Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Masentaa ja raskaana

Vierailija

Mua masentaa ihan kaikki. Oma ulkonäkö, miehelle en riitä enää (katselee muita naisia kun minä olen norsu).. ei ole rahaa. mikään vaate ei mahdu päälle. Ei rahaa ostaa uusia hienoja vaatteita eikä meikkejä. Ei varaa lähteä mihinkään lemmenlomalle. Verensokeri heittelee (diabetes ollut 13 vuotta), töissä on voimat ihan loppu.. Ja vasta rv12 menossa. Ekassa raskaudessa ei ollut mitään tämmöstä. Ennen raskautta käytin mielialalääkitystä, se piti jättää ennen raskautta pois. En luota mieheeni, en luota itteeni, en luota tulevaisuuteen. Niin arvoton olo. Lääkäri ei osaa muuta sanoa kuin että johtuu hormooneista.. just.

Kommentit (14)

Vierailija

Lainaus:

sikiöllekin. Otahan itseäsi niskasta kiinni.

Jotkut vaan oikeesti turpoo raskauden myötä muualtakin kuin mahasta. Ja niitä ylimääräisiä kiloja ei karisteta parissa päivässä. Joskus kun on oikein masentunut, ei kerta kaikkiaan vaan saa asioille tehtyä mitään vaikka kuinka haluaisi. Just tollaset "otaitteäsniskastakiinni"-kommentit on niin myrkkyä masentuneen mielelle.

Vierailija

Ja jos et saa lääkäriä kiinni niin sitten neuvolaan tai diabeteshoitajallesi. Sokerien heittely todellakin voi aiheuttaa myös mielialan laskua ja diabeetikon raskaus ei muutenkaan ole niin "helppo". Älä jää yksin, aloita hoitamalla ne sokerisi kuntoon ja juttele KAIKISTA mieltä painavista asioista. Puhu ystäville, äidille, siskolle/veljelle, neuvolatätille-tai vaikka tänne, kunhan vain puhut!!

T. myös diabeetikko äiti

Vierailija

Moikka. Kuulostaa hyvin tutulta. Minäkin söin ennen raskautta masennus ja mieltä tasaavia lääkkeitä seä unilääkkeitä. Piti lopettaa kun tulin raskaaksi, mutta heti kun sain ekan ajan lääkärille raskauden todettua sain sopivan lääkityksen. Jos olet syönyt mieliala lääkkeitä ennen raskautta niin on myös olemassa mielialalääkkeitä joita voi käyttää raskauden aikana. Niitä on todella hyviä, vanhoja ja tunnettujakin lääkkeitä mitä saa syödä ja on monella odottavalla äidillä käytössä. Älä epäröi ottaa yhteyttä lääkäriisi ja keskustella asiasta. Itse syön säännöllisesti masennuslääkettä tälläkin hetkellä ja RV 28 menossa. Näissä ns serotoniinin nostattajissa vain on se että ne pitää lopettaa kuukautta ennen synnytystä jotta synnytyksessä ei vaikuttavaa ainetta olisi ja ettei lapsi saisi vieroitusoireita. Sitten on olemassa muita ahdistukseen ja mielialaan meneviä lääkkeitä joita voi syödä synnytykseen asti tarvittaessa. On monia lääkkeitä joita voi turvallisesti syödä. Minäkin olin lääkityksestä huolimatta ensimmäisellä kolmanneksella ja vielä vähän toisellakin todella masentunut ja uupunut. Töistä en kehdannut olla pois vaikka työtoverini ja esimieheni tietävät taustani, silti vaan skarppasin. Mutta jos hetkeäkään tuntuu siltä että voimat on loppu eikä vaan jaksa niin ota sairaslomaa! Olin minäkin välillä pieniä pätkiä pois. Kuulostaa tutulta että näyttää muka norsulta ja kaikki ahdistaa ja mikään ei mene hyvin. Se menee ohi ihan varmasti, voisin melkein luvata sen. Minullakin aika tuntui pitkältä mutta loppua kohden helpottaa. Minäkin itkin päivät kun näytin kauhealta eikä ollut rahaa mihinkään ja kaikki tuntui kaatuvan päälle. Minä tein kirpparilta oivia löytöjä ja kun tuolloin vielä mahtui enemmän tavallisia vaatteita päälle ettei tarvinnut etsiä mamma vaatteita niin näytti ainakin hetken aikaa hyvältä. Tai ainakin tuntui siltä hetken aikaa kun sain kirpparilta ostettua uuden paidan. Ja jos miehesi todella katselee muita naisia kerro hänelle tunteistasi. Toivotaan että ymmärtää. Älä nyt liikaa stressaa kaikesta. Parasta on nyt vaan levätä ja että sinä ja vauva voitte hyvin. Jää vaikka sairaslomalle vaikka se saattaa tuntua vaikelta. Ainakin ysi huoli vähemmän kun ei tarvitse työasioita iettiä. Voit keskittyä itseesi ja esikoiseesi ja tulevaan lapseesi. Onnea odotukselle ja toivottavasti ymmärrät hakea apua jos siltä tuntuu.

Vierailija

mä en ole ap, mut ei mullakaan ole varaa laittaa itseeni 100 euroo.. edes kerran vuodessa. hiuksetkin leikkautin viimeks vuosi sitten, ja vaikkei sekään maksa kuin pari kymppiä niin tosi harvoin talous antaa myöten.

Vierailija

Lainaus:

sikiöllekin. Otahan itseäsi niskasta kiinni.

En minäkään ole syönyt ylimäärästä.. joskuks vähän suklaata ja keksiä. niin painoa on ollut jo 8kg ja on rv 11.

Kadehdin niitä joille tulee vain iso maha, ei muuta. mulla leviää takamus, reidet, rinnat kasvaa 2-3 kuppikokoa...

Vierailija

Yritä pistää vähän positiivisuutta kehiin, älä ajattele kaikkea niin negatiivisesti.

Olen itse ollut kerran erittäin pahasti masentunut sitä ymmärtämättä, En osannut hakea apua muuhun kuin nukkumisvaikeuksiin, eikä unipilleritkään auttaneet. Itkin yötä päivää, vain töissä saatoin olla itkemättä (jos en ollut yksin).

Selvisin tuosta kuitenkin omin voimin, päätin että selviän, nousen ja rakennan elämäni uudelleen. Tein kaiken positiivisen ajattelun voimalla. Uskon positiivisen ajattelun voimaan yhtä paljon kuin lääkkeisiin.

Olen juuri saanut lapsen ja masennusoireita ilmeni raskauden aikana sekä nyt sen jälkeen myöskin. Joka kerta kun on huono hetki ja tuntuu kaikki kaatuvan niskaan, ajattelen asioita, jotka ovat hyvin. Ulkonäkö on myös oma kompastuskiveni, joten yritän tehdä sen eteen sen, minkä näillä resursseilla pystyn (rahaa ei myöskään ole uusiin vaatteisiin tms, kuljen yhä äitiyshousuissa, kampaajalle en ole päässyt aikoihin jne.)

Vierailija

Miten ihmisillä ei voi olla varaa kampaajalle tai kauneshoitolaan edes kerran vuodessa? Tai edes pienelle lomalla miehensä kanssa? Kuka muka on niin köyhä suomessa?

Ja kaikki ei masennuksesta itse selviä. Itse kärsin masennuksesta 15vuotiaasta asti. Mulla tehoaa vain ja ainostaan lääkkeet.

Vierailija

Lainaus:

edes ihan pikkuisen, vaikka yksi uusi pusero, luomiväri tms.

ja kokeile omega 3:a, auttaa mielialaan ja on vauvallekin hyväksi!

ei ole rahaa.. uus paita 20e, luomiväri 10e... omegatkin maksaa.

-ap

Vierailija

Niin ja ainut mikä vähän piristää on esikoinen ja ajatus siitä että sais kesällä terveen vauvan syliin.. Mutta kuitenkin joku hiton yellowstone räjähtää ja me kaikki kuollaan hitaasti ja kärsivästi. Masentaa.

Uusimmat

Suosituimmat