Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kipu rinnassa ja nännissä

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Laitan tämän tällekin puolelle kun tuolla imetyspuolella on vähän hiljasempaa. Mulla on toista päivää kipua rinnassa. Rinnassa kipu tuntuu kun vauva imee niin tuntuu kuin joku "suoni" olisi kipeenä. Samoin mulla on nänninpää kipeänä ja se kipu tuntuu muulloinkin kun imettäessä. Voisko olla vaan että on imenyt väärin ja rinta/nänni kipeytyi? Mitään patteja tai värimuutoksia en huomaa. Mä en nyt tiedä pitääkö mun imettää ihan normaalisti vai pitäiskö yrittää vähän pitää taukoa että kipu alkaisi hellittää?

Äsken katselin uudestaan peilistä niin rinnan pää on punasena ja yhdestä kohtaa siitä sivulta. Mitä tää on? Pitääkö käydä lääkärissä? vai yrittää vähän vähemmän imettää ja rasvailla rinannanpäätä?

Kommentit (2)

Vierailija

Jos kipu on vaan ärtynyt r-pää niin rasvoja esim. bebanthen ja lansinoh voi kokeilla ei tarvitse huuhtoa pois.

Älä pidä imetystaukoa, muuten saat takuuvarmasti rintatulehduksen. rintakumi voi auttaa jonkin verran imetyskipuun. Jos on alkava r-tulehdus niin vauva tyhjentää kipeän rinnan tehokkaimmin. Jos sulle nousee kuume niin sitten tarvitset antibiootteja tulehdukseen, eli lääkärireissu edessä.

Edellinen kirjoittaja neuvoikin lämpöhoitoa, joka saattaa myös helpottaa

Yksi vaihtoehto on sammas, eli hiivatulehdus iholla, saattaa olla myös vauvan suussa, valkoista "katetta" ikenillä tai kielellä. Sitruuna tai puolukkamehu siveltynä saattaisi auttaa siihen ja vauvalle voi antaa vesihörpyt imetyksen päälle jos vaiva uusii helposti.

toivottavasti vaiva helpottaa pian.

Vierailija

Kipuhan voi olla jo hellittänyt, mutta itselleni tuli mieleen seuraavaa:

Oletko rasvannut kipeää nänniä? Apteekista saa hyvää voidetta, tosin nyt en muista nimeä. Kannattaa sieltä kysyä, tai ehkä joku täällä muistaa? Entä rintakumi kipeään nänniin?

Varmaankaan ei kannata olla imettämättä, ettei tosiaan tule rintatulehdusta, ellei sitä jo ole. Rinnan hierominen kevyesti ja hautominen lämmöllä saattaa auttaa (myös lämmin suihkuttelu rintaan monta kertaa pävässä). Jokin tiehythän voi olla hieman tukossa. Liivien pitämistä kannattaa myös välttää, että ylimääräinen maito voi rauhassa valua pois. Itselläni tämä auttoi aulussa, kun rinnat olivat paakkuuntuneet maidosta.

Uusimmat

Suosituimmat