Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

pco ja raskaus, mahdollista?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

.

Kommentit (7)

Vierailija

Kuulostat ihan minulta:) Mulla jäi 10 vuotta sitten myös pillereiden lopetuksen jälkeen menkat puoleksi vuodeksi pois. En nyt muista enää verikokeiden tuloksia, mutta sain Primolutit, joilla käynnistettiin vuoto sekä Clomit. Ekasta kierrosta tulin raskaaksi; kaksoset syntyi -98.

Vasta tätä 2v-kuopusta yritettäessä tutkittiin munasarjat, ja ne on PCO-tyyppiset, mutta ilmeisesti ei varsinaista PCO-diagnoosia tehty. Clomeilla (+Primolut)hänkin sai alkunsa; toisesta kierrosta tupla-annoksella.

Kiertoni on aina ollut hyvin epäsäännöllinen, ja ovuloin harvoin. Kolmesti (kahden vuoden sisällä) on ihme kyllä tullut luomuplussakin (kun "tehtiin"kuopusta), mutta ne ovat kaikki keskeytyneet. Nelosta on yritetty luomuna syyskuusta, mutta nyt käännyin taas gynen puoleen, kun ei hermo kestä näitä ylipitkiä ja tod näk ovuloimattomia kiertoja. Teroja sain ja clomit, jotka aloitan heti, kunhan niitä saadaan apteekkiin.

Tsemppiä ja pyydä vaan clomit avuksi! Ja Primolut on tehokkaampi kierron käynnistämisessä.

Vierailija

kiitos kovasti :) helpotti paljon lukea tuo. varasin toiselle lääkärille ajan, 10.2. olis nyt sit ihan in-tiimissä lapsettomuushoitoihin erikoistuneen lääkärin luo aika. rahaahan tuo vie, mutta jos sieltä sais vaikka sit lähetteenkin kunnalliselle puolelle, niin ei koko hoitoja tarttis yksityisellä käydä.jännitän nyt, mitä tuo lääkäri sanoo...ovistestissä ei vieläkään (kp 22 tänään) ole näkynyt mitään selkeää, monesti olen jo "välivaiheen" bongannut, mutta seuraavassa testissä se on taas kadonnut. Että eipä ole ovista vieläkään tullut...:/ lievästi epäilen että en ovuloikaan...katotaan mitä tuo toinen lääkäri nyt sit sanoo. jos antais vaikka jotain mikä auttais...hermo meinaa mennä kun ei millään tahtoisi odotella :/ kaikkimulleheti :D

Vierailija

ja suurin osa pco-potilaista tulee raskaaksi ennemmin tai myöhemmin. PCO myös helpottaa usein ensimmäisen raskauden jälkeen ja monet ovat tulleet ilman hoitoja raskaaksi sen jälkeen. Joten sen diagnoosin kanssa on paljonkin toivoa!

Itselläni on pco-tyyppiset munasarjat, mutta lääkärit vuorotellen diagnosoivat selkeän pco:n ja sitten taas kumoavat sen... syynä on se, että minulla metformiinit auttavat monirakkulaisuuteen tosi hyvin, rakkulaketjut häviävät lääkkeen syönnin aikana (jollain muulla tässä ketjussa oli käynyt samoin muistaakseni). Minulla on jo onnekkaasti kaksi ivf- ja icsi-hoidoilla alkunsa saanutta lasta, joten minulla ei helpommat hoidot tehonneet, mutta olen tullut kolmesta alkionsiirrosta kahdesta raskaaksi ja saanut vauvat kotiin asti. Yleensä pco-laiset tuntuvat raskautuvan siis helpommin.

Tsemppiä, älkää nyt missään nimessä lyökö hanskoja tiskiin tuon diagnoosin takia!

Vierailija

Mulla todettiin PCO noin kaksi vuotta sitten, kun vuoden yrittämisen jälkeen mitään ei kuulunut. Arvelinkin kyllä, että jotain on varmasti pielessä, kun kierto heitti härän pyllyä. Mulla tosin kuukautiset aina tuli, mutta liian tiheästi. Yleensä kierto heitti 15-30pv tienoilla. Normaali oli se 15 pv.

Sain alkuun avuksi metformiinit, joilla kierto tasottui sinne 30pv:n, mutta muuta se ei auttanutkaan. Clomeja kokeiltiin pari kiertoa, ne saivat aikaan ovulaation, mutta ei hedelmöitystä. Halusin hetkeksi lopettaa hoidot, kun olo oli aika apea ja ajattelin, ettei meille koskaan tule omaa vauvaa. Vaihdoin työpaikkaa ja aloitin säännöllisen liikunta harrastuksen. Puoli vuotta meni ja laihduin kymmenen kiloa ja naps, tulin luomusti raskaaksi. Toki takaraivossa vaanii koko ajan pieni pelko, kun olen kuullut, että PCO naisilla on helpommin vaarana saada keskenmeno. Kävin jo alkuraskauden ultrassa, jossa kaikki oli silloin ainakin hyvin. Nyt odotellaan np-ultraa jotta nähdään vieläkö kyytiläisellä on asiat kunnossa.

Paras lääke Pco:hon ylipainoisilla ainakin on tuo laihduttaminen. Toki kannattaa myös varmistaa, että munatorvet ovat auki.

Ei muuta kuin tsemppiä

terveisin Eve rv 9+4

Vierailija

Piti tulla lisäämään, että ultrassa kätilö katsoi myös munasarjat ja Pco oli täysin poistunut. Eihän se sitä tarkoita, etteikö se voisi uusia, mutta ainakaan tällä hetkellä sitä ei ollut.

Vierailija

Mulla todettiin ultralla pco-tyyppiset munasarjat viikko sitten. Vauvelia on yritetty puoli vuotta, eikä mitään...ultralla gyne katto että mahdollisesti ainakaan tässä kierrossa en ovuloi, tai sit kierto on pitkä. Hommasin Donna-sylkiovistestin ja päivittäin sitä olen testaillut mutta eipä ole mielestäni ainakaan näkynyt mitään ovista...tai sit en tulkitse oikein. Lääkkeitä ei gyne vielä tahtonut antaa, kun kehoitti ensin pudottamaan n.5kg painoa. (en kyl kamalasti ylipainoinen olekaan, bmi on jotain 26 luokkaa mut silti) terolutit mul on ollu 2kk, kolmas kk menossa nyt kun pilsut lopetettiin heinäkuun lopussa, kahet luomumenkat tuli ja kahet jäi sen jälkeen väliin ja sain noi terot. metforminia tai clomeja se ei vielä halunnut tosiaan mulle antaa, kuulemma ei ensisijainen hoito ole lääkkeet. ja toisekseen, mulla on ihana kyytläinen; diabetes. clomit ku voi aiheuttaa tuplia, niin jo pelkästään diabeteksen kans mul on riskiraskaus jos joskus oman vauvelin saisin, niin tuplien kans olis sit tuplariskiraskaus. meikäläistähän se ei haittais yhtään vaikka tulis neloset, kunhan vain oman pienen saisin...tsempatkaa mua muut pco:laiset! onko sitä mahdollista saada omaa vauvaa vaikka tämä onkin? masentaa ihan kamalastii ja pelottaa etten ikinä saa omaa pientä myyryläistä...gyne käski kolmisen kk kokeilla noita ovistesteja ja sit tulla näytille uusiks. sit kyl pakko saada lääkkeet jos ei ole ovista bongailtu...mulla menee hermo...mitään hirsutismia mul ei oo eikä aknea eikä sellasta, mikä liittyy muuten pco:hon. kilppariarvot oli kunnossa, samoin prolaktiinitesti kun ottivat ne kun syksyllä pilsujen jälkeen vas.nännistä tuli ruskeeta eritettä.

Vierailija

painoin vahingossa enteriä...

mulla todettiin pco-syndrooma. verinäytteiden tuloksia vielä odottelen, että missä hormoonissa mättää.

e-pillereitä söin 7 vuotta, lopetin ne viime kesänä. sen jälkeen yhdet kuukautiset tulleet. nyt menkkoja ei siis puoleen vuoteen.

kun menkkoja ei kolmeen kuukauteen kuulunut, menin tutkimuksiin. rakkulaiset munasarjathan siellä oli. nyt seuraavaksi lääkäriin maaliskuussa, jolloin kuulemma kuukautiset käynnistetään.

olen 20-vuotias, enkä viime lääkäri käynnillä puhunut vauva haaveistamme mitään. pelkään, että saan vastaukseksi "onhan teillä vielä aikaa". mitä jos ei olekkaan? enhän välttämättä koskaan saa lapsia ilman hoitoja!

entä mitäs tämä kuukautisten käynnistäminen meinaa? teroluteja vai?

Uusimmat

Suosituimmat