Koulu on p-stä. Haluasin ottaa lapset pois!

Vierailija

Mutta onko Suomessa mahdollista??? Jenkeissä ja Australiassa home-schooling on ihan perusjuttu, mutta en usko että SUomessa mahdollista. Ja vaatisi vanhemmalta aika paljon kun joutuisi itse opettamaan. Miksi sinulla on siihen kiinnostusta? Itseä ei ainakaan kiinnostaisi opettaa omia lapsiani, mieluummin laitan ne kouluun.

Kommentit (10)

Vierailija

Enkä tiedä mitä sosiaalisia taitoja olisin siellä muka oppinut. Enimmäkseen olin yksinäinen seinäkukkanen.

Nyt nelikymppisenä olen kuitenkin ajautunut opettajaksi. Ja on minulla omiakin lapsia koulussa. Ja toteanpa vaan että koulu ei todellakaan kaikille sovi. Kaikkien pitäisi olla samasta muotista tai muuten olet ongelmissa. Isot ryhmät eivät ole kenenkään etu. Koulu voisi toimia korkeintaan jos opiskeltaisiin pienryhmissä, joihin oppilaat olisi valittu luonteen, oppimistavan ja edistymisen perusteella.

Omiani en kuitenkaan opeta kotona koska olen liian laiska ja sosiaalisesti kykenemätön moiseen. En vaan kestä katsella samoja naamoja pitkin päivää vaikka ne naamat olisivat omien lasteni ;)

Vierailija

Jos menette katsomaan noita amerikkalaisia tai englantilaisia homeschooling-sivuja, muistakaa, että siellä kotiopetus on erityisesti kiihkouskovaisten suosimaa, joten sivuihin kannattaa suhtatua pienellä varauksella.

Vierailija

Kylässämme oli perhe jossa yli kymmenen lasta. Vanhemmat eivät halunneet peruskouluun heitä, joten opettivat kotona. Lapset näyttivät osaamisensa kokeilla, jotka opettajat tarkistivat.

TV:stä on tullut asiaohjelmia, joissa eräässäkin kotiopetuksessa lapsilla oli lukujärjestys, jonka mukaan kotona opeteltiin. Ei saanut mm. nukkua mihin asti halusi, vaan ihan koulumaista, mutta ilman kouluun menemistä.

Vierailija

Minun mielestäni kotikoulu on ihan hyvä vaihtoehto esim. puoleksi vuodeksi, mutta jos koko peruskoulu pitää opiskella kotona, niin paljosta jää kyllä paitsi. Minulla on tästä ihan käytännön kokemusta. Opiskelin Englannissa yliopistossa ja minulla oli opiskelukaverina muutamia sellaisia, jotka olivat olleet kotiopetuksessa. Heidän sosiaaliset taitonsa olivat olemattomia, ja he olivat kaikki jotenkin höperöitä.

Vierailija

Suomessa on oppivelvollisuus muttei koulupakko. Voit halutessasi kotikouluttaa lapsesi. Näin minäkin olen ajatellut tehdä - ja olen itse opettaja. Suin surminkaan en halua laittaa lapsiani tavalliseen peruskouluun, jolleivät he itse sinne hingu, sen verran hyvin tunnen koulujen arkipäivää.

Erityisesti Yhdysvalloissa on paljon kotikoulu- eli homeschooling-periaatteella lapsiaan kouluttavia perheitä. Jos vanhemmilla on kykyä ja halua paneutua lastensa sivistämiseen, voi kotikoulu olla lapsesta riippuen parempi vaihtoehto kuin suomalainen tasapäistävä peruskoulu.

Jos lapsesi haluaa opiskella esim. kiinaa eivätkä oma taitosi riitä, voit aina palkata esim. kielen- tai matikantunteja varten yksityisopettajan.

Lapsen sosiaaliset taidot kyllä kehittyvät ilman kouluakin, kun huolehdit siitä, että hänellä on harrastuksia, joista löytää ystäviä. Erilaiset joukkueurheilulajit, partio, taidekoulut, orkesterit yms. riittävät kyllä täyttämään sosiaalisen kehityksen vaatimat tarpeet. Kotikoulutuksessa esim. musikaalisesti lahjakkaille lapsille jää enemmän aikaa ja mahdollisuuksia kehittää näitä taipumuksiaan.

Kotikoulussa lapset pääsevät myös lähemmin tutustumaan vanhempien työhön, arkielämän pyörittämiseen, jne. Tarjoaa myös hyvät mahdollisuudet sivistää lapsia matkustamalla enemmän!

Googleta homeschooling-hakusanalla lisätietoja, jos oikeasti olet kotikoulun pitämisestä kiinnostunut. Halutessasi voit etsiä lähistölläsi asuvia kotikoulutuksesta kiiinnostuneita vanhempia ja voitte tukea toisianne. Matemaatikko tai insinööri voi opettaa lapsille luonnontieteitä ja matemaattisia aineita, kääntäjä kieliä, jne.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat