Onko kellään kokemusta välilevyn pullistumasta?

Vierailija

Kauanko on kestänyt että oireet helpottaa? Onko vaiva uusiutunut? Miten selkää on hoidettu?

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

mulla rupes oireilee selkä ollessani 17vuotias.nyt olen 32vuotias.kipu tuli ja meni 13vuoden ajan.kunnes viimeisin kipu ei loppunut sitten millään.mitkään lääkkeet eivät auttaneet.v.2006 selkä leikattiin vihdoin.olin vain 1,5päivää sairaalassa leikkauksen jälkeen.nykyään selkä väsyy jos istun taikka seison kauan mutta ne helvetinmoiset kivut ovat onneksi ohi.

Vierailija

kookas pullistuma 4-5 välissä todettiin muutamia vuosia sitten. Vaivannut 15v. Välillä parempi pitkään, välillä huono. Esim. istuminen aina pahasta.. Aiheuttaa rajuja noidannuolia yms. Ei leikkauksen onnistumisesta ole kellekään takeita.

Vierailija

Kipu meni viikossa niin pahaksi, että en voinut mennä edes makuuasentoon. Istuvilteen koitin kolme yötä nukkua.

Kolmen yön jälkeen lähdin ensiapuun. Mitkään kipulääkkeet, ei edes Panacod, eivät auttaneet. Joutuivat nukuttamaan, että saivat mut magneettikuvattua. Samana päivänä leikkasivat.

Niska-hartiaseutu oireili lihaskipuna n. ½ vuotta, mutta akuutti kipuvaihe vain sen viikon.

Vierailija

Joskus eteenpäin kumartuessa ristiselkään tulee kipupiikki. Sellainen että voisin vaikka huutaa ääneen. Tulee tosiaan vain tuossa yhdessä asennossa.

Vierailija

on ollut välilevynpullistuma joka vaivasi useamman vuoden ajan. Välillä oli aikoja etten päässyt ollenkaan sängystä ylös :(

Vaiva kuitenkin korjaantui lopulta asianmukaisen kuntoutuksen avulla. Syvien vatsalihasten treenaaminen on se juttu mikä auttoi. Suosittelen lämpimästi.

Vierailija

Jatkuvasti kärsin oireista. Tällä hetkellä taas syön kipulääkkeitä. Säryt ja kivut tulevat rasituksesta, raskausaikana pahenevat jne. Itsestäänhän ei pullistuma parane, voi vaan kipu hellittää. Itse olen kärsinyt pullistumasta kohta 6 vuotta, ja nyt odotan leikkausta. Hoitona mulla ollut lähinnä nuo kipulääkkeet ja piikit jatkuvasti:(

Vierailija

leikattiin pullistuma 4.5vuotta sitten. Sitä edelsi 8kk helvetti!

Välilevyn pulistuma on todella yleistä, jotain 80% kolmekympisistä on pulistuma mutta vain harvoilla se oireilee! Ja itsestään se ei katoa mutta oireet voi kyllä helpottaa jumpalla.

Vierailija

rankka aerobic oli pakko lopettaa ja vaihtaa rauhallisempaan lajiin mutta muuten olen elänyt ihan normaalisti. Välillä selkää vihloo vähän siitä vanhasta kohdasta mutta jatkuvat kivut eivät ole palanneet.

Vierailija

Ensimmäiset oireet tuli kerran kun kummarruin nostamaan vesiämpäriä. Selässä tuntui vihlaisu.

Sen jälkeen paheni niin, että jo istuminen oli tuskallista ja esim. sängystä ylösnousemiseen piti kerätä uskallusta.

Siitä lähtien olen joka päivä tiedostanut, että minulla on selkä eli kipua on enemmän tai vähemmän päivittäin. Pysyn kuitenkin toimintakuntoisena kun teen (olikohan se keskussairaalan fysioterapeutin laatiman) selän jumppaohjelman (jota kävin opiskelemassa vuonna 2000) vähintään kerran viikossa.

Eli jumppa auttaa, mutta kipu pysyy, mikä kyllä välillä ottaa aivoon. Joskus, kun kipua on enemmän, otan iltacoctailin eli 600 mg buranan ja tulehduskipulääkettä ennen nukkumaan menoa.

Vierailija

Selkäni ei ole enää ollenkaan kipeä ja pystyn elämään sen kanssa ihan normaalisti. Käymään jumpassa ja leikkimään lasten kanssa ja nostelemaan heitä =D

Enää en kuitenkaan luota siihen että selkäni kestää mitä tahansa ja muistan hyvän ryhdin enkä tarpeettomasti kuormita selkääni esim. huonoilla työasennoilla.

Vierailija

niin että välilevypullistuma oli revennyt ja siitä johtui helvetilliset tuskat, kuukauden sai kärsiä ennen kuin kuvasivat magneetilla ja sitten pääsikin seuraavana päivänä leikkaukseen.

Magneettikuvaus vasta kertoo koko totuuden, tuotakin selkää oli kuvattu tavallisella röngenkuvalla ja hoidettiin pullistumana ja totuus oli toisenlainen.

Nyt on entisessä työssään toki pitkä sairasloma siitä seurasi.

Tässäkin tapauksessa potilaan puoliso vaatimalla vaati magneettikuvauksen ja tiukassa se oli mutta vihdoin kun kuvattiin sai avun leikkauksesta. Terveydenhuollossa potilaan pitää olla tiukkana eikä uskoa sokeasti lääkäreihin vaan luottaa omiin tuntemuksiinsa.

Vierailija

ja kun sitten pääsi nousemaan pyörtyi lattialle kivusta, ambulanssi ei ottanut kyytiin,,

seuraavana päivänä kiireellisesti leikattiin, väärä välilevy vaan ja uusinta leikkaus sitten jättikin hermosäryn.

kolmas leikkaus varmaan keväällä tulossa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat