Kahden viikon ruoat 75 eurolla - miten onnistuu?

Vierailija

Rahat ovat tiukalla vuokratakuun maksamisen vuoksi. Saan rahat nippa nappa kasaan, mutta muuhun elämiseen ei sitten oikein jääkään rahaa. Puhelinlaskua ja laajakaistan lasku on pakko jättää maksamatta. Vakuutuksen saan sentään maksettua helmikuun asumistuesta, mutta senkin jälkeen on taas sama ongelma siitä, että pitää elää satasella pari viikkoa. Sitten onneksi helpottaa, kun saan vanhempainrahan ja elatusmaksut. Loppukuusta tuleva lapsilisä menee vuokratakuun maksuun. Jos en maksa vuokratakuuta, niin ei ole asuntoa 1.2. lähtien. Hyvä, kun onnistuin edes saamaan tämän asunnon (luottotiedot eivät ole kunnossa - kiitos exälleni ja omalle sinisilmäisyydelle).

Perheessa äiti ja kolme lasta. Pienin on 8 kk, isoin on ekaluokkalainen ja keskimmäinen on eskarissa. Vauva syö onneksi rintamaitoa ja käyttää kestovaippoja. Pieni määrä soseita on pakkasessa.

Sossusta en saanut rahaa vuokratakuuseen, kun ei ollut normivajausta (tai mikä se oli). Ottaisin siis vastaan vinkkejä siitä, että miten tuolla 75 eurolla saa ruoat 2.2. asti?

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Kiitos minunkin puolestani näistä monista vinkeistä ja ruokaohjeista, vaikka voin käyttää vähän enemmin kuin 75€...Teen näitä ilomielin!

On ihanaa kun löytyy Sinunlaisia ihmisiä, näet vaivaa ja välität toisista ihmisistä, näinhän pitää ollakin.

Vierailija

TUHANNET KIITOKSET!!!! Samoin lämpimät kiitokset kaikille muillekin hyvistä ja asiallisista viesteistä! Tämä palautti uskon siihen, että av:lla on tosi ihania ja avuliaita ihmisiä! :)))

ap

Vierailija

Sen verran olen S-marketissa käynyt, että olen huomannut tuotteita olevan heti aamusta (kauppa aukeaa klo 7). Päivällä niitä ei todellakaan ole jäljellä. Viikonpäiviin en ole kiinnittänyt huomiota, mutta täytyy kysyä.

ap

Vierailija

mutta vaatii suunnittelua ja tarkkuutta. Meillä parhaillaan menossa vähärahainen kausi (mies lomautettuna) ja kokemusta on myös vuoden takaa, kun olin itse hoitovapaalla. Meillä viisihenkinen perhe eli äiti, isä ja kolme lasta.

1. Syökö lapset puuroa? Jos syövät, kaikki aamupalat puuroksi vähäksi aikaa. Lisäkkeeksi vaikka vähän hilloa (Lidlin mansikkahillo esim. on halpaa). Eri puuroja voi hieman vaihdella, ettei käy tylsäksi.

2. Syö vain tarjousruokaa eli suunnittele ruokalista kauppojen tarjousten mukaan. Onko teillä kauppoja, jotka myisivät viimeisen myyntipäivän tuotteita halvalla (esim. Lidl ja S-marketit tekevät niin, ainakin meillä päin)? Jos on pakastin, esim. jauhelihaa tai kanasuikaleista voi myös pakastaa ja käyttää seuraavalla viikolla.

3. Hedelmät ja vihannekset vain tarjouksesta eli ei mielitekoja vaan halvinta.

4. Älä osta mitään turhaa (tarkat ostoslistat) äläkä heitä jämiä pois vaan hyödynnä.

5. Jos ehdit ja jaksat, leivo itse kaikki leivät/sämpylät tiukimman ajan yli. Tulee tosi halvaksi!

Vierailija

laittaa maanantaina klo 9.00 -50% lapun tuotteisiin joiden viimeinen myyntipäivä on tiistai. Ota siis selvää mihin aikaa oma lähikauppasi laputtaa ne. Hyvin voi kassalla kuin ohimennen kysäistä mihin aikaa he yleensä laittavat vanhentuvat tuotteet myyntiin ja sitten yrität vain olla paikalla silloin. Meillä on pakastin täynnä mm. paistettua jauhelihaa ja kanaa ja paahto- ym leipää jotka olen ostanut -50%.

Sitten oletko kokeillut kananmunakastiketta? Sekin on edullista ja HYVÄÄ! Teet ihan normaalin valkokastikkeen johon laitat siivutettuja kananmunia sekaan. On herkku meidän lapsille ja itselleni. Parhainta on keitettyjen perunoiden kanssa. Niin ja sanoiko jo joku että purkkihernekeittoonkin voi luottaa kun on rahasta tiukkaa.

Vierailija

Perussekasyöjäperheen ei ehkä kannata lähteä ostamaan soijarouheita viimeisillä rahoillaan, todella moni on sanonut että pahaa on vaikka kunnolla maustaa. Minä mukaanlukien ja laitan ammatikseni ruokaa, eli uskoisin osaavani käyttää mausteita...

Vierailija

olisin mainitsemistasi ohjeista erittäin kiitollinen! Voisitko lähettää ne tänne tai osoitteeseen okalintu@nic.fi. Kiitos!

PS. Normaalisti ei ole tiukkaa, mutta 3 kk:n vuokratakuun kasaan saaminen ei onnistu 1 kk:n varoitusajalla kovin helposti... 2 kk:n rahat oli jemmassa, mutta en osannut varautua 3 kk:n vuokratakuuvaatimukseen. Nyt ei ole säästöjä, mutta yritän kyllä jatkossa saada taas rahaa sivuun.

Vierailija

Osta sen sijaan juureksia ja lihaksi pitkään haudutettavia herkullisia ruhon osia - alkaen 3€kg.

Kalakeittoon voit ostaa kaupan tiskeitä päät ja ruodot, hauduttamalla saat fantatisen kalaliemen jota ei jotkut "kala"puikot korvaa.

Oikeastaan hyvä, että suomalaiset joutuvat vähän tiukemmalle ruokakustannusten kanssa. Palataan edullisiin ja oikeasti hyviin ka terveellisiin aineksiin.

Vierailija

Kokeilinkin tuon mangokiisselin ja hyvää tuli. Mä soseutin ne mangot ja lisäsin 3 lasillista vettä ja 3 tl sokeria ja 3 rkl perunajauhoja. Pinnalle ripotteli vielä vähän kookoshiutaleita.

Vierailija

Hei mua kiinnostaa tuo mangokiisseli. Oletko siis soseuttanut mangot ja lisännyt sekaan vettä? Paljonko tuommoista purkkia kohti olet laittanut vettä?

Tänään muuten tein kattilallisen minestronekeittoa. Siihen kun tuli 100g kinkkua, niin ei senkään hinta mikään päätä huumaava ole. Esim. 2 pss. pirkka keittovihanneksia (niitä siis, missä on paprikaa, herneitä ja papuja ainakin seassa), nippu tummaa (tai tavallista) spagettia, tomattipyrettä, kasvisliemikuutio ja sitten saunapalvikinkkua tuo 100 g.

Vierailija

saa myös soijasta.

Soijarouhepakkaus maksaa alle 4 euroa ja siitä saa jauhelihapakettien korviketta moneksi moneksi kerraksi. Makaronilaatikossa makuero ei jauhelihaan ole mikään älytön.

Makaronipussin kyljessä on makaronilaatikko ohje. Jauhelihan tilalla käytä roijarouhetta näin: keitä vedenkeittimessä tai kattilassa puolisen litraa vettä, liota astiassa kiehuvassa vedessä yksi liemikuutio ja lisää muutama desi soijarouhetta. Anna liota 20 min. Laita lionnut rouhe siivilään (missä pienet reijät) ja painele ylimääräinen vesi pois. Jos sellaista siivilää ei ole, koita muuten saada ylimääräiset vedet pois. Paista pannulla kuin jauheliha (ei toki niin kauaa) ja käytä kuten jauheliha.

Soijarouhe turpoaa aika paljon, joten älä liota suurta määrää turhaan.

Soija on myös terveellisempää kuin liha, esim. rasva% 0,5 ja proteiinia 52%.

Makaronilaatikosta syö ainakin kaksi kertaa.

Edullinen kinkkukiusaus:

pakasteesta peruna-sipuli sekoitus

kerma (halvimmat maksaa meilläpäin 55 sentin luokkaa)

kinkkusuikale (halvimmat meilläpäin 1,5 euron luokkaa)

Kaikki ainekset vuokaan ja uuniin reiluksi tunniksi 200 astetta.

Peruna-sipulisekoitusta kannattaa ostaa kilon pussi ja käyttää tohon ruokaan siitä vajaan pussillisen.

Kalapuikkkoja kannattaa ostaa iso paketti ja Lidl myy ranskanperunoita 2 kg pussissa 1,99 euroa.

Perunasoselaatikko on myös edullista ja siitä syö monta kertaa.

Riisipuuro!

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat