Mitä sanot, jos teillä kyläilevä lapsi kahvipöydässä tokaisee näin:

Vierailija

"Eiks oo enempää tarjottavaa?"

Lapsi on kuusivuotias ja ilmoittaa asiansa happamalla naamalla.

Lapsi kylässä siis vanhempiensa kanssa, ja lapsi tarkoittaa kysymyksen nimenomaan siihen, että eikö ole enempää herkkua ja mättöä.

Pöydässä on riisipiirakoita, jäätelöä, keksejä ja itse leivottua suklaapiirakkaa.

Vanhemmat eivät reagoi asiaan millään lailla, mutta minä näen punaista ja totean, että ei ole, eiköhän tässä ole jo tarpeeksi.

Ja tekisi vielä mieleni lisätä, että ihan hyvin voit olla ottamatta, jos ei kelpaa nämä.

Argh, vaikea miettiä, mistä tulee huonokäytöksisiä lapsia, kun ei puututa lasten huonoon käytöksee... Lapsi tuollaisten kommenttien kylässä olevan normaalia ja sallittua... :/

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

kysyisin vanhemmilta että pitäisiköhän yrittää löytää tuolta jääkaapista lapselle ihan ruoka-ruokaa, jos se on tosi nälkäinen.

Vierailija

Jos oma lapseni toteaisi tuollaista, niin ei kyllä muu auttaisi kuin sanoa lapselle, että hänen kysymyksensä oli epäkohtelias. 6-vuotias ei ole vielä "valmis" ja aina pomminvarmasti hyväkäytöksinen. Itse ajattelen niin, että nämä kyläilyt ja muut sosiaaliset tilanteet, joihin lapsi tulee vanhempiensa kanssa nimenomaan ovat harjoittelutilanteita lapselle. Siis opetellaan, kuinka käyttäydytään. Missä muualla kyläkäytöstä paremmin oppisi kuin kyläilytilanteissa. Kyllä minäkin ennen olin aika jyrkkä tuttavien lasten käytöksen suhteen, otin heti itseeni, jos "eivät osanneet käyttäytyä" ja jäkätin perästä päin miehellekin "pahatapaisia mukuloita". Nyt hävettää. Minusta toteamasi kommentti oli ihan paikallaan ja on hyvä, ettet tehnyt asiasta suurempaa numeroa. Taisivat lapsen vanhemmat vain nolostua hetkeksi sanattomiksi, näinkin välillä voi käydä. Ehkäpä kotimatkalla tuli puheeksi, ettei kyläpaikan pöydänantimia ole sopivaa kommentoida tuohon sävyyn.

Vierailija

Vieraana kyllä nolottaisi. Kyläpaikassa sanoisin luultavasti jotain, että tässä on kyllä niin monet herkut, että varmasti vatsa tulee täyteen, tai mitä nyt ekana mieleen tulisi. Kotona puhuttais käytöstavoista.

Silti lapsi on lapsi, eikä tuo kovin vakavaa minusta olisi.

Vierailija

Lainaus:

en vain ole kehdannut alkaa motkottaa siellä kylässä vaan olen pitänyt puhuttelun kotona.

En ole aiemmin huomannut, että minua voidaan pitää huonona äitinä. Pitääkin tästä lähtien haukkua siinä kahvipöydässä emännän kuullen

Vierailija

ja totean, että ei ole, voi voi, jääkö sun nälkä? Kehotan ottamaan lisää. Suhtaudun samoin kuin jos kysyjä olisi huonotapainen aikuinen: jätän "rikkeen" huomioimatta.

Vierailija

Meillä kävi ylipainoinen äiti ylipainoisen tytön kans kylässä.

Tyttö mätti herkkuja naamaan niin, että ei riittänyt muille. Äiti vain tokaisi, että "ota lisää kun kerrankin on tarjolla".

Halutti sanoa, että näkee kyllä, että maistuu:)

En kutsunut toista kertaa...

Vierailija

Itselläni on 6 lasta joista yksi käyttäytyy juuri tuollalailla, voi hyvinkin kysyä onko tässä kaikki, tarkoittamatta mitään pahaa.. On vaan niin suunaton herkkusuu ja utelias. Ja juuri 6v. Ja on opetettu käytöstapoja kätellään , kiitetään jne.. mutta kun vaan sanoo..

Mitäs siihen sitten äitinä teen? Muut lapsistani eivät ole olleet näin "suulaita" ja taatusti on samoilla kaavoilla kasvatettu samoista geeneistä.

Vierailija

Mun mielestä 6-vuotias on aika pieni vielä kuitenkin ja saattaa siten sanoa, mitä mieleen juolahtaa, vaikka olisi "kasvatettukin". Eri asia on, jos marisee koko ajan. Meillä oli vähän aikaa sitten tällainen tyttö vanhempiensa kanssa kylässä

:(. Hän valitti kaikesta mahdollisesta alkaen lelujen laadusta (ei ollut riittävästi sitä ja tätä) päättyen vääränlaiseen lautaseen, lasiin ja haarukkaan. Myöskään ruoka ei kelvannut tyyliin "yök, en syö mitään", ei myöskään jälkkäri, koska tarjolla oli punaista mehua (oli yök), vääränlaisia keksejä ja jopa vääränlaista vaniljajäätelöä. Huoh. Tuskin ihan pian kutsumme uudestaan....

Vierailija

Olisin ehdottomasti puhunut lapselleni hyistä käytöstavoista ja niin olisi miehenikin. Olisimme kehuneet miten runsaat ja hyvännäköiset tarjoilut ovat. Ehkä sinun tuttavaperheesi puhuu asiasta lapsen kanssa kotona?

Kyllä emäntäkin voi puuttua kyläilevän lapsen käytökseen. Ehkä tuossa voisi suhtautua huumorilla:"Jaa, että ei tarjoilut riitä? Mitäs tässä vielä olisi pitänyt olla?" Kyllä tuon ikäiselle lapselle voi jo selittää asioita opettavaisesti. Lapsi ei kuitenkaan oikeasti ilkeyttään kommentoinut noin. Hän vaan sanoi ääneen mitä ajatteli.

Vierailija

en vain ole kehdannut alkaa motkottaa siellä kylässä vaan olen pitänyt puhuttelun kotona.

En ole aiemmin huomannut, että minua voidaan pitää huonona äitinä. Pitääkin tästä lähtien haukkua siinä kahvipöydässä emännän kuullen

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat