Miten selvisit pikkuvauvan kanssa yliopisto-opinnoista?

Vierailija

Mä synnytän syksyllä ja haluaisin saada kuitenkin opintoja kasaan. Mutta onko käytännössä kauhean vaikeaa? Olen yh.

Kommentit (8)

Vierailija

Ei ole myöskään oikein varata opettajaa lapsen vahdiksi, jos itse teet jotain koetta tms ja lapsi ei olekaan hiljaa. Hanki kokeisiin lapselle hoitaja.

Vierailija

käytännössä ollenkaan. Nyt kuitenkin olen valmistunut ja vieläpä muita nopeammin teknillisestä tiedekunnasta.

Opiskelu oli takuulla antoisampaa kuin muilla. kaikista parasta oli heittää aivot narikkaan kun tuli koulusta ja olla vaan lapsen kans. Hommia tein sitten illalla vielä sen mitä jaksoin kun lapsi nukkumassa.

Täytyi vaan tehä täyspäiväsesti 8-15 tai 8-16 hommia, ihan kuten työelämässä ja olla asenne kunnossa. Elämässä on laitettava asiat tärkeysjärjestykseen ja tehä asioita, jotka on oikeasti tärkeitä. Nyt harmittaa kun en tehnyt toistakin lasta opiskeluaikanani!

Usko itseesi!

Vierailija

0-4kk, sen jälkeen vauva voi tarvita jo liikkumista niin paljon ettei pysy sylissä. Itse en olisi kyllä synnytyksen jälkeen pystynyt lukemaan kun en edes muistanut omaa nimeäni. Nyt aloitin koulun kun vauva on 5kk ja sen ikäistä ei voi oikein tunneilla enää mukana pitää kun haluaa päästä joka paikkaan...

Vierailija

Yhden kurssin suoritin äitiyslomalla, ja kai myös yhden tentin, en muista. Mutta mulla oli jo toinen tutkinto ja vakituinen+mieleinen työ odottamassa, joten opiskelumotivaatiota ei paljon ollut.

Vierailija

Kun aloitin yliopistossa, esikoinen oli reilun vuoden ikäinen ja odotin toista lastani, joka syntyi sitten tammikuussa. Ekana syksynä taisin saada kasaan vajaat 15 ov ennen äitiyslomalle jäämistä, äitiysloman ja vanhempainvapaan pidin kokonaan. Jatkoin siis seuraavana syksynä lokakuussa suunnilleen siitä, mihin edellisenä syksynä jäin. Tuosta lokakuusta n. 2,5 vuotta eteenpäin maaliskuussa sain tutkinnon valmiiksi. Osan opinnoista suoritin kesäisin lähinnä kirja- tai kotitentteinä, samoin sain harjoittelusta opintoviikkoja (vaikka opintoihini ei kuulunut pakollista harjoittelua), joten nämä "ylimääräiset" kesäopinnot toki jouduttivat valmistumista.

Mulla koko homma vaati kyllä kovan innostuksen ja motivaation. Opiskelin iltaisin lasten nukahdettua pari tuntia/ilta ja lisäksi viikonloppuisin lasten päiväunien ajan (onneksi molemmat on olleet tosi hyviä nukkumaan!!!). Arkisin yliopistolla vietetyn ajan tosiaan opiskelin, en istunut kahvilla tai juttelemassa...

Mulla lastenhoitojärjestelyjä helpotti se, että mies tekee vuorotöitä ja pystyi osan aikaa hoitamaan lapsia. Osalle aikaa saimme myös onnekkaasti palkattua osa-aikaisen hoitajan kotiin (n. puoli vuotta aupair, toisen puolen vuoden ajan hoitajana oli eräs lähellä asuva tuttava), joista toisen palkkaamiseen saimme työkkäristä tukea + verotuksessa kotitalousvähennyksen. Molemmat lapset aloittivat hoidossa kolmivuotiaina, joten saimme kotihoidontukea aika pitkään eikä päivähoitomaksuja tarvinnut maksaa. Juuri kotihoidontuen, kesän harjoittelupalkkojen ja toiselle hoitajalle saamamme työkkärin tuen ansiosta mun opiskelu oli ylipäätään ajallisesti ja taloudellisesti mahdollista.

En ihan osaa samaistua yksinhuoltajan asemaan, mutta koska yh:t käyvät myös töissä, pitäisi opiskelunkin kyllä onnistua. Ajattelet vaikka, että käytät saman verran aikaa opiskeluihin kuin joku muu käyttäisi töissä käymiseen. Tämä tietysti edellyttää sitä, että lapselle on hoitopaikka.

Ihan itsesi ja vauvan kannalta kyllä suosittelen, että pidät äitiyslomaa mahdollisimman paljon :) Se on kuitenkin ainutlaatuista aikaa. Jos vauva on "helppo", voit ehkä sopia joitakin kirjatenttejä tms. kotona tehtäväksi äitiyslomalle.

Vierailija

Meillä huusi nuorimmainen ensimmäiset 4kk kuin syötävä 16 tuntia päivässä ja nukkui yöllä vain 1.5 tunnin pätkiä. Päivällä ei nukkunut lainkaan. Sitten kun huuto loppui tuli korvatulehdus, influenssa heti perään, vesirokko joka kesti 2vk ja taas huusi niin, että miehen kanssa valvottiin vuoroissa monta päivää, sitten taas flunssaa....

Mä tyhmyyksissäni luulin, että se olisi ollut samanlainen kuin keskimmäinen, että tankkaa 6 -8 tunnin välein ja nukkuu kaiken muuan ajan.

niin ja opiskeluista ei tullut mitään.

Vierailija

Siinä yksi äiti kertoo yliopisto-opiskelustaan vauvan kanssa.

Itse ajattelen, että helpinta se olisi juuri ihan pienen vauvan kanssa (jos ei koliikkivauva satu), koska nukkuu paljon ja on paikoillaan.

Mutta mäkään en ollut "ihan tässä maailmassa" synnytyksen jälkeisinä kuukausina. Aivot ei vaan kykene ihan normaalintason ajatteluun.

Varmaan, jos päätät opiskella, niin älä kuvittele liian tarkasti kuinka etenet, koska yllätyksiä varmasti tulee vauvan kanssa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat