Voiko tokaluokkalaiselta vielö odottaa, ettei tulisi lainkaan virheitä

Vierailija

pilkkusäännöissä tms aineenkirjoituksessa? Tarkoitan kun hiljattainhan oli se opetushallituksen tutkimus, jossa todettiin että seiskaluokkalaisillekkin yli puolella oli todellisia vaikeuksia ihan helpoissakin kielioppiasiossa.



Siis tokaluokkalaisemme ope painotti vanhempain vartissa, että lapsellamme tulee vielä virheitä aineissa ja oikein näytti, kuinka "joka" sanan edessä ei ollut pillkua. Onko tuollainen niuhoa ja inhaa latistamista opettajalta????

Kommentit (17)

Omalla lapsellani tuli kolmannella vielä virheitä. Kysyin opettajalta, että pitäisikö olla huolissaan ja tarvitsisiko jotain erityistukea.



Opettaja nauroi minulle, että suurimmalla osalla vielä 3 luokkalaisista tulee virheitä. Että ei todellakaan ole huolta.

Eikö opettaja saa enää kertoa missä olisi parantamisen varaa? Onko sekin kiusaamista? Eikö se ole todella hyvä asia, että opettaja kertoi asiasta jo nyt, että oppilaskin huomaa kiinnittää asiaan huomiota ja oppia oikea tavan?

virheitä? Ja pitääkö oikein takertua niihin virheisiin ja korostaa niitä? Siis varsinkin kun virheet ovat sitä luokkaa, että hyvä jos yläkoululaiset hallitsee niitä??? Tuntui kuin ope oiken suurennuslasin kanssa halusi etsiä jotain negativista sanottavaa!! Tai sitten on vain niuho luonne......ap.

Monet ihmiset eivät osaa antaa palautetta ja sitten usein vastaanottajakin takertuu johonkin yksityiskohtaan.



Voisiko ap teillä olla sellainen tilanne, että aineet ovat juonellisesti ok, sanavarasto ja oikeinkirjoitus ovat kunnossa, mutta koska opettaja uskoo, että kaikille pitää jättää parantamisen varaa, niin tarttuu pilkkusääntöön. Mä voisin kuvitella, että aika moni tokaluokkalainen kirjoittaa aineita, joissa on vain päälauseita.



Virheettömyyteen yltävät ne, jotka eivät tee mitään.

mutta koska käsiala on opettajan mielestä epäsiistiä, ei hän koskaan saa tyydyttävää parempaa arvosanaa. Poika lukee paljon, joten sanasto on monipuolista ja pilkutkin paikallaan. En kyllä koe tätäkään opettajaa kovin kannustavaksi.

takertuu vähäisiin virheisiin aineissa. Myös matematiikassa sama latistava asenne. Jos lapsella kaikki laskut oikein, saattaa merkintänä olla huutomerkin kerä "käsialasi on huonoa!".

Tarkoitin siis sitä, että jos tokaluokkalaisen suurin ongelma on sivulauseen pilkkusääntö, niin se on siinä mielessä hyvä ongelma, että lapsi osaa jo kirjoittaa monimutkaisia lauserakenteita. Monihan varmasti kirjoittaa aika rajallisella sanavarastolla aineita, jossa ei ole juuri juontakaan ja tosiaan vain päälauseita.



kutonen

mutta käsiala huono. Ja opettaja sanoi juuri niin, ettei halua rangasita huonosta käsialasta ja latista kirjoitusintoa ja arvosana oli erinomainen! Taas sen näkee, että opettajat kyllä tulkitsee OPS:n kriteerejä ihan miten haluavat ja arvostelu ei tosiaan ole oikeudenmukaista ja tasapuolista!!!

Meidän 3.-luokkalainen kirjoittaa suht. virheettömästi, toki pilkuissa, pisteissä ja isoissa kirjaimissakin tulee vielä virheitä.

Mutta pojan ope kertoi vanhempaintapaamisessa, että hän painottaa ainekirjoituksessa erityisesti tarinan kerrontaa ja tekstin sujuvuutta, että kirjoitusvirheisiin takertumalla sammutetaan lapsen innostus kirjoittamiseen. Toki välillä tehdään sellaisia kirjoitelmia, joista ope erityisesti mainitsee, että nyt vaaditaan huolellisuutta kirjoituksessa ja mahdollisimman vähän virheitä. Siitä huolimatta ope aina kehuu kirjoitelmia, jos niissä on tarinaa ja kirjoittamisen intoa nähtävillä (vaikka olisi virheitäkin)!

lapsen todistuksessa oli maininta aineenkirjoituksessa, että virheitä vielä tulee. Eli oletuksena on, että jo tokaluokkalaisella pitäisi olla virheettömiä aineita!!!

opettaja ei aio laittaa todistukseen "erinomainen"- koska virheitä vielä tulee. Kuitenkin jos olis vanhempainvartissa vain kehunut osaamista, niin vanhemmat olis jälkikäteen kysyneet miksi todistuksessa on vain hyvä?



Meilläkin opettajalla oli kaikki kokeet ja testit mukana vartissa ja esitteli ne. Se on ihan normaali käytäntö. Esim. sanastotehtävä matikassa: jos pitää lisätä 5:een omenaan 2 omenaa, niin 2+5 on väärin, vaikka tulos onkin oikea. Minusta tuollaisten virheiden esiintuominen ei ole niuhotusta, vaan realismia. Silloin suoritus ei ole erinomainen vaan parantamisen varaa on.



Se, että miksi nykykoulussa arvostellaan onkin sitten ihan eri juttu... (arvostelut vois helposti lopettaa, koska meillä on pääsykokeet jatko-opintoihin) Mutta koska kaikissa kouluissa arvostellaan, niin siihen täytyy luoda myös yhteiset säännöt!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat