Rintamamiestalossa asuvat! Kannattaako sellaiseen muuttaa?

Vierailija

Mulla menee ihan hermot, kun en pysty päättämään, muutammeko vanhempieni rintamamiestaloon vai jatkammeko kerrostaloelämää. Tää on niin helppoa, kun joku muu hoitaa kaiken.

Pystyykö niin vanhoissa taloissa asumaan ihan normaalisti? Joutuuko raatamaan kaikki kesät jonkun talon kunnostusprojektin kimpussa? Onko putkiremontti ihan kauhee? Meneekö kaikki liikenevä raha talon kunnostukseen? Kaikki kokemukset otan todella kiitollisuudella vastaan.

Talo, johon olemme muuttamassa , on hiljan maalattu ulkoa ja pinnat remontoitu sisältä. Kattoremppa olis kai pian edessä. Myös seinien purueristeet ovat painuneet eli niissä olis hommaa.

Mä en osaa päättää :).

Sivut

Kommentit (56)

Vierailija

Mieheni kanssa puhuimme aina, että rintamamiestalo se olla pitää :) esikoisen synnyttyä kävimmekin useita ihania katsomassa ja haaveileimme :)

ei muka ollut rahaa :(

kuopuksen syntessä aloimme todenteolla etsiä taloa, kaikki rintamamiestalot joita kävimme katsomassa, olivat aivan järkyttäviä :( remonttia olisi ollut aivan liikaa ja monet olivat pilanneet hyvän talon 70-80 luvun remonteilla.

Jouduimme ostamaan hieman uudemman 70-luvun talon. Tästä on vuosien varrella tullut kotimme. Onhan tässäkin ollut ja onpaljon remonttia.

Mutta edelleen haaveilen rintamamiestalosta :)

Harmittaa kun emme silloin 8 vuotta sitten ostaneet jotain niistä ihanista taloista, jotka olivat myynnissä.

Tottahan toki remonttia vaatiivat, mutta jokin noissa vanhoissa taloissa viehättää :)

Suosittelen lämpimästi :) Kotihan on siellä minne kodin tekee :)

Vierailija

mutta valitettavasti kovinkaan moni ei hoida talojaan hyvin... ei rintamiestaloja eikä muitakaan.

Ne purueristeet ja painovoimainen ilmanvaihto toimi ennen hyvin ja toimii tietysti vieläkin jos eletäänkin 50-luvun tyyliin. Peseydytään kerran viikossa, sekin pihasaunassa, pyykkiä pestään aniharvoin ja ulkona kuivataan.

Ruoka tehdään puulämmitteisellä liedellä, ruuanlaiton ohessa tulee sit ilmanvaihtokin hoidettua kun palaminen tarvii uutta ilmaa.

Mutta mikä käy kellekkin, itse en rintsikkaan lähtisi. Ihan jo sen takia kun niistä tarttuu lähespoikkeuksetta se mummon haju.

Minusta rakenteiden ei tartte hengittää... ne on kuolleita. Enkä minä halua että minun hengistysilma tulee vanhojen purujen läpi, siellä purujen seassa on hiiren papanat, yms mukavat.

Vierailija

Ja ihan on ollu kiva paikka asua.

Pintaremppa on pienin mitä ajattelisin: kattoremppa tehtiin arvioitu 10 tonni karkas toisella 10 tonnilla. ;)

Putkirempasta ei ole kokemusta mutta ei kai tuo ainakaan miesten puheita kuunneltuna ole kova homma!

Itte tykkään kun pääsee suunnittelemaan taloa ja remppaamaan, puolet ikkunoista ollaan raapittu ja maalattu. Me tehdään asioita pikkuhiljaa, ei haittaa vaikka hommaa jää seuraavalle kesälle.

Oon hoksannu että otan kuvia talosta ja pihasta omaan kansioon ja sinne voin sitten talvella vilkuilla niin suunnittelukärpänen iskee!

Jos teillä on mahdollisuus ostaa talo niin enempi miettisin sitä että siinä on toisen lapsuuttakin kiinni ja sen saa vieritettyä omille mukeloille?

Remontteja voi tehä kalliilla tai huokeemmalla. Katsoisin enempi sitä pystyykö sen maksamaan nyt ja onko joustovaraa.

Meillä on joka huoneessa asioita joita muutetaan, mutta niitten kanssa voidaan elää. Samalla tosin suunnitelmatkin paranee kun ei kaikkea tartte tehdä kerralla!

Musta on kiva kun on tämmönen vanha talo josta saadaan muuttaa oman näkönen.

PS. Miehen loppumaton innostus eri materiaaleihin ja vertailuun "mikä on halvinta/parasta" on tosi hyvä asia, ei ole paljoa tullut riitaa kun mies osaa sanoa mielipiteensä ja on kiinnostunut, tosin välillä tarttee miestä osata johdattaa haluamaansa suuntaan.

Vierailija

itse tykkäsin ko. talosta, mutta toki niissäkin on eroja!!

Tekemistä riittää kaikissa omakotitaloissa. Ensimmäiset remontit alkaa kun talo on n. 10 v. vanha, jolloin putkiin ja muihin alkaa ensimmäisiä ongelmia tulla. Monesti rintamamiestaloissa on suuret remontit jo ehditty tekemään.

Isäni, joka rakentanut taloja elämänsä, sanoi että yleisesti hyvin hoidetut rintamam.talot on terveitä, toisin kuin tiiviisti rakennetut 70 -luvun talot...niissä liian tiiviiksi tehdyn vuorauksen vuoksi lähes kaikissa hometta. Rintamamiestalojen rakennusaikaan ei ollut vielä keksittykään liian tiiviiksi tekeviä rakennusmateriaaleja, joten siksi ne terveempiä - toki on pitänyt pitää huolta ettei esim. katto ole vuotanut sisään.

Teettäkään kuntokartoitus niin tiedätte mitä olette ostamassa, muutakin kuin päällisin puolin ja silmämääräisesti!!

Suosittelen kuitenkin niitä! Työtä ok-talo aina teettää...

Vierailija

on hyviä ja raitis ilma ja ei ongelmia.

Ei kai kukaan kehtaa myöntää, että ovat menneet ostamaan vanhan talon pelkästään ihanan haaveen takia, että pihalla olisi omenapuu ja romanttinen talo ja hieno tunnelma. Ja vuosien varrella elämä paljastuu yhdeksi remontoimiseksi ja homevaurioiden korjaamiseksi ja rahan tuhlaukseksi.

Kuka nyt haluaisi paljastua tyhmäksi ja höplästä vedetyksi.

Vierailija

Mistä sä tiedät, ettei niihin ole tehty tarkastuksia ja onko sulla tosiaan nämä mainitsemasi kokemukset todellisessa tiedossa vai vain kuulopuheena? Niitäkin varmasti löytyy, mutta harvemmin ne mitään pommeja ovat.

Vierailija

Mutta jos mietit kerrostalon ja omakotitalon välillä niin sinuna asuisin jo siinä omakotitalossa. Kyllähän suurin osa ajattelee, että kun muuttaa omakotitaloon niin se on se viimeinen ja lopullinen ja päätöstä jahkataan kun kaiken on oltava täydellistä.

Mutta usko tai älä siitäkin pääse muuttamaan=) Ja mistäs tiedät vaikka rakastuisit taloon niin, että todellakin haluaist asua siinä kiikkustuoliin asti? Ja siihen päälle sinusta kuoriutuu miehesi kanssa vielä pinoinen sisustuskeisari niin avot! Onnea ja ROHKEUTTA päätökselle!

T. Omasta haaveileva

Vierailija

MUTTA nämä asiat eivät yleensä ole niin yksinkertaisia, monesti asiat ratkotaan oikeudessa.

Pitää toteennäyttää se että myyjä tiesi/hänen olisi pitänyt tietää talossa olevasta viasta. Toisaalta ostajalla on vastuunsa myös, eli jos vaikka kylpyhuoneessa haisee home ja sitä yhdessä nurkassa näkyy voidaan olettaa että ostajan olisi se pitänyt havaita.

Tietyissä jutuissa on myös vaikea todistaa MILLOIN vaikkapa kosteusvahinko on tullut, eli onko kattonu vuotanut jo silloin kun myyjä oli omistaja, vai vasta kun ostaja on asunnon omistanut.

Uusi omistajahan voi pilata asunnon lyhyessäkin ajassa jos hoitaa sitä väärin, eli vaikkapa tukkii tuuletusaukot tmv. "kun niistä vetää" ja rakennus vahingoittuu koska tuuletus ei enää pelaa.

Vastuuasiat ovat kinkkisiä, mutta ap on ostamassa lapsuudenkotiaan, eli hän hyvässä asemassa verrattuna henkilöön joka ostaa tuiki tuntemattomilta talon.

Vierailija

rintamamiestalo kaupungin keskustassa. Putket ja vesijohdot uusittu sekä kaukolämpö asennettu. Halvempaa on olo ja elo kuin yhtiövastike kerrostalokolmiossa. On terve ilma. Emme hengitä muoveja ja muita rakennuspölyjä.

Vierailija

Kun haimme itse omaa kotiamme, kiersimme paljon näyttelyissä. Olihan ne rintamamiestalot ihania, mutta melkoisia pommeja.

Ihmiset oikein kilpaili niistä kun ne oli niin ihkuja. Ei niihin ostajat ehtineet tehdä mitään kunnon kuntotarkastuksia. Pinnoilta vähän mittailtiin ja katseltiin.

Moni on ihmeissään kun vastaremontoitu rintamamiestalo on paljastunut melkoiseksi pommiksi. Kun on alettu remontoimaan yläkerran lastenhuoneita, on saatu koko yläkerta repiä auki kun välikatot on homeessa. Kellarikerroksissa samoin. Lisäksi nämä viritykset, että sauna on tehty sisälle jne...

Vierailija

Mä olin jo melkein päättäny, ettei muuteta ja ajattelin täältä saada vielä varmistusta asiaan :).

Mua vaan pelottaa mm. paloturvallisuusasiat, yllättävät remontointitarpeet, home ym. Mä oon ihan kajahtamispisteessä. Yleensä olen ihan järkeävä, enkä hermostu kovin pienistä. Tämä vaan on jotenkin niin iso asia. Mä ajattelen niin, että tämä on sitten meidän loppuelämän asunto, josta muutetaan vasta vanhainkotiin tai hautausmaalle.

Kiitos ihanista vasstauksista. Lisääkin kuulen mielelläni.

ap

Vierailija

Meillä on suora sähkö ja varaava takka ja tämä on ainakin nuohousta lukuunottamatta aika "huoltovapaa". Tokikaan ei kauhean energiatehokas tai halpa.

Vanha talo on kyllä elämäntapa. Täydellisyyden tavoittelijalle tämä ei sovi.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat