Vatsaystävälliset/ei-niin-vatsaystävälliset kiinteät?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Eli mitkä kiinteät ruoat ovat parhaiten/huonoiten sopineet teidän vauvoille? Minkälaisia masuoireita eri makuannoksista on seurannut?

Meillä esim. maissi aiheutti ilmavaivoja ja omena kovettaa vatsaa.

Kiitti kommenteista etukäteen!

Kommentit (6)

Vierailija

heippa, mulla kaikki kolme lasta olleet hyvävatsaisia - mutta kaksi olleet allergisia (maito, muna). eli eivät siis oikeastaan reagoi vatsallaan juuri millekkään - mitäs nyt kukka- ja parsakaalit on pierettänyt. Kenellekkään näistä kolmesta ei edes luumusose ole toiminut kuten normaalisti (eli ulostetta löysentävänä). eli kovin lapsikohtaista tuo mille reagois ja miten - vai reagoiko ollenkaan!

Vierailija

"suolen toimintaa hidastavia ruoka-aineita kuten mustikkaa, puolukkaa, banaania, mehukeittoja ja -kiisseleitä".

Meillä ensimmäinen liha-ateria, possu, aiheutti ilmeisesti öisiä masukipuja. Ehkä annoin liikaa yhdellä kerralla (puolet pienestä piltti-purkista, jossa oli 9 % lihaa).

Kuulisin mielelläni lisää kokemuksia ruoka-aineista.

Vierailija

Molempien kanssa kiinteät on aloitettu hitaasti siedättäen. Olen aloittanut suoraan porkkana-perunalla, jonka sisään ajaminen kestää kauan. Sitten päärynä ja luumu (pienet annokset), jotta vatsa toimisi paremmin. Näillä on menty pitkään, niin kauan, että ovat "varmoja ja vaivattomia" (eli yöt nukutaan hyvin).

Meillä bataatti ei ole toiminut yhtään paremmin kuin peruna ja tuo linkki bataatin tärkkelyspitoisuudesta ei yllätä. Nimittäin tein nyt tälle kakkoselle bataattisosetta ja samalla annoin parina päivänä esikoisellekin bataatinpaloja. Heräsi molempina öinä ilmavaivoihinsa ja mahakipuihinsa. Sitten luovutin bataattisoseet siskoni 1-vuotiaalle, joka hänkin oli herännyt mahakipuihin heti seuraavana yönä (tosin siskoni oli antanut sosetta heti tosi ison annoksen).

Esikoinen ei siis ole varsinaisesti allerginen muulle kuin maidolle, mutta viljat olivat tosi suuri ongelma ensimmäisen ikävuoden ajan. Jos annoin illalla kaurapuuroa, "nöyhtäsi ja möyhi" koko yön, eli heräili tunnin välein. Alkoi syödä puuroja vasta kahden ikävuoden paikkeilla. Nyt olen kakkoselle yrittänyt ujuttaa riisipuuroa ruokavalioon, mutta samanlaista vehtaamista näyttää olevan. Yritän vielä jonkin aikaa siedättää, mutta katsotaan miten käy...

Herkkävatsaisten ja ummetustaipuvaisten kanssa koen ongelmana, että mitä noiden perunan, porkkanan ja päärynän&luumun jälkeen. Maissi, mustikka ja banaani kovettavat, kukkakaali ja parsa aiheuttavat ilmavaivoja, viljat ei ole helppoja meille.

Luulen, että tuon riisikokeilun jälkeen yritän seuraavaksi kanaa ja hedelmistä mangoa. Viljat jätän suosiolla tuonnemmas.

Mutta siis minäkin kaipaan kokemuksia siitä, mitä antaa herkkävatsaiselle...

Vierailija

Ite oon kans antanut bataattia perunan sijaan, koska oon ollut aina siinä uskossa, että peruna on niin tärkkelyspitoista ja aiheuttaa vatsavaivoja, mutta tänään sitten löysin yllättävän tiedon, että bataatissa olisikin perunaa enemmän tärkkelystä!!! http://www.yhteishyva.fi/ruokamaailma/vihjeet_ja_oppaat/raakaaineet/kasv...

Meillä on kaks nuorinta lasta alottaneet kiinteät hedelmäsoseillä ja sitten bataatti-porkkanalla ja pikku hiljaa alettu repertuaaria lisäämään, viikko per uus juttu. Ja nyt meän 1,5 vee syö ennemmin pastaa, ko pottua ellei sitten ole muusia ;) Onneksi kuitenkin ovat aika kaikkiruokaisia ja suht hyvämahaisia, nää meän tytöt.

-AJ-

Vierailija

Annoin pojalleni 4kk iässä ekana perunaa yhden teelusikallisen ja ikinä ei ole meillä sellaista huutokonserttia ollut kun sinä iltana. Tänään, kun lapsi 6kk. sit vasta uskalsin yrittää uudestaan sitä lajia, antamalla kaupan riisi-broiler-pilttiä, jossa oli mukana myös perunaa. Siitä ei vaivoja tullut, annoinkin vain tosi vähän. Jälkeenpäin olen kuullut, ettei peruna tosiaan välttämättä ole paras aloitus, vaikka sitä usein suositellaan.

Meille on käynyt perunan jälkeen kaikki mitä on kokeiltu, vaikka pelästyin, että tällaistako tämä nyt sitten on. Erityisesti lihat ja viljat on aluksi hiukan pierettäneet mut ei muuta vaivaa. Aluksi annoin kasviksia, bataattia ja porkkanaa, sitten lisäsin hedelmä- ja marjasoseita, päärynää, mustikkaa, luumua jne. nyt mukana on jo kanaa ja kalaa ja kauraakin. Meillä on luumu pehmittänyt hyvin vatsaa, meni kiinteitä aloitettua ensin todella jumiin.

Vierailija

tälle toiselle lapselleni. Esikoinen sai ensimmäisenä lusikallisen perunaa 4,5kk iässä. Siitä alkoi kauheat vatsanväänteet ja 14 vrk ummetus! Muista ruoista ei oireita tullut ja korvasimme perunan bataatilla. Aina kun maistatimme perunaa, alkoi ummetus. Poika taisi olla jo 11kk, kun peruna alkoi "sopia" ja vuoden iässä söi melkein samaa ruokaa kuin vanhemmat. Nyt 3,5v poika tykkää enemmän pastasta kuin perunasta=).

Ihmettelen jälkikäteen, kun neuvolassa todettiin, että peruna on niin tärkkelyspitoista, että aiheuttaa vatsaoireita. Miksi sitä sitten mainostetaan ekana ruokana?

Tyttö on nyt reilu 3kk ja mietinkin, millä aineksella uskalletaan aloittaa...

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat