pco ja raskaus, mahdollista?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

mulla todettiin pco-syndrooma. verinäytteiden tuloksia vielä odottelen, että missä hormoonissa mättää.

e-pillereitä söin 7 vuotta, lopetin ne viime kesänä. sen jälkeen yhdet kuukautiset tulleet. nyt menkkoja ei siis puoleen vuoteen.

kun menkkoja ei kolmeen kuukauteen kuulunut, menin tutkimuksiin. rakkulaiset munasarjathan siellä oli. nyt seuraavaksi lääkäriin maaliskuussa, jolloin kuulemma kuukautiset käynnistetään.

olen 20-vuotias, enkä viime lääkäri käynnillä puhunut vauva haaveistamme mitään. pelkään, että saan vastaukseksi "onhan teillä vielä aikaa". mitä jos ei olekkaan? enhän välttämättä koskaan saa lapsia ilman hoitoja!

entä mitäs tämä kuukautisten käynnistäminen meinaa? teroluteja vai?

Kommentit (2)

Vierailija

ja tosi huonot arvot hormoonitesteissä.

laihdutin semmosen 6-7kiloa muistaakseni ja sillon tärppäs. toinen lapsi tärppäsi samantien, sillon olin laihtunut jo 15kiloa..

elämäntavat tosiaan aika usein auttaa. on monia lääkkeitäkin joita usein määrätään esim metforem ja nämä ei ole mitenkään raskaat lääkitykset käyttää.

lääkärini sanoi, että jo 25-vuotiaasta eteenpäin tosin lapsettomuus pcos-naisilla on isompi riski ja mullakin on nyt 25-vuotiaana todettu etten ehkä enää saa lapsia. hyvä että olet aikaisin liikkeellä siis.

Vierailija

Erityisesti ruokavalio. Ennen söin paljon karkkia ja muutenkin hiilareita, vaaleaa leipää jne. Olin kuitenkin normaalipainoinen, mutta aikamoinen "sokerihiiri". Raskaaksi en tullut vaikka olin kuusi vuotta ilman ehkäisyä eikä siis yhtään raskautta alkanut sinä aikana yrittämisestä huolimatta (kaksi eri miestä, ensimmäisellä lapsi edellisestä suhteesta ja jälkimmäisellä sperma tutkittu ja erinomaiseksi todettu).

Sitten usean vuoden yrittämisen jälkeen en enää niin raskautta odottanutkaan mutta kun olin karkkilakossa laihdutusmielessä, tulinkin yllättäen raskaaksi. Karkkilakko loppui positiiviseen raskaustestiin. :D Vauvan synnyttyä alettiin heti toivoa toista, mutta meni kolme vuotta ilman toiveitakaan vauvasta. Sitten kokeilin karppaamista taas laihdutusmielessä ja kuukauden jälkeen olinkin raskaana. Raskausaikana en karpannut enkä imettäessä, sitten palasin taas karppiruokavalioon pari kuukautta sitten ja yllätys yllätys, nyt olen taas raskaana. Esikoinen on siis nyt 5 vuotias, kakkonen 1,5 vuotta.

Tiedän myös toisen pco:sta ja lapsettomuudesta kärsivän, joka raskautui pari kuukautta karppaamisen aloittamisesta.

En ole edes kovin hyvin perillä karppaamisesta, mutta itse lopetin karkin ja kaiken makean syömisen (xylitol nameja ja light-limuja alkuun pahimpaan makeanhimoon, pian ei tee enää mielikään). Lisäksi olen lopettanut perunan, pastan ja riisin syömisen lähes kokonaan, leipaa syön joskus siivun - pari, aina täysjyvää. Syön paljon kasviksia porkkana (raakana), parsakaali ja kukkakaali (höyrytettynä), kalaa, kanaa, naudanlihaa, kananmunia, maitorahkaa marjojen kanssa jne. Juustoja, kermaa ja voita käytän aika paljon.

Kannattaa kokeille, itse olen tosiaan sokeria välttämällä tullut jo kolme kertaa raskaaksi! Muutenkin karppaaminen sopii mulle, tunnen voivani paremmin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat