Kysy lapsettomuuden valinneelta naiselta ;)

Vierailija

Hei,

En tiedä onko tällä palstalla juuri omasta halustaan lapsettomia, mutta luulisin, että ei ole. Itse olen valinnut lapsettomuuden, ja olen ikäisistäni ystävistäni ja sukulaisistani ainoa, jolla ei ole lapsia. Se herättää joskus hieman ihmetystä ja kysymyksiäkin - ja joskus harvoin jopa epäuskoa. Joskus mietin, että tuleekohan heille koskaan mieleen kysymyksiä, joita ei ehkä kehtaa kysyä suoraan kasvotusten tutulta (hieman niinkuin en kehtaisi kysyä raskaudesta kertovalta ystävältä oliko raskaus toivottu, vaikka epäilisin, että ei ole), joten niinpä ajattelin aloittaa aiheesta keskustelun.

Vauva-palstasta olen kuullut ystäviltäni, jotka kai täällä joskus ainakin vierailevat. Niinpä tässä surffaillessani satuin törmäämään tänne ja ajattelin vihdoin vilkaista millainen palsta on ihan mielenkiinnosta. :)

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

minua kyllä kiinnostaa ainakin ap:n mielipiteet---itsekin meinasin jäädä lapsettomaksi ja monia tuttuja on 45 v eikä saa enää lapsia...

t nro 2

Vierailija

En oikeastaan osaa sanoa tarkkaa syytä lapsettomuuteeni. Pidän itse asiassa lapsista aika paljon ja tulen toimeen lasten kanssa yleensä. Hoidan myös tuttujen lapsia mielelläni. Mutta, täytyy sanoa, että jos lapsia on yökylässä tai jos vahdin tuttavilla yön yli lapsia, olen seuraavana päivänä ihan kuitti!

Jostain syystä en ole oikeastaan koskaan ajattelut saavani omia lapsia, en edes nuorempana. Pari kertaa ajatus on käväissyt mielessä parin päivän verran ja sitten mennyt ohi. Sen paremmin en osaa sanoa, vanhemmuus ei vain tunnu "omalta". Voi johtua tosin osittain taipumuksestani haluta hallita ympäristöäni - en voi sietää epäjärjestystä - ja lapsethan eivät ole kovinkaan siistejä. :) Mutta se ei itsessään estäisi minua tekemästä lapsia tietenkään jos niitä kovasti haluaisin.

Ikäni on 30, ja koulutukseltani olen FM ja teen tällä hetkellä tutkimustyötä.

t. aloittaja

Vierailija

Haluan pitää vauvoja sylissä, ne ovat ihania palleroita, mutta pelkäään aina, että "rikon" ne! :)

En voi alkaa kummiksi, koska en kuulu kirkkoon, mutta muuten voisin alkaa. Voin olla kummitus-kummi. :D

Kysy 8 vuoden kuluttua uudestaan. ;)

Pidän kissoista, mutta ei ole tällä hetkellä sellaista. Ehkä joskus.

t. aloittaja

PS. Tämäpä on tosi aktiivinen palsta! Wau! :D

Vierailija

ja meitä oli samanikäisiä nuoria naisia paljon siellä. 5 päätti, että eivät halua lapsia vaan haluavat elää huolista vapaata elämää, eivätkä halua lapsia sekoittamaan sitä.

Olemme nyt 42-46 tämä sama naisporukka. Viidestä kaikki katui päätöstään ja on epätoivoisena yrittänyt saada lasta yli 40 vuotiaana. Vain yksi onnistui.

Nämä neljä eivät halua olla meidän kans tekemisissä, joilla on lapsia. Ovat kuin loukkaantuneet siitä, että teimme toisen ratkaisun ja nyt meidän lapset on jo siinä iässä, että meillä on taas aikaa itsellemme.

En tätä halua pahalla sanoa, mutta mieti tarkkaan. Naisvaltaisessa isossa sairaalassa on nähnyt monenlaista kohtaloa.

Vierailija

Kysyit: "Miten suhtaudut ystäviesi lapsiin ja lapsiin yleensä?"

Yleensä pidän tuntemistani lapsista ja tulen heidän kanssa toimeen. Ymmärrän, että lapset eivät ole mitään mini-aikuisia, joilta voi odottaa samanlaisia käytöstapoja, mutta rehellisesti sanottuna tietyissä paikoissa, joihin olen mennyt rentoutumaan (esim. teatteri, kylpylähoidot, konsertit tai "paremmat" ravintolat - paitsi jos kyseessä on lasten tapahtuma tietty!) lasten "riehuminen" varmaan hermostuttaa minua enemmän kuin hermostuttaisi jos itselläni olisi lapsia, koska on varmaan vaikeampia samaistua tilanteeseen. Vaikka noissa paikoissa kyllä hermostuttaa myös möykkäävät aikuiset (ja aika usein sellaiset aivan erityisesti!) :)

t. aloittaja

Vierailija

Lainaus:

Mun mielestäni tällaiset asiat ovat jokaisen omia ja henkilökohtaisia valintoja. Se mitä olen ihmetellyt on se, miten tökeröitä ja suorastaan loukkaavia kommenttaja ystäväni on saanut valintansa vuoksi.

Olisinkin kysynyt, että onko sulla koskaan käynyt niin, että ihmiset olisivat suorastaan "kiihtyneet" valintasi vuoksi jos ja kun keskustelussa on käynyt ilmi, että olet tietoisesti valinnut lapsettomuuden.

Itse en ole onneksi koskaan kuullut mitään kovinkaan kauheaa. Pari kertaa olen ollut tilanteessa, jossa naiset ovat alkaneet keskutella synnytyksestä ja pienten lasten hoidosta. Silloin on pari ei-niin tuttua naista sanonut jotain lapsettomuudestani ja on tullut jotenkin ulkopuolinen olo, niin kuin minulla ei olisi oikeutta kommentoida jos minulla ei ole lapsia. Vaikka omia ei olekaan, eivät ne ihan vieraita olentoja ole. :)

Voi olla, että johtuu siitä, että ikäisistäni suurempi osa on lapsettomia kuin aikaisemmista sukupolvista. Äidilläni on yksi lapsettomuuden valinnut tuttava, ja hän käsittääkseni on saanut kuulla loukkaaviakin kommentteja.

t. aloittaja

Vierailija

- hei - halutko pitää tuttujen vauvoja sylissä?

- haluatko kummiksi?

- tuleeko sinulle vauvakuume 38 v iässä, kuten MONILLE!!!

- onko sinulla vauvan korvikkeena villakoira tms?

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

miten paljon kokonaisuutena? Ok, et pidä sotkusta, puhut lapsista, kaikki miettii miten suhtaudut lapsiin, hoidatko lapsia jne. mutta oletko ajatellut, että lapsi on lapsi hyvin lyhyen ajan. Oletko ajatellut, valittuasi lapsettomuuden, että valitset samalla sen, ettei sinulla ole vanhanakaan omaa tytärtä/poikaa?

Olen kyllä ajatellut tätä. Ja tämä on muuten varmaan se tavallisin kysymys, mitä minulta lapsettomuudesta kysytään. On totta, että vanhana ei ole sitten perillistä eivätkä geenini jatka sukuani. Sukulaislapsia, sukulaisia ja ystäviä on kyllä sen verran, että toivon, etten ole liian yksinäinen vanhana. Lapsi ei mielestäni myöskään ole takuu vanhuudenturvasta, koska yksinäisiä vanhuksia on niin paljon nykyisin, että en voi uskoa, että he olisivat kaikki lapsettomia, vaan että lapset ovat kaukana tai vanhemmistaan vieraantuneita.

t. aloittaja

että on tavallisin kysymys kun katsoo esim. näitä mitä täällä on. Mutta ehkä tämä palsta vaikuttaa siihen, että puhutaan lapsista ja vauvoista ;-)

Olet oikeassa, että lapsi ei ole vanhuuden turva. Lapsi ei myöskään poista automaattisesti yksinäisyyttä. Mutta lapsi, kaukana tai vieraantuneenakin, voi helpottaa yksinäisyyttä. Monelle vanhukselle omat lapset, lapsenlapset jne. ovat tärkeä osa elämää. Vaikka eivät olisi edes fyysisesti läsnä. Eikä kyse ole silloinkaan pelkistä geeneistä.

Toki moni on, vanhanakin, erittäin tyytyväinen elämäänsä ilman lapsia!

9

Vierailija

Lainaus:

Lapsi joko tehdää tai ei-tehdä. Vai meinaatko, että miehesi teksi lapsen esim. toisen naisen kanssa, mutta te jatkaisitte parina?

Mieshän voi tehdä lapsen vielä 70-vuotiaanakin, mutta nainen ei. Miehesi varmaan tietää, että hänellä on siunun hedelmällisen kauden jälkeen vielä mahdollisuus lapseen, sinulla sitä ei enää ole.

Totta, lapsi joko tehdään tai ei... Kompromissilla tarkoitin sitä, että molemmat voisivat olla tyytyväisiä ja jatkaa avioliitossa. Esimerkiksi niin, että jos tekisimme lapsen, jäisi hän kotiin lapsen kanssa ensimmäiseksi vuodeksi ja minä jatkaisin työelämässä, tai että emme tekisi lasta, vaan ottaisimme vaikkapa ns. kummilapsen autettavaksi. En osaa näin äkkiseltään sanoa, mitä mieltä olisin jos hän yllättäen haluaisikin lasta kovasti, koska ei ole koskaan aiemmin sanonut mitään sellaista.

t. aloittaja

Vierailija

Mun mielestäni tällaiset asiat ovat jokaisen omia ja henkilökohtaisia valintoja. Se mitä olen ihmetellyt on se, miten tökeröitä ja suorastaan loukkaavia kommenttaja ystäväni on saanut valintansa vuoksi.

Olisinkin kysynyt, että onko sulla koskaan käynyt niin, että ihmiset olisivat suorastaan "kiihtyneet" valintasi vuoksi jos ja kun keskustelussa on käynyt ilmi, että olet tietoisesti valinnut lapsettomuuden.

Vierailija

Lainaus:

miten paljon kokonaisuutena? Ok, et pidä sotkusta, puhut lapsista, kaikki miettii miten suhtaudut lapsiin, hoidatko lapsia jne. mutta oletko ajatellut, että lapsi on lapsi hyvin lyhyen ajan. Oletko ajatellut, valittuasi lapsettomuuden, että valitset samalla sen, ettei sinulla ole vanhanakaan omaa tytärtä/poikaa?

Olen kyllä ajatellut tätä. Ja tämä on muuten varmaan se tavallisin kysymys, mitä minulta lapsettomuudesta kysytään. On totta, että vanhana ei ole sitten perillistä eivätkä geenini jatka sukuani. Sukulaislapsia, sukulaisia ja ystäviä on kyllä sen verran, että toivon, etten ole liian yksinäinen vanhana. Lapsi ei mielestäni myöskään ole takuu vanhuudenturvasta, koska yksinäisiä vanhuksia on niin paljon nykyisin, että en voi uskoa, että he olisivat kaikki lapsettomia, vaan että lapset ovat kaukana tai vanhemmistaan vieraantuneita.

t. aloittaja

Vierailija

Sanoit: "Vapaaehtoisen lapsettomuuden valinneita naisia on 25 % synnytysikäisitä naisista."

Ihanko totta? Aika paljon. Itse en kyllä tunne noin montaa. Tuttavapiirissäni on kyllä mielestäni ehkä poikkeuksellisen paljon lapsia, koska tunnen aika monta naista, jolla on kolme lasta tai enemmän, mikä on hieman keskimääräistä enemmän. Ollessani n. 24-vuotias olin jo ainoa lapseton tuttavapiirissäni!

t. aloittaja

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat