Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minun tokaluokkalaisen lapseni ihana ope suoraan myönsi vanhempain-

Vierailija

vartissa miettineensä antaako pojallemme matematiikassa erinomaisen vai hyvän kun poika tuppaa toisinaan tarvimaan patistelua tehtävien teossa. Kuitenkin siis kokeista saa täysiä tai lähes täysiä pisteitä ja kirjatehtävät oikein. Sanoi, että joku toinen opettaja olisi antanut vain hyvän, mutta hän haluaa antaa rajatapauksissa mieluummiin ylä- kuin alakanttiin.

Ts ope myönsi, että ei ne arvosanat ole suoraan luettavissa jostain OPS:sta ja niin objektiivisia vaan opettajalla on suuri valta päättää suuntaan tai toiseen.,

Toisin kuin opet täällä siis väittää,,.

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Ei yksi koe ratkaise yksinään peruskoululaisen tulevaisuutta. Jos kautta linjan oppilas on menestynyt vain mekaanisissa tehtävissä antaa se hyvän kuvan oppilaan kyvyistä soveltaa oppimaansa. Tällä ei ole täysin vahvaa korrelaatiota älykkyyden kanssa, eikä sitä suoranaisesti koulussa edes testata.

Jos mekaanisella laskijalla (ja tämä ei siis ole mikään positiivinen - negatiivinen luokittelu, vaan luokittelu oppilaan vahvuuksien mukaan) tulee yhdessä kokeessa hyvät pisteet soveltavasta tehtävästä, mutta viidestä kokeesta huonot, on oppilaalla todennäköisesti ollut sen yhden tehtävän kohdalla tuuria matkassa. Se, että oppilas on hyvä mekaaninen laskija ei estä häntä oppimasta soveltamista. Hän on vain hyvä mekaanisissa tehtävissä. Joku hyvä soveltaja ei välttämättä selviä yhtä hyvin mekaanisista tehtävistä. Elämä on.

Lainaus:

luokittelemaan ja leimaamaan oppilaita tyyliin, tuo ei ole älykäs, on hyvä vain mekaanisissa tehtävissä. Siiten kun lapsi osaakin vaikeita ongelmanratkaisuja, opettaja ajattelee, että sehän on vain tuuria. Enpäs nosta numeroa tuolle, sillä hän kuuluu lokeroon "ei niin lahjakkaat".

Vierailija

arvosanan todistukseen laittaa lapselleni. Raukka vain ei tajunnut että minä en asiaa hyväksynyt, siis katsonut riittäväksi perusteluksi arvosanalle.

Avustaja on lapseni luokassa 1-5 tuntia viikossa. Eikä ole henkilökohtaisesti avustanut minun lastani.

Vierailija

Minä ainakin teen suurimman osan kokeista itse, eli vaikutan siihen, onko koe helppo vai vaikea ja päätän sitten, mitä arvostelutaulukkoa niissä käytän. Päätän myös, mitä muuta otan huomioon arvioinnissa. Erinomaiset oppilaat saa kyllä niitä kymppejä ja heikot huonoja numeroita joka tapauksessa, mutta siihen, saako oppilas seiskan vai kasin tai kasin tai ysin voin vaikuttaa aika paljon. Onhan ne arvioinnin kriteerit toki olemassa, mutta silti.

Edeltäjäni antoi lähes kaikille oppilaille aina kasin tai ysin. Minä taas annan paljon reippaamin numeroita kutosesta kymppiin ja saman oppilaan numero voi vaihdella kurssista toiseen ihan sen mukaan, miten on mennyt. Eli välillä voi tulla ysi ja välillä seiska. Nelosia en jaksa antaa kenellekään, jolle vain suinkin voin jolloin perusteella antaa edes sen vitosen.

t. Yläkoulun ope

Vierailija

luokittelemaan ja leimaamaan oppilaita tyyliin, tuo ei ole älykäs, on hyvä vain mekaanisissa tehtävissä. Siiten kun lapsi osaakin vaikeita ongelmanratkaisuja, opettaja ajattelee, että sehän on vain tuuria. Enpäs nosta numeroa tuolle, sillä hän kuuluu lokeroon "ei niin lahjakkaat".

Vierailija

niin miksi yleensä alakanttiin?

Ruotsissa vissiinkin annetaan toisin päin, kun urheilukilpailuissa pärjäävät positiivisella mielellä suomalaista paremmin.

Vierailija

miettineeksi, keneen oppilaista tepsii mikäkin strategia. Toinen terästyy odottamaansa paremmasta arvosanasta ja toinen päinvastoin.

Älä tuudittaudu kuitenkaan siihen, että arvosana tulisi aina olemaan erinomainen. Etenkin yläasteelle ja toisaalta yläasteelta lukioon mentäessä keskinkertaiset arvosanat ja "ansaitsemattomat" erinomaiset tuppaavat tippumaan, mm. arvosteluasteikon kiristyessä.

Ei ne kiitettävät ole oikeasti mikään maailman tärkein asia. Itsellänikään todistus ei kovin kaksinen ollut ennen lukiota.

Vierailija

elämässä tulee vielä eteen monta kertaa epäreiluuden tunne sekä sinulle että lapsellsi. Pettymyksiä on hyvä oppia käsittelmään.

Vierailija

Lainaus:

niin miksi yleensä alakanttiin?

Ruotsissa vissiinkin annetaan toisin päin, kun urheilukilpailuissa pärjäävät positiivisella mielellä suomalaista paremmin.

Vierailija

on se valta päättää minkä arvosanan antaa.Ja ettei se numeroiden antaminen ole jotain ydinfysiikkaa, jota vanhemmat ei millään voi tajuta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat