Vauva perätilassa,KOKEMUKSIA?

Vierailija

Neuvolan terkka väittää sinnikkäästi (käsin siis tunnustelee vatsan päältä),että vauva on raivotarjonnassa,minusta taas vauva on perätilassa (tunnen "potkuja"/tönäisyjä VAIN haaroihin päin??)

Toinen pää (terkan mielestä peppu) tuntuu tuossa rintojen alla ja toinen (eli mun mielestä peppu) tossa navasta kämmenen verran suoraa alas.

Miten tuntisin mätkäisyjä VAIN alhaalla jos se olisi rt?

Olen nyt rv33,onko toivoa enää et jos on perätilassa,että kääntyisi itsekseen??

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Mulla oli vauva raivotarjonnassa synnytystapa-arviossa vielä 3vkoa ennen laskettua aikaa. Ja sen jälkeen kääntyi perätilaan. Menin sairaalaan verenpaineen vuoksi polille ja siellä lääkäri tunnusteli ja ultrasi varmuudeksi. Oli perätila. Näin jälkeenpäin ajatellen olisi pitänyt huomata siitä, että pää ei tuntunut paineena jalkovälissä, kuten tuntuu jos on raivotilassa. Eli jalkovälissä ei tuntunut olevan mitään, jos ymmärrät mitä tarkoitan!

Lääkäri yritti ulkokäännöstä samana päivänä, ei onnistunut, varattiin sektioon aika. Ja vielä tällöinkin (3pv päästä) ensin tarkistettiin ultralla että on perätilassa ja vasta sitten sektio.

Jos oikeesti on perätila, voit saada sektion laskettua aikaa aiemmin. Mulla oli sektio viikkoa ennen laskettua aikaa just perätilan takia ja kokoarvio vaikutti myös, oli yli 4kg (vaikka lopulta sieltä tuli 3400g painav vauva), mutta varsinkin jos ensisynnytys, käsittääkseni perätilavauvat kyllä aina sektioidaan ulos, on turvallisempaa vauvalle, ei mene luita poikki tms. Muta kyllä sen tarkistavat siellä sairaalassa! Uskon, että saat sen sektion vaikka tämän perätilan havaitseminen menisi ihan sinne synnytyksen "oikeaan" alkuun saakka eli ehtisi supistukset alkaa.

Vierailija

rv 33 menossa.

Neuvolan lääkärillä, joka on vähän myöhemmin, on kuulemma sellainen "pieni" ultra, jolla voi katsoa lapsen tarjontaa. En kuitenkaan aio luottaa siihen, vaan menen omalle gynelleni yksityiselle tarkistuttamaan asian vielä ennen. Lapsi on kuulemma kääntynyt jo päälleen, mutta musta ei kyllä todellakaan tunnu siltä.

Haluan varmistaa, että lapsi on todella päällään ja jos hän ei ole, että sairaalassa yritetään kääntää lapsi oikeaan tarjontaan. En ala punnertamaan perätilassa olevaa vauvaa alateitse, mutta hauluaisin ensisijaisesti synnyttää ihan normaalireittiä.

Vierailija

Mä ihmettelin, kun vauva ei potkinyt kylkiluihin lainkaan. Terkkari, terkkariharjoittelija ja nlalääkäri sanoivat kaikki, että raivotarjonnassa on, joten aloin itsekin uskoa siihen vaikka kummastutti. Yliaikakontrollissa 2 viikkoa yli lasketun kätilökään ei huomannut mitään outoa, ja perätila paljastui vasta lääkärin ultratessa. Mua suututtaa vieläkin että olin niin tyhmä enkä luottanut omiin tuntemuksiini, mutta eka lapsi kun oli, niin mua vietiin kuin litran mittaa. Ole sä kriittisempi äläkä luota mihinkään vatsan päältä kopelointeihin!

Vierailija

ja mielelläni synnyttäisin alateitse...

Pitänee puhua viikon päästä terkalle jos se vaan kuuntelee,se aika usein vastaa vain,että "ei sitä oikein voi näillä viikoilla erottaa kumpi pää on ylhäällä ja kumpi alhaalla,mutta MINUN mielestäni se on pää joka on alhaalla"

Tämä siitä huolimatta,että sanon tuntevani muksauksia tuolla haaroissa,siis en alapäässä vaan nimenomaan ns sivuttain haaraan päin?

VOISIKO se vauva olla jotenkin NIIN mutkalla vaan siellä...??

ap

Vierailija

Lainaus:

mullakin vauva on jo pää alaspäin mutta tunnen potkut alhaalla koska vauva suoristaa jalkojaa ja ainut suunta on alaspäin. Eli hän totesi että usein siellä tuntuu potkut missä on pääkin.

Jos perätilavauva istuu jalkojensa päällä, ne potkut tuntuu alaspäin. Pää alaspäin olevan vauvan jalkojen oikomisethan luulisi tuntuvan sivulle ja ylös eikä suoraan alas, ainakin jos tilaa on jo vähän.

Vierailija

oli 3 lapsukainen perätilassa ja kyllä sen huomasi kun vertas 2 ekaan raskauteen. Työnsi päätänsä aina ylös päin et hengittäminen oli yhtä tuskaa ja sai omaa ryhtiään yrittää viruttaa!

Pikkuhousun suojaa jouduin käyttämään kun vauva painoi virtsarakkoon et koko ajan tuntui pissittävän.

Mulla oli istukka aika edessä joten potkut tuntui sisälle päin eivätkä näkyneet ulos päin.

Vauva käännettiin rv.35+ , saatiin käännettyä osittain mut ei täydellisesti pää alaspäin, johtuen istukan paikasta. Sanottiin et joko kääntyy oiken päin tai sit menee takas perätilaan. Onneks vauva sit asettui oikein päin ja syntyi alakautta 39+2

Meillä neukkutäti sanoi jo rv 30 et on perätilassa ja olin itsekki huomannut et vauva ei käynyt kertaakaan oikein päin ennen käännöstä.

Kahdessa ensimmäisessä raskaudessa molemmat vauvat olleet pää alaspäin jo alle rv 30.

Toivottavast sun vauvas vielä kääntyy itse ja jos ei niin ei se kääntäminen satu. Mulle ainakin oli ihan positiivinen kokemus.

Vierailija

jalkojen liikkeet sitten jossain muualla :)? Siis oletan,et jalkojen liikkeet tuntuu voimakkaammin kuin käsien? Ja tuolla haaraan päin tuntuu nytkin sellainen mätke,että!!

Miten sitten,voisiko se vauva millään olla PÄÄ tuonne oikealle alas viistosti,peppu ylös ja jalat alas? Kummalta kuulostaa mut voisiko?

ap

Vierailija

Eli: käy selälleen maate. Laita kädet häpyluun päälle. Paina häpyluun päältä alas. Tuntuuko mitään? Tunnustelu kevyin pikku painalluksin. Pää on kova luinen pallo. Jos häpyluun seutu on "tyhjä" ja jos jokin kova mitä saat sormiesi väliin on "kiinteästi" heiluva, on se tod.näk. perä. Sellainen suipukka. Vastaavasti toinen pää on tunnustelemisen arvoinen. Kun löydät esin. ylhäältä jotain kovaa, laita kovan molemmin puolin sormesi, ja liikuta hellästi. Pylly ei heilu kuin pallo puolelta toiselle. Moni vauva kääntyy spontaanisti viimeistään 35-36. Turhaa mölyä vielä 33 viikoilla tarjonnasta.

Vierailija

mutta ihan hyvin voi olla pää ja kädet jotka tömähtelee niin peräsuoleen ku alapäähän ja alamahaanki, mutta toisaalta voi olla myös jalat jos istuu.

Mulla oli tää kolmas aika pitkään perätilassa ja mä kyllä tunsin selvästi sen kovan pään kylkikaaren alla niin että istuminen oli hankalaa ja tuntu väliin ku oikein "potkas" jaloilla vauhtia ja tömisteli päällä kylkiluihin eikä tuntunu muuten oikein kivalta ;) Ja se oli tosiaan semmonen oikein kova ja pyöreä joka tuntui. Kun sitten ite vauva kääntyi raivotarjontaan niin se kova kylkikaaren alla oli selvästi pehmeämpi ja jotenki heiluiki enemmän sivusuunnassa.

t: se edellinen ennen ap:ta, en muista nroa =D

Vierailija

Mulla esikoinen oli perätilassa ja sitä neuvolan terkkari sekä myös neuvolalääkäri epäili kuukauden ajan loppuraskaudessa ja siten menin synnytystapa-arvioon. Siellä asia varmistettiin ultralla ja lääkäri tutki lantion väljyyden. Sain valita, halusinkio synnyttää perätilassa olevan vauvan alateitse vai halusinko sektion. Valitsin sektion ja varasin siihen ajan. Lääkäri ei edes yrittänyt kääntää sikiötä (silloin muistaakseni rv 36), kun sikiön peppu oli jo niin alhaalla ja sikiön jalat olivat suorina sivulla. Tunsin silloin raajojen liikkeitä muistaakseni vain vas. kyljessä.

Toista odottaessani sikiö oli keskiraskauden ultrassa perätilassa, rv:lla 26 poikittain ja rv:lla 30 raivotarjonnassa ja siinä onneksi pysyi sitten syntymäänsä asti. Tällöin tunsin pienempää "räpellystä" alavatsassa ja isompia liikkeitä oik. kylkikaaren alla, tosin liikkeet muuttuivat kylkikaaren alla aika olemattomiksi raskausviikkojen edetessä.

Itse suosittelen lämpimästi asian tarkistamista ultralla. Tosin mulle kerrottiin neuvolassa, että asia varmistetaan vasta noin rv:lla 36, koska sen jälkeen sikiö harvoin enää kääntyy.

Vierailija

mulla terkka väitti että vauva on perätilassa, olin itse ihan varma että on raivotarjonnassa. Ultrassa katsottin ja raivotarjonnassahan se oli. Kannattaa luottaa siihen mitä itse ajattelet.

Vierailija

Epäilin neuvolalääkärin tavoin, että vauva on perätilassa joten kävin yksityisellä ultrassa tarkastamassa asian. Lääkäri totesi että pitäisi neuvoloita "kouluttaa" enemmän näissä perä-ja raivotarjontajutuissa, sillä mullakin vauva on jo pää alaspäin mutta tunnen potkut alhaalla koska vauva suoristaa jalkojaa ja ainut suunta on alaspäin. Eli hän totesi että usein siellä tuntuu potkut missä on pääkin.

Vierailija

Ja just siitä pään ponkotuksesta, joka tuntui ilkeältä kyljissä ja keuhkoissa ja sisuskaluissa, samoin siitä, kun vauva monotti virtsarakkoon. Nuorimmaisen perätilaa ei terkka huomannut edessä olevan istukan takia, vaikka itse tunsin sen selvästi. Mulla yritettiin käännöstä 38. viikolla ja vauva kääntyi poikittain, mutta meni takaisin perätilaan. Kumpikin perätila leikattiin, kun lantio on liian ahdas perätilasynnytyksiin. Normaalisynnytyksissä ei ollut muita ongelmia kuin että kestivät kauan.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat