Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä veit vauvan aurinkolomalle?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Vauva on tulossa ja yksi matkatoimiston lahjakortti pitäisi käyttää pikaisesti.

Minkä ikäisenä olette vieneet vauvan etelän lämpöön ja kuinka matka sujui? Suunnitellaan reissua Espanjaan parin kuukauden päästä, kohde on tuttu, lämpötila alle 25 astetta. Eniten mietityttää se, ettei vauvalla ole lämpösäätelyä ja toisekseen voiko lentomatka aiheuttaa vaurioita esim korviin. Lentoyhtiöthän ottaa vauvat koneeseen jo muutaman päivän ikäisinä.

Tiedän, että vauvat ja vanhemmat on yksilöitä, mutta kysynpä silti. Mitään rantalomailijoita ei olla, rannalla ja altaalla tuskin edes poiketaan.

Marie rv 38+6

Kommentit (11)

Vierailija

Oltiin esikoisen kanssa 2 kk:n iässä Kanarialla ja toisen kanssa 3 kk:n iässä Kreikassa. Lennot meni molemmilla kerroilla hyvin. Muutoin meillä 3-kuisena loma meni muuten vähän leppoisammin. Osin toki sen ansiosta, että vauva söi nopeammin kuin esikoinen. Esikoisen aikaan tuntui, että illat olivat aikamoista tissittelyä ja oma syömään meno aika haasteellista. Kannattaa siis valita varmuuden vuoksi sellainen hotelli, missä on buffet-ruokailut mahdollisia, jos vauva ei satukaan nukkumaan pitkiä unia illalla... Meillä oli loman pelastus se, että ruuan sai heti kun halusi ja matkaan ei mennyt aikaa.

Vierailija

Hei,

tultiin viikko sitten Kanarialta, vauva on 4kk vanha.

Hyvin meni kaikki! Hän on pullopoika, joten korvikkeiden ja soseiden kanssa mentiin eikä silti ollut ongelmia. Matkat meni hyvin sylissä tai sellaisessa vauvasängyssä (kannattaa varata etukäteen ns. ykkösrivin paikat). Nousuissa ja laskuissa nukahti. Tutti suussa, imu päällä niin ei käynyt korviin. Kohteessa oli +20 ja leppoisa tuuli, eli siellä meni ulkona samanlaiset vaatteet kuin täällä Suomessa sisällä + hattu tietenkin. Varjossa pysyteltiin ja kaikki meni tosiaan vallan mainiosti. ...Ja hurjan nopeasti. Huoah, nyt pitäisi jaksaa taas täällä kylmässä ja pimeässä....

Laita kysymyksiä, nyt on kokemuksia tuoreessa muistissa!

T. Arkamamma

Vierailija

kaikkien kolmen kanssa niin että ovat olleeet silloin 4kk. Pienen vauvan kanssa on helppo matkustaa kun ei vielä liiku ja maito kelpaa ruoaksi. Vauvakin nauttii lämmöstä ja siitä ettei tarvii niin pukea koko aikaa. 25astetta on aivan ihanteellinen ilma olla vauvan kanssa. Matkaan vain! Lentokonematkailu ei varmasti mitään vauriota vauvallenne aiheuta.

Marge: Ollaan siis useasti matkattu vauva kanssa, eikä kamalasti turhaa tavaraa ole ollut mukana. Olen ensin tehnyt listan tavaroista ja sitten kun kamat on kasassa matkalaukun päällä (siis ei vielä kunnolla pakattu) mietin mitä ilman pärjätään. Kaikki mikä tuntuu vähänkään turhalta pois ja matkaan. =) Hyvin on sujunut, ei sinne matkoille mitään ihmeellisiä vempaimia tarvii.

Tiip

Vierailija

Kertokaahan, mikä oli turhin kapsitus joka tuli pakattua matkalaukkuun? Noita listoja siitä, mitä pitää pakata kyllä löytyy - mutta minkä olisi voinut jättää kotiinkin?

Vierailija

Hei,

turhin kapsitus (käyttökelpoinen sana!), taisi olla vaan se tavaran paljous. Huolella valittiin huoneistohotelli ja varmistettiin että siellä on pyykkikone ja silti oli 10 kertaa liikaa vaatetta, (ja vaippoja ja korviketta) mukana. Se on varmaan aika inhimillistä... Pesujauhe olikin talon puolesta, mutta huuhteluainetta olisin kaivannut, tuli vauvan vaatteista aika kovia kun siellä pesi. Hetkessähän ne siellä kuivaa.

Välillä tuntui että se vaunuun asennettava aurinkovarjo oli turha, harson kun sai pyykkipojilla paljon kätevämmin viritettyä varjoksi, mutta toisaalta lopulta kun opittiin säätämään varjo kunnolla, sekin osoittautui ihan käteväksi. Muistakaa pyykkipoikia ottaa mukaan! Niitä voi tarvita kaikenlaisissa tilanteissa. :)

Just ennen matkaa tajuttiin jättää ratasosa pois, poika kun ei ole sitä käyttänyt kotonakaan. Pari viikkoa ennen lähtöä myös repussa oleminen alkoi suututtamaan, niin sekin jätettiin suosiolla pois. Meillä oli siis mukana turvakaukalo, jonka saa napsautettua kiinni rattaisiin (Britaxin Vigour) ja koppa, jossa poika nukkui yöt. Koppaan pakattiin matkan ajaksi vaipat ja vaatteistakin osa. Koppa laitetaan sellaiseen isoon muovipussiin lähtöselvityksessä. Pusseja kannattaa pyytää pari ylimääräistä kotimatkaa varten. Espanjan muovit oli heikompia kuin Suomen... :)

Laittakaa vaan lisäkysymyksiä jos tulee mieleen!

T. Kateellinen, yha matkakuumeinen Arkamamma

Vierailija

Meillä on nuorimillaan vauva ollut 7 kk etelänlomalla. Meillä vauvat on olleet enemmän tai vähemmän itkuisia neljän kuukauden ikään saakka, mikä on ollut suurin syy siihen että en ole halunnut heidän kanssaan aikaisemmin reissata. Lisäksi olen ollut itse tosi väsynyt ekat kuukaudet. Toisaalta pieni vauvahan nukkuu suuren osan ajasta, yleensä missä vaan, joten sikäli on helppoa. Ja jos imettää niin ruokinta on äärimmäisen helppoa.

Mitä tulee vauvan lämmönsäätelyyn, niin eihän Espanjassa ole edes hellelukemia vielä parin kuukauden päästä ja syntyyhän sielläkin vauvoja. Eli siitä nyt tuskin kannattaa murehtia. Ja lentäminen varmaan olisi kielletty vauvoilta jos se nyt ihan vaurioita aiheuttaisi korviin... Oma kokemus on että lentäminen ylipäätään alkaa tuntua lapsilla korvissa vasta muutaman vuoden iässä, meillä pahimmillaan ollut 4-5 vuoden iässä.

Vierailija

Hei,

mekin saatiin negatiivisia kommentteja matkasuunnitelmiimme. "Pahin" oli se, kun sanottiin, että ei alle vuoden ikäisen kanssa pidä matkustaa, rääkätään vaan toista kun menee rytmit sekaisin kun "eihän lapsi itse saa siitä mitään"... Plaah. Tuntui pahalta. Varsinkin kun oltiin ihan alkumatkassa ja lapsi alkoi itkeä. Silloin kävi mielessä, että me tässä vaan itsekkäistä syistä rääkätään lastamme.... Plaah! Minä ainakin opin niin paljon meidän suhteesta (siis lapsen ja minun, mutta myös isän ja lapsen ja mikä ettei myös minun ja mieheni...) että suosittelen vastaavaa kaikille! Ja sellaista arjen rohkeutta saa reissussa myös tänne kotiinkin asti.

Kaiken kaikkiaan olen miettinyt mitä sanoisin vauvan kanssa reissuun lähtijöille, ja kaipa se tällä hetkellä olisi: olkaa enemmän kuin yksi viikko! Se menee niin äkkiä. Vauvahan vie helposti vuorokaudesta suurimman osan täällä kotona. Sama se on siellä reissussa. Siihen kannattaa henkisesti varautua jo etukäteen. Nyt tuntuu siltä kuin en olisi aurinkolomalla ollutkaan. Ehdinkö ollenkaan rannalle? Altaalle? Taisin ehtiä, en vaan muista kun hoidin vauvaa... :) Onneksi otettiin videokamera mukaan... :)

Mukavaa reissua,

T. Arkamamma

Vierailija

Mä vähän pelkäsin, etttei tähän kukaan kommentoi tai sitten jos kommentoi pitää mua ihan hulluna! Mutta hyvä, että meitä hulluja on enemmänkin. Tuttavapiirissä tää meidän suunnitelma on aiheuttanut ainoastaan negatiivisia kommentteja.

Vähän oon miettinyt sitä, että pitäisikö vaipat raahata täältä vai ei. Ja sitten oon miettinyt turvakaukalon mukaan ottamista, kun siellä kuitenkin tulee liikuttua välillä taksilla ja bussilla, mutta oon tullut siihen tulokseen, ettei kaukalon raahaaminen taida olla järkevää.

Marie

Vierailija

Hola Marie1981!

Minä kyllä ottaisin noin pienelle mukaan molemmat. Kaukalo lisää turvallisuutta, kun siellä se ajotyyli on kuitenkin yleensä vähän toista kuin täällä pohjoisessa. Ja jos sattuu olemaan sen tyyppinen vauva, että viihtyy muutenkin kaukalossa, niin kätevä olisi matkassa mukana.

Vaipat oli ainakin Espanjassa hautovaa, muovipäällysteistä mallia, enpä suosittelisi pidemmän päälle kenellekään... Pampers oli ainoa tuttu merkki, mutta hinta järkyttävä paikallisiin merkkeihin verrattuna.

Muuten vauvamatkailu sujui ainakin meillä mukavasti. olimme juuri ennen joulua 2 vkoa Kanarialla ja kyllä kannatti! Tuolla etelässä suhtaudutaan niin toisella tavalla lapsiin kuin Suomessa, joka paikkaan on tervetullut pienokaisen kanssa ja ihmiset tekevät mielellään tuttavuutta.

Tietysti riippuu vauvasta, minkä ikäisen kanssa haluaa reissuun lähteä, valvottaako paljon jne. Meidän jälkikasvulla oli ikää jo 8 kk, niin että soseetkin painoivat matkatavaroissa, mutta olipahan sitten tuliaisille tilaa.

Kaikkea hyvää ja mukavaa matkaa!

Vierailija

Me oltiin kuukausi Thaimaassa, kun vauva oli 5-6-kuukautinen. Reissu meni aivan loistavasti etenkin, kun vauva oli vielä täysimetyksellä.

Tommonen parin-kolmen kuukauden ikä on ehkä vieläkin helpompi matkustusikä siinä mielessä, että vauva nukkuu paljon enemmän kuin puolen vuoden korvilla. Toisaalta pikkuinen saattaa myös vielä asua tissillä, mikä sitten rajoittaa.

Lentoja jos pelkää, niin kannattaa varata suppoja mukaan: niillä saa tarpeen tullen rauhoitettua, ja se rauhoittaa myös itseä kun tietää, että on joku niksi takataskussa. Meillä on tosin kaikki lentomatkat menneet hyvin, ja vauva on yleensä nukkunut suurimman osan ajasta (Thaimaahan lennettiin yöllä, muuten on aina lyhyemmät lennot osuneet päiväuniaikaan). Imetys tai tutti vaan nousuihin ja laskuihin.

Matkarattaat oli meillä oikeastaan ihan turhat, koska kohteessamme oli huonot jalkakäytävät. Vauva oli enimmäkseen kantoliinassa, jolloin hänet sai helposti suojattua auringolta: päähän vain hattu ja jalkojen päälle harso. Kantoliinassa pitäminen tuntui myös turvalliselta kaiken maailman ihmisvilinöissä. Rattaat on tietysti silleen hyvät, että vauva voi nukkua niissä varjossa jos itse haluaa lökötellä altaalla tai rannalla. Me kuitenkin usein oltiin liikkeessä, kun vauva nukkui liinassa. Kätevästi käytiin veneretket ja tehtiin bussimatkat ja kävellen katseltiin paikkoja.

Omia vaippoja ei meillä ollut mukana. Suurin osa paikallisista oli niitä muovipäällysteisiä, mutta hengittävämpääkin versiota löytyi.

Vauvoille tarkoitettua aurinkorasvaa laitettiin jos oli sellainen tilanne, että lapsi joutui olemaan hetken aikaa auringossa. Kerran poika paloi hieman, kun hän nukkui puoli tuntia rannalla pelkkä vaippa päällään - vaikka oltiin varjon alla, niin aurinko heijastui hiekasta. Muistakaa siis suojata lapsi rannalla varjonkin alla.

Uusimmat

Suosituimmat