Lahjakas lapsi on opettajien unelma: Ei tarvitse opettaa!!

Vierailija

Olen tässä oman työni ohella koulussa työssä olleena tajunnut, että opettajilla oikeasti on yleisesti ottaen sellainen haave että lahjakkaita oppilaita olisi enemmän. Heillä ei riitä kykyä, halua tai edes motivaatiota OPETTAA, ohjata ja ennen kaikkea LÖYTÄÄ jokaisesta ns heikommasta lapsesta niitä taitoja. Lahjakas lapsi on opettajan lemmikki koska tällöin lapsi oppii nopeasti muut asiat. Sanoisin että varsinaista tärkeää opetustyötä on nimenomaan opettaa sekä auttaa niitä lapsia, joilla on vaikeuksia tai jotka hitaammin oppivat.



JOKAISEN vanhemman tulisi opettajille painottaa tätä asiaa. Lahjakkuus ei saa olla opettajalle se helppo keino välttää asioita. Lahjakkuus ei saa olla asia, jota koulussa painotetaan. JOKAINEN lapsi oppii, omalla tavallaan mutta siihen tarvitaankin sitten opettajan älyä, taitoa ja viitseliäisyyttä.



Älkää vanhemmat menkö siihen lankaan, että opettajat sanovat lapsenne olevan hidas oppimaan. Kyseenalaistakaa opettajan opetusta, kysykää millaisia keinoja opettaj aikoo lapsenne oppimisen suhteen käyttää?

Kommentit (9)

Vierailija

Välillä pulpetin ympärillä oli kuhinaa kun muut tuli luokseni vihkojensa kanssa.



Opettajat pitivät minusta ja uskon sen johtuvan siitä etten koskaan ollut ylimielinen ketään kohtaan ja kannustin muita oppimaan.



Jokaisen matikan kokeen jälkeen minun luokse ryntäsi oppilaat kyselemään mitä mistäkin tehtävästä sain vastaukseksi. Kun kerroin mitä sain niin jotkut sanoivat sit mulla on väärin. Aina sanoin että minä olen voinut laskea väärin mutta kokeen palauttamisen jälkeen todettiin että oikeinhan ne olivat.

Vierailija

Mitään kehitettävää aluetta ei ole, kaikki menee mallikelpoisesti.



Mielestäni on hyvä että luokissa on näitäkin lapsia ja opettajalle jää enemmän aikaa ohjata muita jotka ei ole niin hoksaavaisia.

Vierailija

Oma lapseni on ilmeisesti erittäin lahjakas koulussa, näin ainakin opettaja on sanonut:)



Tuo samainen opettaja on myös sanonut, että voi kun olisikin X:n kaltaisia lapsia joskus luokallinen niin kyllä olisi opettajalla mahtava vastaanotto ja kaikki opetettava asia uppoaisi kuin veitsi voihin! Että kuinka kamalan pitkälle ja lahjakkaiksi hän ehtisikään luokkansa silloin opettaa!:)



Opettaja siis todellakin OPETTAISI lahjakkaita oppilaita yhä parempiin "suorituksiin" ja oppilaat imisivät kaiken tiedon itseensä kuin pesusienet...ei siis niin että opettaja opettaisi vain ne helpot perusasiat ja olisi tyytyväinen kun kaikki oppisivat ne helposti! Kyllä niillä opettajillakin "kunninahimoa" riitää jos vain oppilaat ovat lahjakkaita eikä "keskivertomassaa"...

Vierailija

et siis itse ole todellakaan ope! Muka niin fiksu vanhempi vain...



Voi kuule kun olis niin ihanaa tosiaan opettaa siellä luokassa kaikkia niitä 30 oppilasta juuri kunkin tarvitsemalla tavalla, mutta eipä siihen aika ja rahkeet yhdeltä ihmiseltä riitä.



Niin, että on tosiaan hyvä, että siellä niitä ns. lahjakkaitaKIN on, jotta jää aikaa opettaa niitä muita juuri niiden omalla tarvitsemallaan tavalla aikaa enemmän käyttäen!

Joten, äläpäs älähdä asiasta josta et paremmin tiedä. Ne on niitä työn palkitsevimpia hetkiä kun joku oppilas opetuksellasi älyää jonkin asian joka ensin tuntuu niin vaikealta. Mutta, itsekin toivoisin, että vielä paremmin olisi aikaa perehtyä kuhunkin oppilaaseen ja hänen oppimistyyliinsä paremmin, mutta minkäs teet...



Ja kuten joku muu tuossa jo mainitsikin, ei ne lahjakkaat todellakaan mitään ns. helpoimpia oppilaita ole välttämättä. Saattavat olla muita nopeampia ja alkavat sen jälkeen häiritä muiden tuntityötä, eli ei kulje käsi kädessä nekään asiat.



Ehkä kannattaa puuttua näihin asioihin vasta kun on omakohtaista kokemusta asioista ja siellä luokan edessä seisomisesta. Mutta niinhän se nykyään on, että kaikki ovat opettamisen ammattilaisia kun omat lapset ovat koulussa.

Vierailija

Lahjakas lapsi (erityisesti sellainen, jolla tätä "paremmuutta" on kotona kehuttu) on erityisen raskas oppilas, eikä todellakaan opettajan unelma. Sen sijaan opettajan ihanne oppilas on se keskiverto, joka oppii kohtuullisen helposti, eikä hänellä ole erityisiä oppimisen ongelmia.



Ne heikoimmat oppilaat vievät eniten omaa aikaani, eikä aikaa jää niille huippuoppilaille. On todella haastavaa keksiä lisätehtäviä näille hyville oppilaille, niin etteivät he tylsisty tunneilla (heistäkin tulee helposti niitä häiriköitä). Hyvät sinällään oppivat opettajasta "huolimatta"... Opettaisinkin mieluiten oppilaita tasoryhmissä, joiden koko riippuisi oppilaiden "tasosta". Siis oppimisen ongelmista kärsivät olisivat pienimmässä ryhmässä, keskiverto oppilaat normikokoisessa ryhmässä ja ne huiput myös hieman pienemmässä. Valitettavasti nykyinen lainsäädäntö ei enää mahdollista tätä.



Nyt tämä tasapäistäminen saa aikaan enemmän ongelmia, eikä mielestäni todellakaan ole erityisoppilaan etu olla integroituna yleisopetuksen ryhmässä. Toinen ongelma ovat sitten vanhemmat, jotka kyseenalaistavat opettajan ammattitaidon. He ovat valitettavasti myös niitä vanhempia, jotka ovat vähiten valmiita itse panostamaan ja käyttämään aikaa lapsensa auttamiseksi kotitehtävien tekemisessä.



Valitettavasti erityispedagogiikkaa on liian vähän luokan- sekä aineenopettajien koulutuksessa, eikä näin ollen resurssit riitä erityisoppilaiden integroinnin tuomiin haasteisiin. Mutta tätä varten koulussa löytyy erityisopettaja, kuraattori sekä koulupsykologi, joiden tekemiin huomioihin toivoisin vanhemien luottavan. Nyt liian usein vanhempi vastustaa lapsen erityispäätöstä, vaikka se olisi oppilaan etu. Toisaalta useissa kouluissa resurssit eivät riitä takaamaan riittävää erityisopetusta...

Vierailija

Tyttöni luokalla on 2 lahjakasta tyttöä. Toinen niistä on omani ja toinen tyttöni bestis.



Oma tyttöni on villi poikatyttö, joka välkällä pelaa poikien kans jalkapalloa ja kiikkuu telineissä ja vaikka nyrkkeileekin.

Tytön bestis on hiljainen, ujo, syrjäänvetäytyvä. Välkällä hyppää narua ja kikattaa muun tyttöporukan kanssa ja haaveilee yläluokan pojista, kuinka ne on ihkuja.



Se on siinä ja siinä, kumpi on luokan paras aineissa. Mutta tytölläni oli huomattavasti huonompi todistus.

Ja käytöksestä ei ole kiinni. Ei ole koskaan ollut jälkkärissä, eikä ole huomautettu mistään. Opettajan mukaan osallistuu tunnilla, viittaa kysyessä, eikä häiritse. Auttaa heikompia poikia paljon matikassa, koska on poikien kans kaveri.



Onneksi ei ole vaikuttanut tyttöjen väliseen ystävyyteen. Toivon, että yläasteella olisi sellaisia opettajia, jotka eivät laita tyttöä johonkin muottiin ja anna numeroita sen perusteella.

Vierailija

Eniten työtä ovat aiheuttaneet juuri ne lahjakkaat ja nopeat. Hitaat oppilaat tekevät koko tunnin antamiani tehtäviä ja nopeat ilmoittavat kolmen minuutin päästä, että kaikki tehtävät on tehty.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat