Suomeen muutto ja työttömyyskorvaus

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olemme mahdollisesti muuttamassa Suomeen ja töitä ei ole heti tiedossa. Mieheni ymmärtää aika paljon suomea, mutta ei oikeastaan puhu kuin helppoja juttuja. Hänen siis olisi ensin tarkoitus oppia kieli kunnolla ja sitten ryhtyä työhakuun. Täällä tämän hetkisessä asuinmaassamme (miehen kotimaa, Keski-Eurooppaa) mies on ollut samalla työantajalla jo 21 vuotta töissä, ei lomautusuhkaa. Hän siis ottaisi vapaaehtoisesti lopputilin jos muutamme Suomeen. Olisiko hän oikeutettu työttömyyskorvaukseen heti Suomeen tullessaan? Yritin Kelan sivuilta selvittää asiaa, mutta en löytänyt vaikuttaako vapaaehtoinen irtisanoutuminen jotenkin asiaan.

Olisiko jollain asiasta omakohtaista kokemusta?

Kommentit (13)

Vierailija

mies tietenkin alkaa heti etsimään, mutta näin laman aikaan ei ehkä ole niin helppoa löytää.

Kelan sivuilta sen ymmärsin, että mies kuuluisi kotoutumisohjelman piiriin ja sitä kostaa kun laista luin, ei siinä sanottu mitään karenssiajoista tms. Mutta olisi kuitenkin kiva kuulla jos jollain on omakohtaista kokemusta.

Millä tavoin Annika meinaat, että Suomessa ei saa olla työttömänä? Että sitä ei katsota hyvällä vai että ei oikeasti saa olla? Mies on EU-kansalainen joten maahanmuutossa ei sen kannalta olisi mitään ongelmaa.

Vierailija

Kela EI päätä, voiko joku saada työttömyyskorvausta vai ei. Asia selvitetään ensin työ- ja elinkeinotoimistossa (ent. työvoimatoimisto) ja sieltä lähetetään sitten puoltava tai hylkäävä lausunto Kelaan. Kela toimii tämän lausunnon perusteella.

Ensin siis pitää mennä sinne työkkäriin ja sitten vasta Kelaan.

[http://www.mol.fi]

Vierailija

En usko ett' on heti oikeutettu kelan rahaan. Jos ei kerran Suomen kansalaisuutta ole ja luulen että pitää niitä töitäkin katsella aika pian täältä. koska nykypäivänä täällä ei saa työttömänä olla.

Vierailija

En usko, että miehesi on suoraan oikeutettu työttömyyskorvaukseen Suomesta käsin. Olen itse ulkomailla (Suomen kansalainen, tilapäisesti toisessa EU-maassa) mieheni ulkomaankomennuksen vuoksi. Suomeen palatessani minun täytyy olla 4 viikkoa töissä ennen kuin saan työttömyyskorvausta/ työmarkkinatukea Suomesta. Näin ainakin minulle sanottiin Kelassa. Jos joku on kuullut päinvastaista informaatiota, kuulisin siitä mielelläni.

Mutta. Eu-maiden välillä on sopimus, että työn hakuun voi lähteä toiseen EU-maahan kolmeksi kuukaudeksi. Eli tuki 3 kuukaudeksi pitää hakea lähtömaasta. Tosin jos työtä ei löydy, joutuu palaamaan takaisin lähtömaahan.

Vierailija

Tosiaan nyt on lama tulossa eika Suomessa tosiaan ole helppoa EU-kansalaisenkaan ulkomaalaisen loytaa toita (nimim. kokemusta on, oltiin miehen kanssa Suomessa n. vuosi ei-lama-aikana, han on EU kansalainen, vaitellyt, osaa kolmea suurta EU-kielta sujuvasti seka jonkin verran suomea, eika saanut toita hurjasta yrittamisesta huolimatta). Minusta kannattaisi vahintaankin ekaksi etsia ne tyot Suomesta ja sitten vasta irtisanoutua ja muuttaa jos ja kun jotain on jo loytynyt. Ns. tyhjan paalle ei kannata taloudellisesti turvatusta tilanteesta Suomeen ulkomaalaisena tulla edes hyvina aikoina, saati sitten juuri nyt. Ja tosiaan kotouttaminen koskee ymmartaakseni lahinna pakolaisina tms. Suomeen tulleita ei-EU kansalaisia.

Vierailija

Näitähän olikin tullut paljon lisää sen jälkeen kun viimeksi täällä pyörähdin.

Olemme nyt päätyneet siihen, että mies haki vuodeksi virkavapaata. Yhteensä hän voi saada virkavapaata kolmeksi vuodeksi. Jos hän tuon vapaan saa (selvinnee huhtikuun aikana), muutamme Suomeen ainakin pariksi vuodeksi. Jos sinä aikana saamme asiamme siellä kuntoon ja töitä löytyy, jäämme Suomeen. Jos emme saa elämäämme käyntiin siellä, palaamme miehen kotimaahan. Hän voi jatkaa samassa työssä samalla palkalla. Pari vuotta pystymme elämään pakkotilanteessa vain minun työttömyyskorvauksella, lapsilisillä ja säästöillämme jos mies ei ole mihinkään tukeen oikeutettu, emmekä löydä töitä. Mies saa virkavapaansa ajan 300€/kk työnantajaltaan.

Teemme myös niin, että minä ja lapset muutamme 4,5kk etukäteen Suomeen. Näin ollen voin sen ajan käyttää tehokkaaseen työnhakuun ja mies saa samalla palkkaa.

Pelottaa ja jännittää jos Suomeen muutto toteutuu, mutta tuo miehen mahdollisuus palata takaisin nykyisiin hommiinsa antaa valtavasti turvaa.

Tiedän, että jos emme olisi tätä päätöstä tehneet, olisin loppuelämäni miettinyt "mitä jos".

Olen tulossa huhtikuussa Suomeen ja silloin selvitän asiat ihan paikanpäällä, että varmasti saan oikeaa tietoa.

Vierailija

Mutta kyllä ainakin "perhesyistä" suomeen muuttanut EU-kansalainen on OIKEUTETTU päivärahaan - kotoutusrahaan. Ja tekevälle aina töitä riittää, mun mies (EU-kansalainen) sai oman alansa töitä Suomesta lokakuussa heti kun alkoi tosissaan etsimään, eli soiteltiin suoraan ko.alan firmoihin. Eikä tarvinnut edes osata suomea. Mutta onhan nää vähän tuurijuttuja. Oltiin siis myös käyty työkkärissä ja siellä oltiin hyvin positiivisia miehen työnsaannista ja jos ei ois työtä löytynyt olisi päässyt sitten jonkun ajan kuluttua kielikurssille. Good Luck !

Vierailija

Luulen, että tuohon kotoutumisohjelmaan pääsevät vain ei-EU maista tulevat. EU kansalaisiahan ei pidetä varsinaisesti maahanmuuttajina. Karenssia tulee kai 2-3kk, ennen kuin alkaa saada peruspäivärahaa/työmarkkinatukea.

Kun luin tuon ensimmäisen viestisi, tuli kyllä mieleen, että järkevin neuvo olisi, että miettikää nyt hyvät ihmiset vielä sitä muuttoa. Varsinkin kun todennäköisesti erittäin paha lama on taas tulossa. Tilanne, että miehellä on varma, hyvä työpaikka, on näinä aikoina kyllä loistava. Nykytilanteessa ainakin itse vähintäänkin katsoisin seuraavat pari vuotta, miten maailman ja Suomen talous lähtee kehittymään, ja miettisin sitten tilannetta uudestaan.

Työn, varsinkaan hyvän sellaisen, saanti kun Suomessa ei ole ulkomaalaiselle helppoa, vaikka hän olisi EU-maastakin. Varsinkaan kun miehesi ei ilmeisesti ole enää ihan nuorikaan. Jos nyt lähdette tänne niin, että mies irtisanoutuu työstään ja sitten Suomessa ei saakaan mitään uutta tilalle, niin katkeroituminen ja kova katuminen on aika todennäköinen tilanne. Mielestäni teidän tilanteessanne miehelläsi on turhan paljon hävittävää. On aivan eri asia tulla Suomeen siltä pohjalta, että on esim. jäänyt kotimaassaan työttömäksi. Silloinhan ko. henkilön tilanne olisi kutakuinkin sama molemmissa maissa, eikä Suomeen tuloon liity sellaista aseman, tulojen, ammatin jne. menetystä.

Vierailija

Lainaus:

Hän siis ottaisi vapaaehtoisesti lopputilin jos muutamme Suomeen. Olisiko hän oikeutettu työttömyyskorvaukseen heti Suomeen tullessaan? Yritin Kelan sivuilta selvittää asiaa, mutta en löytänyt vaikuttaako vapaaehtoinen irtisanoutuminen jotenkin asiaan.

Olisiko jollain asiasta omakohtaista kokemusta?

Se että itse irtisanoutuu omasta työstään vaikkakin Suomeen muuton vuoksi aiheuttaa 3 kuukauden karenssin, jonka ajalta hänellä ei ole oikeutta työttömyyskorvaukseen (eli tässä tapauksessa kotoutumistukeen).

Tuon ajan jälkeen hänellä kuitenkin se oikeus olisi.

Vierailija

Onnea suomeenmuutolle. Suunnitelmanne vaikuttaa erittäin järkevältä, eli kokeillaan Suomea, ettei jää jossittelunvaraa, mutta pidetään takaovi auki myös toiseen kotimaahan. Turhan moni tekee sen virheen, että "polttaa sillat takanaan", toisin sanoen tekee takaisinpaluun liian hankalaksi omilla ratkaisuillaan.

Meilläkin on ehkä pian edessä maanvaihto, ja koetamme myös järjestellä asioita niin, että paluu olisi mahdollinen suhteellisen helposti, mikäli elämä toisessa maassa ei vastaakaan odotuksia.

Vierailija

Varmastikin työttömyyskorvaukseen on oikeus, mutta oletettavasti karenssi on edessä. Peruspäiväraha on aika pieni etuus verrattuna palkkaan, tämän olette kaiketi ajatelleet.

Näiden keskustelupalstojen kautta ei välttämättä saa fakta-tietoa, joten kannattaa soittaa Kelaan ja vaikka työvoimaviranomaisille. Toiseen maahan muuttoon liittyy niin paljon käytännön asioita, että ehkä olisi myös hyvä tulla tänne vierailemaan ennen muuttoa ja samalla selvittää eri virastoista asioita. Tai jos teillä on sukulaisia Suomessa, jotka voisivat vaikka käydä Kelalla ja selvittää asioita teidän puolestanne.

Jos todella haluatte Suomeen, ei minusta tätä lamaa tarvitse paniikinomaisesti pelätä ja sen vuoksi suunnitelmiaan muuttaa. Laman aikanahan on varsin mainio ajankohta kouluttautua ja oppia myös suomen kieltä. Vuoden, kahden kuluttua työllisyystilanne saattaa olla taas toinen. Ja samalla tavalla, ellei rajumminkin lama koettelee muuta Eurooppaa. Paljon myös riippuu siitä, minkä alan töitä miehesi tekee tällä hetkellä. Minkälainen tilanne tuolla alalla on tällä hetkellä Suomessa?

Jos olette sitkeää sorttia, niin tervetuloa tänne vaan.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat