Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä erityistä kannattaa hankkia kesäkuussa syntyvälle vauvalle? :)

Vierailija

.

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Eikä siinä totutettu lasta mihinkään muuhun kuin siihen, että lapsi sai läheisyyttä silloin kuin halusi. Jos vertaa esikoista ja kuopusta meillä, niin ei ne ole kumpikaan sen riippuvaisempia lapsia nykyään (ovat 4 ja 2). Toinen vaan viihtyi vauvana paremmin liinassa kuin toinen.

Kyse voi olla myös siitä, minkä tyylisissä paikoissa liikutaan. Me käytiin kuopuksen vauvakesänä paljon luontokävelyillä yms. mihin ei olisi vaunuilla edes päässyt.

Olinkohan mä 17.

Vierailija

Tutustu erialaisiin kestovaippoihin ja tee hankintoja jo etukäteen, että voit sitten kestoilla heti alusta alkaen. Jos mä olisin raskaana hankkisin Nalle Nöttösiä ja ruskovillan sekä babyidean merinovillahousuja.

Vierailija

Siksi toisekseen, meillä lapset jo sen verran isojakin ettei oikein edes muista tuota vauva-aikaa ja joka kerta sitä eläytyy siihen vauvan tuloon kuin olisi ensimmäinen tulossa - minä ainakin :D

ap

Vierailija

..ei ainakaan mun mielestä ollut mitenkään outo kysymys.

Meidän vauva oli kesällä 3-5 kk. Kovassa käytössä oli ohuet pitkähihaiset bodyt ja puolipotkarit, ettei pala; noita puolipotkareita olikin yllättävän vaikea löytää. Hattu, jossa on iso lieri. Aurinkovarjo vaunuihin. Meillä liinaa parempi oli rintareppu kuumuuden takia, piti vaan tarkkaan suojata kädet, jalat ja pää.

Vierailija

mutta toinen käytännössä asui siinä ekan kesänsä. Meillä vaikutti se, että ekan kanssa olin arempi laittamaan lasta eri asentoihin, mutta myös se, että esikoinen ei ole ikinä tykännyt tiukasta otteesta. Esim. kiukustuessaan on aina tarvinnut oman tilansa, joku holding ei toimisi hänen tyyppiselleen lapselle ollenkaan! Kakkonen taas on enemmän läheisyyttä rakastava tapaus, ja viihtyi mainiosti liinassa, vaikkei sidonnat olisi ihan kohdillaan olleetkaan.

Joku kevyt kesäpipo on kauhean kätevä kesävauvalla. Lyhythihaiset ja -lahkeelliset kesäpotkarit myös helteillä. Kesävauva ei paljon tarvitse.

Vierailija

..mutta lyhyesti vastaan, että meillä on liinailtu jonkin verran, vaikka en siihen täysillä hurahtanutkaan.

Jos menimme autolla jonnekin, koin helpommaksi napata vauvan liinaan kuin kasata vaunuja takakonttiin tai roudata hankalasti kannettavaa kaukaloa mukana (meillä myöskin hankalasti irrotettava. Ihan lyhyilläkin matkoilla, esim. parkkipaikalta asuntoon sai näin kädet vapaaksi kauppakasseille yms.

Vauvamme ei ensimmäisten kuukausien aikana yksinkertaisesti nukkunut muualla kuin sylissä, liinassa ja vaunuissa. Saattoi kuitenkin nukkua kolmet, neljätkin päiväunet päivässä. Yleensä nukkui kahdet vaunuissa ja sitten niiden lisäksi kun torkahti syliin, kietaisin liinan ympärille, niin pystyi itsekin tekemään jotain pientä kotihommaa tai ihan se sohvalla istuminenkin oli helpompaa, kun sai kädet vapaaksi. Heräsi välittömästi, jos yritti siirtää sänkyyn.

Pieni vauva kaipaa äidin läheisyyttä enemmän kuin mitään muuta! Ei siitä ainakaan mitään haittaa ole! Meidän aktiivinen vauvamme alkoi 'vieroittaa' itseään liinasta siinä vaiheessa, kun oppi kääntymään; sitä ennen viihtyi paremmin liinassa/sylissä ja sen jälkeen lattialla.

Vierailija

kakkoselle hommasin sen mutta hän ei viihtynyt siinä lainkaan. Enkä kai itsekään oikein osannut niitä sidontoja kunnolla tehdä, vauva oli jotenkin miten sattuu siellä, ainakin itsestä tuntui siltä.

ap

Vierailija

ja puolipotkarit.

Meillä kuopus syntyi kesäkuussa ja silloin oli varjossakin +32 lämpöastetta 2 viikkoa, kun tultiin laitokselta kotiin. Ilmastointilaitteet olivat koko maasta loppu.

Vierailija

Meillä ei kummallakaan lapsella ole käytetty eikä edes harkittu, koska emme halunneet opettaa lapsia jatkuvaan fyysiseen läsnäoloon.

Kun tein kotitöitä, vauva istui makaavassa asennossa sitterissä tai oli lattialla, samoin kaupoissa oli autositterissä tai kaupan kärryjen sitterissä jne. Onko teillä muilla tapana kantaa vauvaa koko ajan mukana?

Vierailija

eihän se vauva sieltä pois pääse tai sinne liinaan silloin kuin haluaa.

Lainaus:

Eikä siinä totutettu lasta mihinkään muuhun kuin siihen, että lapsi sai läheisyyttä silloin kuin halusi. Jos vertaa esikoista ja kuopusta meillä, niin ei ne ole kumpikaan sen riippuvaisempia lapsia nykyään (ovat 4 ja 2). Toinen vaan viihtyi vauvana paremmin liinassa kuin toinen.

Kyse voi olla myös siitä, minkä tyylisissä paikoissa liikutaan. Me käytiin kuopuksen vauvakesänä paljon luontokävelyillä yms. mihin ei olisi vaunuilla edes päässyt.

Olinkohan mä 17.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat