Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

alkuraskaus ja kotona lapsilla parvorokkoa -keskenmenon vaara?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olen juuri saanut tietää olevani raskaana 4+4 ja nyt näyttää siltä että esikoisella on juuri ollut parvorokko, ja nyt koupus valittaa särkyä ja flussaoireita.

Nyt kauhukseni luin jostain äitiyssivuilta että parvorokko aiheuttaa keskenmenoja.

Onko muilla ollut samaa tilannetta, eli mitä olette tehneet. Oletteko käyneet verikokeessa? Minä olen ainakin suukotellut lapsia ym. eli tartuntavaara on suuri.

Edellinen raskaus päättyi km rv8. En todellakaan haluaisi kokea samaa uudelleen.

Harakkahuttu

Kommentit (5)

Vierailija

Ei hirveesti naurata. Kaikilla lapsilla oli peräjälkeen parvorokko ja itsellänikin olin näkevinäni iho-oireita. Lääkäri ei niitä nähnyt, mutta laittoi minut verikokeisiin. Verikokeista selvis, että mulla on parvorokko infektio päällä. Lisäksi iho-oireet hieman pahenivat.

Labratuloksen varmistuttua äippäpolilla ottivat asiani huolekseen. Huomenna on eka tarkastusultra (rv19+). Että mun tuuria tämä. Vissiin 3kk pitää siellä rampata ja maksaa itsensä kipeäksi. :(

Vierailija

työpaikalla eli päikkärissä taas liikkeellä parvorokkoa.

Nyt olen viikolla 20 ja menossa verikokeisiin testaamaan olenko saanut parvon nyt tässä alkuvuodesta. Syksyllä ollessani viikoilla jotain muistaakseni alle 10 oli jo töissä ekan kerran parvoa muutamalla lapsella ja kävin testeissä. Eli ekaks siinä testissä, jossa katottiin, että onko minulla ollut se ja sit sen jälkeen uudestaan että oonko saanut. Sillon syksyllä testeissä siis ilmeni, että minulla ei oo ollu sitä aikaisemmin ja toisesta testistä että en oo saanu myöskään tartuntaa. Vaara siis ohi! :)

Ja nyt sit samat kokeet eessä uudestaan. Toivotaan kovasti todellakin että en ois tartuntaa saanu. Mut ei kai tässä auta, kun yrittää olla hermoilematta, odotella ja toivoo parasta. Mitäpä muuta voin tehdä...??

Tsemii myös teille muille!

Vierailija

Meilla oli sama tilanne paitsi etta lapset eivat sairastaneet vaan eras toisen tarhakavereista sairastui. Soitin sairaalaan joka seuraa raskauttani ja sielta kaskettiin heti (samana tai seuraavana paivana) vasta-ainekokeisiin.

Tutkin asiaa sitten enemmankin ja periaatteessa on kolme vaihtoehtoa: joko sinulta loytyy pelkastaan ns. "vanhat" vasta-aineet (IgG) parvorokkoon ja olet siis sairastanut sen vahintaan vuosi sitten = olet immuuni eika raskaudelle ole vaaraa (yli puolella aikuisista loytyy vanhat vasta-aineet), tai sinulta ei loydy mitaan vasta-aineita eli voit edelleen sairastua (jolloin koe taytyy uusia muutaman viikon paasta ja ehka viela kolmannenkin kerran), tai sinulta loytyy "uudet" vasta-aineet (IgM) ja olet siis vastikaan sairastanut taudin. Jos sinulta loydetaan raskaanaollessasi IgM vasta-aineet parvorokkoon, joudut kaymaan viikottain ultra-aanessa jossa sikion tilaa seurataan. Vaikka aiti sairastuisikin parvorokkoon, sikio ei valttamatta saa tartuntaa. Jos sikio saa tartunnan, se voi aiheuttaa sikiolle pahan anemian (parvorokko pysayttaa verisolujen tuotannon taysin joksikin aikaa; tasta ei ole terveelle aikuiselle haittaa mutta sikiolle kylla) joka nakyy yleensa sikion huomattavan turvotuksena. Ultraseurantaa jatketaan muistaakseni 12 viikkoa, ja jos siihen mennessa ei oireita ole ilmennyt niin sikio todennakoisesti selviaa saikahdyksella. Jos oireita ilmenee, niita saatetaan yrittaa hoitaa kohdunsisaisella verensiirrolla (vaikka luulen etta riippuu raskauden vaiheesta voidaanko tata toteuttaa), joista n. 80% onnistuu. Muuta hoitoa ei sikion parvorokkoon valitettavasti ole. Mutta on siis ensiarvoisen tarkeaa etta tiedat vasta-ainetilanteesi, muuten seurantaa ei voida jarjestaa.

Itseltani loytyi vanhat vasta-aineet ja nain on kaynyt lahes kaikille tuttavillenkin samassa tilanteessa (ja tilastollisesti se onkin todennakoisin vaihtoehto). Toivotaan etta nain olisi sinullakin.

Vierailija

Minulta löytyi akuutti parvoinfektio rv 8. Pojalla oli oireita ja kävin varmuudeksi verikokeessa ja löytyi tuoreet vasta-aineet eli olin sairastanut taudin vastikään.

Olin netistä lukenut, että seurantaa pitäisi olls viikon välein ultralla turvotuksen havaitsemiseksi, mutta näin ei ainakaan minun kohdallani ollut. Terkka pisti lähetteen äitipolille ja he ilmoittivat, että kontrolliultra rv 16 riittää. Seuraavat viikot olivat aika hermoja raastavia, mutta sitten rauhoituin ja totesin, että hermoilemalla en voi asiaa ainakaan edistää.

Kontrolliultrassa kaikki oli hyvin ja homma oli sillä selvä. Pitkän itämisajan takia stressailin itse vielä lähes puoliväliin raskautta, jolloin teoreettinen riski oli mielestäni ohi. Nyt olen jo viikolla 38 ja parvo on muisto vain.

Korostivat myös sairaalassa, että olen sairastanut parvon niin lievänä (itsellä ei mitään oireita) ja niin varhain, että suurta riskiä ei ole. Pahin aika saada parvorokkotartunta on toisella kolmanneksella, jollon tuo anemia voi syntyä. Ekan kolmanneksen aikana vaarana siis keskenmeno ja tokalla kolmanneksella anemia, n. viikot 12-24. Ehkä noilla viikoilla seurailevat tarkemmin?

Tsemppiä, toivottavasti sinulta löytyvät vanhat vasta-aineet ja homma on kohdallasi pelkkä säikähdys!

Hilpsu rv 37+2

Vierailija

etta parvorokon itamisaika on pitka (jopa 4-28 paivaa) eika vasta-aineita muodostu aivan heti vaan vasta parin viikon paasta sairastumisesta; lisaksi aikuisella parvorokko voi olla taysin oireeton. Eli jos ei vasta-aineita loydy heti, ja vaikkei olisi oireitakaan, niin kannattaa tosiaan vaatia uusintatestia/testeja niin kauan kuin viimeinenkin tartunnan mahdollisuus on todella ohitse.

Uusimmat

Suosituimmat