Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päivähoitopaikan hakemisesta

Vierailija

Hei!

Olen hakemassa opiskelemaan ensi syksyksi ja lapsille olisi haettava hoitopaikkaa.

Onko parempi jättää hakemus jo nyt siihen päiväkotiin, mihin haluaa hakea, vai vasta keväämmällä?

Toinen lapsistani on syksyllä n.2v8kk, isompi on sitten 4v8kk. Pystynkö hakemaan molempia samaan päiväkotiin, joka on 3v.+ tarkoitettu?

Vai olisiko sinusta perhepäivähoito parempi vaihtoehto?

(itse mietin kahta päiväkotia; montessori, sekä toinen liikuntaan ja luontoon painottuva).

Kommentit (1)

Vierailija

Olen pitkään montesssoriohjaajana työskennellyt, tietysti suosittelen Montessori-päiväkotiin laittamista.

Olen ollut myös kunnallisella puolella, joten eroja olen nähnyt käytännössä.

Montessoreissa on yleensä rauhallisempaa, koska lapsilla on mm. paljon erilaisia "töitä". Olet ehkä tietoinenkin pedagogiikasta, koska pidät sitä yhtenä vaihtoehtona.

Montessoreissa jotkut päiväkodit pitävät hyvänä aloitusikänä toiminnan kannalta nuorempaa kuin Sinun 4v8kk koska lapselta jää kenties kokematta ja tekemättä ne aina alkuun otetut asiat. Isompaa lasta ei ehkä enää kiinnosta sellaiset työt joita nuorempana harjoitellaan ja tehdään. Lapsilla on ns. herkkyyskaudet, jolloin hän on vastaanottavainen ja kiinnostunut määrätyistä asioista. Nämä ensimmäiset työt ovat kuitenkin tärkeitä kun mennään asioissa eteenpäin, kuten äidinkieli, matematiikka jne.

Lapsen aloittaessa opetellaan arkisia asioita, kuten esim. kuinka ovet avataan ja suljetaan, maton rullaus, kaatoharjoitukset ts. esim. papujen kaataminen kannusta toiseen, sen jälkeen vedellä sama harjoitus ,,, kiinnostaako lasta enää isompana. Hän kenties haluaisi paljon muuta tekemistä, mutta kun ei esim. aleta kynällä suoraan kirjoittamaan, vaan ensin pitää saada valmiudet onnistumiseen, itsestä huolehtiminen; käsien pesu jne. Omien töiden takaisin vieminen käytön jälkeen sekä kymmeniä muita asioita...

Poikkeuksiaha voi olla aina aloitusiän suhteen.

Kerran. kun kerhomuotoisessa oli ikäraja 3v. niin eräs siskopa 1v8kk ei suostunut lähtemään veljensä jäätyä ja lopulta teimme poikeuksen.

Kun tilaa oli, pienempikin sai jäädä siksi kolmeksi tunniksi, Hänestä tuli aivan ihana montessorilainen, oli muita nuorempana aloittanut ja ehti olla pitkään ennen koulun alkua.

Sinun nuorimpasi pääsee ikänsä puolesta.

Toivottavasti löytyy mukava hoitopaikka.

Uusimmat

Suosituimmat