Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa minulle 5 syytä miksi suomessa ei kannata asua ja 5 syytä miksi kannattaa

Vierailija

.

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

suomesta ulkomaille muuttaessani lähtisin jonnekin slummiin asumaan kun en sellaisessa suomessakaan asunut? ;D

totta ihmeessä on paljon pelottavai ja vaarallisia kaupunginosia englanissa, mutta niin taoita nykyään olla yhä enemmän suomessakin.

jos meillä on kerran englannissakin varaa valita mukava ja turvallinen asuinalue ja hyvät koulut, miksi ihmeessä emme niin tekisi???

tottakai täälläkin on aluellisia eroja, paljon enemmän kuin suomessa, onhan täällä sitä porukkaakin hieman enemmän, eikä täällä olekaan tavoitteena aina tasapäistää kaikkia.

mutta kun aina mollataan että suomessa vain toimii kaikki niin täydellisesti, ja esim englannissa kaikki päin persettä, ei asia todellakan minun kokemuseni mukaan ole sellainen.

kai suomestakin voi olla monemoisia erilaisia kokemuksia ihmisillä.

itse asustelen ihan mukavalla "posh" alueella, suurehkossa kaupungissa lounais-englannissa. eikä kyllä ole edes kertaakan tarvinnut turvautua vielä esim. yksityiseen sairaskuluvakuutukseen, koska aina on kaikki hoitunut nhs:nkin puolella nopeasti ja kivuttomasti.

miksi ihmeessä ainut oikea mielipide on olla sitä mieltä että suomi on hyvinvoinnin absoluuttinen paratiisi, jos ei se todellisuudessa aina ole sitä kaikille?

joillekin suomi on varman paras paikka olla, meille ei.

mutta ääneen tätä ei taida saada sanoa vieläkän....

niinhän se taitaa mennä että suomessa on köyhän ja vähävaraisen hyvä olla, ja niitähän sinne hakeutuukin sitten eenmmän.

mutta korkeasti koulutetun ja työtätekevän avoimen ihmisen onni ei aina löydy suomalaisesta yhteiskunnasta. siksi näitä tapauksia taas lähtee ulkomaille yhä enemmän nykyään.

Lainaus:

Olisi kiva tietää missä päin Englantia sinä asut?

Helppohan se on hyvältä alueelta huutaa että kyllä täällä on asiat paremmin kuin Suomessa. Vaan kuinka mahtavaa mahtaa olla asua Hackneyssa tai Peckhamissa, jossa saa henkensä edestä pelätä. Ei ole samanlaisia slummeja Suomessa tai samanlaisia huonotasoisia kouluja.

Vierailija

Mitä ihmettä maahanmuuttajissa on vikana? Ne ongelmat aiheutuvat Suomen lainsäädännöstä ja sen toteutuksesta, sekä siitä tosiasiasta, ettei kotiuttamisen piiriin kuulu läheskään kaikki maahanmuuttajat.

Puolesta listan tosin allekirjoitan, vaan tuo vastaan puoli tökkii muutoinkin.

Miksi? No, kun verotuksella maksetaan se kaikki hyvä, mitä yhteiskunta meille tarjotaa (ilmaiseksi kun sitä ei voida tarjota), ihmisten negatiivisuus (4. itse esimerkkinä), hinnat eivät enää muuallakaan teollisuusmaissa ole sen halvempia, byrokratia Suomessa peräti vähäistä verrattuna vaikkapa Ranskaan tai Saksaan.

Eli omasta mielestäni vastan olisivat:

- Rasismi ja ennakkoluulot yleensäkin

- Suomalaisten hyvien käytöstapojen häviäminen

- Talven pimeys

- Naapurikateus

- Yleinen välinpitämättömyys ja tietämättömyys

Vierailija

Puolesta:

* Rauhallinen ja turvallinen maa, ei kovin suurta sodan uhkaa

* Luonto; paljon metsiä, järviä jne.

* Julkiset palvelut, sos.turva

* Ilmainen koulutus

* Vapaus

Vastaan:

* Törkeä verotus, joka ei kannusta työntekoon

* Iso osa ihmisistä; perusluonne negatiivinen ja lapsia melkein vihataan

* Hintataso, todella kallis

* Byrokratia

* Somaleiden ym. kasvava määrä aiheuttaa ongelmia jo nyt- entä tulevaisuus?

Vierailija

Suurin osa maailman asukkaista asuu AHTAAMMIN KUIN SUOMALAISET! Siinä sinulle kauhisteltavaa! Ja eipä ne ihmiset sen kauniimpia tai rumempia ole muuallakaan.

Lainaus:

Hyvää Suomessa ilmainen yliopistokoulutus, vielä suht hyvä ilmainen peruskoulutus, puhdas luonto, suht hyvä infrastruktuuri (vaikkakaan meidän landelle ei saa laajakaistaa) ja minulla henk koht hyvä laaja ystäväpiiri/tukiverkko.

Huonoa Suomessa on erittäin huono ilmasto (ei todellakaan ole hyväksi ihmiselle asua pimeydessä ja kylmyydessä monta kuukautta yhteen menoon!), kova verotus, erittäin kallis hintataso kaikessa (erityisen kallista on ruoka, autot ja bensa), suomalaisten ihmisten yleinen luonteenlaatu (suurin osa ihmisistä on perusolemukseltaan erittäin vastenmielisiä, tylsiä ja negatiivisia) ja kaiken rumuus (mm. kaupunkisuunnittelu on ihan hanurista ja suurin osa suomalaisesta arkkitehtuurista on karmeaa).

Lisäisin vielä että Suomessa on suureksi osaksi aivan järkyttävän ahtaat, pienet ja epäkäytännölliset asunnot ja suurin osa suomalaisista on todella rumia (persjalkaisia, pottunokkaisia, joilla ohuet huonot hiukset, huono iho eikä tippaakaan tyylitajua, eivätkä yleensä edes yritä kaunistautua).

Vierailija

- Vanhusten kohtelu ja oikeudet.

- Kallista on ja tulee olemaan.

- Eu-nöyristely.

- Tänne ie saada ehdolle poliitikkoja joilla olisi oikeasti kansakunnan etu ensinnä mielessä.

- Nuorisotyön lähes totaallinen puuttuminen.

+ Puhdas ja kaunis luonto.

+ Terveydenhoito- ja sosiaalipalvelut kuten äitiyspakkaus, äitiys- isyyslomat, neuvola, alle 18v ilmainen terveydenhuolto jne.

+ Ystävällinen ja vieraanvarainen kansanluonne.

+ Turvallisuus.

+ Ei konfliketeja muiden valtioiden kanssa.

Kyllähän noita plussia olisi löytynyt vaikka kuinka.

Se joka narisee juuri terveydenhuollosta ja sosiaalietuuksista niin ei huonommasta tiedä mitään. Suomeen naitu Tsekki kertoo ettei siinäkään maassa ole MITÄÄN sosiaalietuuksia. Jos ei ole työtä tai sairastut olet täysin omillasi. Elatusmaksujen maksaminen on vapaaehtoista eli jos otat eron niin kustannat kaiken itse. Ja näitä maitahan piisaa missä maksat esim terveydenhuollonmaksut täysin itse ja tulot eivät ole kuitenkaan kummoiset jos olet ihan tavallinen tallaaja.

Vierailija

Hyvät puolet

* turvallisuus

* puhtaus

* työelämä helppoa, esim. työaika 7,5 h ja viisi viikkoa lomaa

* hyvä joukkoliikenne (tosin ei taida koskea muuta SUomea)

* maksuton koulutus

Huonot puolet

* työtä tekemällä ei rikastu, elintaso on surkea

* asuntojen varustetaso surkea

* ihmiset sisäänpäinkääntyneitä ja epäkohteliaita

* kaupoissa huonot valikoimat

* joku sisäänrakennettu ajatus, että kaiken pitää olla samanlaisia. Kaikki asunnot asuinalueilla samanlaisia, kaikki syövät samaa ruokaa, joka lapsella samat ulkovaatteet, millään ei saa erottua

Vierailija

Helppohan se on hyvältä alueelta huutaa että kyllä täällä on asiat paremmin kuin Suomessa. Vaan kuinka mahtavaa mahtaa olla asua Hackneyssa tai Peckhamissa, jossa saa henkensä edestä pelätä. Ei ole samanlaisia slummeja Suomessa tai samanlaisia huonotasoisia kouluja.

Lainaus:

itse edes asustella suomen rajojen ulkopuolella?

itse asun nyt englannissa jossa verotus on aikatavalla maltillisempaa kuin suomessa, muttei siltikään kansainväliseti katsoen alhaista kuitenkaan, mutta julkinen terveydenhoito tuntuu toimivan silti paljon tehokkaammin kuin koskaan suomessa. ja hinnat on todellakin tääälläkin halvempia yleisesti ottean, vaikka ei ole edes mikään euroopan mittapuun mukaan halpa maa tämä englanti.

tuntuu vaan että ne ekspertiti suomen ylivertaisuuden puolesta on usien niitä jotka ei ole itse koskaan edes asuneet ulkomailla eikä ole sllmiään avanneet niinollen koskaan sille mkä on karu todellisuus suomen myytistä hyvinvoinnin paratiisina...

Vierailija

tosin tällä hetkellä ne kaikki hyvät puolet ulkomailla asumisen puolesta painaa niin paljon enemmän vaakakupissa, ettei ihan heti olla suunnittelemassa paluumuuttoa Suomeen.

toki siellä kiva on käydä sukulaisia katsomassa ja lomailemassa välillä, mutta elintaso on niin paljon parempi meillä täällä ulkomailla, eikä ihmiset ole niin negatiivisia kokoajan,

vaikka omat ongelmat toki kaikissa yhteiskunnissa on.

mutta tällä hetkellä siis ei mikään ole niin ylivertaista Suomessa että sinne harkitsisimme paluuta.

Vierailija

Kyllä täällä on paljon huonoja asioita, esim.

-paska ilmasto, liian pimeää ja kylmää

-terveydenhoito perseestä

-ihmiset eivät välitä toisistaan

-liian kallista elää, joka johtaa edelleen moniin ongelmiin

-ahdasmieliset ihmiset, jotka eivät jostain syystä muuta mielipidettään mistään hinnasta, vaikka olisivat selkeästi väärässä. Viljelevät rasistisia kommenttejaan ja "piiri pieni pyörii". Hyi.

Hyviä puolia:

-Sossu, KELA ja työkkäri maksaa juuri ja juuri elämisen, ei tarvitse/kannata käydä töissä, koska todennäköisesti joutuisi kuitenkin sinne sossun ja KELAn luukulle.

-en nyt keksi enempää. Tai no, onhan täällä sukulaiset.

Vierailija

Muistetaan taas erottaa toisistaan kansallisuus (somali) ja kansalaisuus.

Lainaus:

kyllä somalit ovat maahanmuuttajia. Entä mitä ne ym. ovat?

Btw- Somaleissakin on hyvin monenlaisia ihmisiä, eivätkä he ole sen ongelmallisempia kuin muutkaan...

Vierailija

itse edes asustella suomen rajojen ulkopuolella?

itse asun nyt englannissa jossa verotus on aikatavalla maltillisempaa kuin suomessa, muttei siltikään kansainväliseti katsoen alhaista kuitenkaan, mutta julkinen terveydenhoito tuntuu toimivan silti paljon tehokkaammin kuin koskaan suomessa. ja hinnat on todellakin tääälläkin halvempia yleisesti ottean, vaikka ei ole edes mikään euroopan mittapuun mukaan halpa maa tämä englanti.

tuntuu vaan että ne ekspertiti suomen ylivertaisuuden puolesta on usien niitä jotka ei ole itse koskaan edes asuneet ulkomailla eikä ole sllmiään avanneet niinollen koskaan sille mkä on karu todellisuus suomen myytistä hyvinvoinnin paratiisina...

Vierailija

Hyvää Suomessa ilmainen yliopistokoulutus, vielä suht hyvä ilmainen peruskoulutus, puhdas luonto, suht hyvä infrastruktuuri (vaikkakaan meidän landelle ei saa laajakaistaa) ja minulla henk koht hyvä laaja ystäväpiiri/tukiverkko.

Huonoa Suomessa on erittäin huono ilmasto (ei todellakaan ole hyväksi ihmiselle asua pimeydessä ja kylmyydessä monta kuukautta yhteen menoon!), kova verotus, erittäin kallis hintataso kaikessa (erityisen kallista on ruoka, autot ja bensa), suomalaisten ihmisten yleinen luonteenlaatu (suurin osa ihmisistä on perusolemukseltaan erittäin vastenmielisiä, tylsiä ja negatiivisia) ja kaiken rumuus (mm. kaupunkisuunnittelu on ihan hanurista ja suurin osa suomalaisesta arkkitehtuurista on karmeaa).

Lisäisin vielä että Suomessa on suureksi osaksi aivan järkyttävän ahtaat, pienet ja epäkäytännölliset asunnot ja suurin osa suomalaisista on todella rumia (persjalkaisia, pottunokkaisia, joilla ohuet huonot hiukset, huono iho eikä tippaakaan tyylitajua, eivätkä yleensä edes yritä kaunistautua).

Vierailija

on töissä ulkomailla rahakkailla expat-sopimuksilla. Sitten on kiva kehua että on niin ihanaa asua vaikkapa Hong Kongissa ja rahaa riittää yms. Unohtavat vaan sen tosiasian että esimerkiksi Hong Kongissa on tavallista että monilapsinen perhe asuu 40 neliön asunnossa, palkat ovat huonot, köyhiä on jne. Jopa Hong Kongissa, jota yleisesti pidetään vauraana on rutiköyhiä ihmisiä, jotka hakevat ruokansa roskalavoilta.

Vierailija

Olen asunut useammassakin maassa, mm. Briteissä. Tunne USA:n, Etelä-Afrikan, Pohjoismaiden yms. järjestelmiä omakohtaisesti, joten vertailukohteita on kertynyt. Ja Englanti on ehdottomasti oma suosikkini, myönteisine että kielteisine puolineen. Siis, jos asuinmaaksi valitsisin muun kuin Suomen.

En kyllä parhaimmalla tahdollakaan voi kehua brittiläistä terveydenhuoltoa, eikä kyllä hintatasokaan ole halpa, varsin tulotasoon verrattuna...

Suomessa on hyvät ja huonot puolensa, kuten kaikissa maissa. Suomessa haluan ehdottomasti kasvattaa lapsemme, vaikkakin heistä kasvaa "kosmopoliitteja" liki "automaattisesti". Täällä lapset voivat vielä kulkea turvassa koulumatkansa, vesijohtovesi on puhdasta, luontoa löytyy kautta maan...

Kyllä oma maan on mansikka, vaikkakaan ei aina aivan makea.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat