajalle. Ei ole helppoa sanoa vanhemmalle,että lapsella on vaikeaa jollain osa-alueella,etenkin jos kyseessä nuori ja vain vähän aikaa töissä ollut ope. Opettajat ei anna arvosanoja mutu -perusteella. Toki pitäisi arvosanat osata perustella, mutta kuten jo sanoin, ei ole aina helppoa, jottei pahoittaisi vanhemman mieltä.

Vierailija

Eiköhän se ope siellä tunnilla näe, tajuaako lapsesi asioita vai ei. Mun luokalla oli esim. tyttö, joka olevinaan oli niiin fiksu ja samanlainen vouhottaja-äitikin sillä oli. Kokeista tuli ihan hyviä numeroita, mutta sisäisesti oli aika "blondi.



Ei esim. tiennyt mille puolelle puuta tulee varjo, jos aurinko paistaa puusta katsottuna vasemmalta. Luuli varjonkin tulevan vasemmalle. Ei tajunnut, vaikka piirrettiin kuvakin. Näin esimerkkinä.

Vierailija

Edelliset osaavat oikeasti soveltaa, jälkimmäiset osaavat näppärästi luetella laskutoimituksia. Esimerkiksi tuntiaktiivisuus ja -osaaminen ei näy kirjan/kokeiden tehtävissä, vaan sen opettaja näkee tunnilla. Ehkäpä niissä lapsesi ei loista (verrattuna luokan muihin oppilaisiin), vaikka mekaanisesti suoritetut laskut menevätkin oikein.

Vierailija

että meillä oli samoin ja kun muutettiin ja opettaja vaihtui numerot on kohdallaan.



Meillä tuo änkytys oli tyyliin pitää osoittaa harrastaneisuutta ja kyse siis matikasta.

Tiedän että tuo osaamisen mitätöiminen harmittaa lasta ja myös vanhempaa. Lapset ovat luonnostaan oikeudentuntoisia.



Meillä seuraavassa todistuksessa oli matikan arvosana erinomaisessa samoilla koetuloksilla eli kaikki aina oikein.

Vierailija

koostuu kokeista, tehtävistä, ja siitä miten osallistuu tunnilla opetukseen.

Onhan se tietty lapsellekkin ikävää jos on kaikki tehnyt niinkuin piti eikä silti saa sen arvoista arvosanaa, ei motivoi.



Mulle kävi ylä-asteella (vieläkin muistelen katkeruudella) niin että piti tehdä maantiedon tunnilla esitelmä jostain maasta, ja siitä tehtävämoniste muille oppilaille. Siis ensin pidettiin esitelmä ja sitten jaettiin tehtävämoniste, jonka muut oppilaat täytti.

Me ei itse saatu käyttää kopiokonetta, vaan opettajan piti ottaa kopiot siitä monisteesta. No opettaja oli unohtanut monistaa sen tekemäni tehtävälomakkeen, ja alensi arvosanaani, koska monistetta ei ollut!!!

Kysyin että miten on mahdollista että minun arvosana alenee, koska SINÄ unohdit ottaa kopioita? Opettaja selitti että se nyt vaan ei ollut täydellinen esitys ilman monistetta.



Harmittaa vieläkin etten silloin valittanut vaikka rehtorille siitä. Tai käskenyt isää soittamaan opettajalle ettei noin voi tehdä.

Vierailija

Se on vain opettaja. Tämä on huomattu, kun on jouduttu perusteluja pyytämään. Kysy sieltä tai täältä tai rehtorilta tai jostain... hauskaa kierrättämistä. Kun sitten on kysytty sieltä, mistä opettaja käski niin palaute on: kysy opettajalta, sen pitäisi tietää. Niinpä, pitäisi...

Vierailija

Kysymys kuuluu, tarvitseeko hän apua niiden suorittamiseen tai viekö ratkaiseminen esimerkiksi kohtuuttoman kauan aikaa. Lapset jotka ratkaisevat sanalliset tehtävät kahdessa sekunnissa saavat eri arvosanan kuin ne joilla ratkaisemiseen menee 15 minuuttia, huolimatta siitä että molemmilla tehtävät on laskettu oikein. En tajua mitä vouhkaat. Millään ala-asteen arvosanoilla ei ole piirunkaan väliä missään instanssissa yhtään koskaan. Ja edelleenkään et tiedä yhtään mitä tunneilla tapahtuu.

Vierailija

vaikuttavat ainenumeroihin ihan suoraan. Monikaan opettaja ei arvosta valitettavasti sitä että oppilaat opettavat toisiaan, tukevat. Oppilaalle numero kertoo tietysti aika paljon, etenkin jos kaikissa tehtävissä on pärjätty jne.



Opettajilla olisi mielestäni kasvun paikka siinä, huomioidaanko käytös ja huolellisuus omassa numerossaan vai annetaanko sen vaikuttaa myös ainenumeroihin. Ja opettajat eivät useinkaan tajua, miten suuresti lapsi yrittää ja mielestäni siitäkin pitäisi saada jo plussaa!



Armoton on koulumaailma. Perusteluita pitää ammattitaitoisen opettajan pystyä kertomaan niin lapselle itselleen kuin vanhemmille. Jos ei ole perusteluita, voi kääntyä rehtorin puoleen ja kysyä, miksi perusteluita ei anneta. Työelämässäkin on kehityskeskusteluita joissa perustellaan asiat!!

Vierailija

opettajaa tai hänen arviointiaan. En halua siis olla vanhempi, joka luo suorituspaineita mutta toisaalta uskon että opiskeluinto latistuu kun arvionti ei ole oikeudenmukaista. Ts. miksi kannattaisi yrittää parastaan kun kuitenkaan ei saa sitä erinomaista arvosanaa. ap.

Vierailija

pojalla on kaikki oikein kokeissa ja kirjassa. Myös sanallisest tehtävät, ei vain mekaaniset. On myös nopea ja viittaa tunnilla. Kysyin siis myös, että onko koulussa jotain "salaisia" tehtäviä, joita ei vanhemmilla näytetä ja jotka vaikuttaa arviointiin. Näin ei kuulemma ole, Eli en saanut mitään vastausta miksi arvosana ei ole erinomainen. ap.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat