Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

pco ja raskaus, mahdollista?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

laitanpa tämän nyt tänneki, jospa vastauksia tulisi...

mulla todettiin pco-syndrooma. verinäytteiden tuloksia vielä odottelen, että missä hormoonissa mättää.

e-pillereitä söin 7 vuotta, lopetin ne viime kesänä. sen jälkeen yhdet kuukautiset tulleet. nyt menkkoja ei siis puoleen vuoteen.

kun menkkoja ei kolmeen kuukauteen kuulunut, menin tutkimuksiin. rakkulaiset munasarjathan siellä oli. nyt seuraavaksi lääkäriin maaliskuussa, jolloin kuulemma kuukautiset käynnistetään.

olen 20-vuotias, enkä viime lääkäri käynnillä puhunut vauva haaveistamme mitään. pelkään, että saan vastaukseksi "onhan teillä vielä aikaa". mitä jos ei olekkaan? enhän välttämättä koskaan saa lapsia ilman hoitoja!

entä mitäs tämä kuukautisten käynnistäminen meinaa? teroluteja vai?

Kommentit (2)

Vierailija

mulla kans todettiin pco, mutta vasta kun lapsettomuutta alettiin tutkia vuoden yrittämisen jälkeen. mulla oli ikää silloin myös 20 v. olin käyttänyt pillereitä monta vuotta ennen kun aloimme yrittää. alkuun minulla oli terolut käytössä kierron käynnistämiseksi/säännöllistämiseksi jo ennen niitä tutkimuksia. Meihin ainakin suhtauduttiin koko ajan vakavasti eikä sanottu iästä ja ajasta mitään. :) Nyt meillä on kaksi lasta, minulla ikää nyt 24 v. esikoista yritimme 1,5 vuotta ja loppujen lopuksi neljäs clomifen kierto (nyt en muista oliko se munasolun kypsyttämiseen vai irroittamiseen) tuotti positiivisen tuloksen. Toisen kerran tulinkin raskaaksi ekasta kierrosta ihan luomuna. Lääkäri sanoi että pco voi tavallaan parantua vähäksi aikaa tai helpottaa ainakin....vai miten sen nyt järkevästi sanoisi. :)

Vierailija

Mulla kans todettiin PCO jo vuosia sitten,pahimmillaan(tai parhaimmillaan:)) menkkoja ei ollut yli puoleen vuoteen.Esikoista teimme 5vuotta,pudotin sitten painoa 11kg(minulla pco siis johtui ylipainosta)ja tulin raskaaksi luomusti kahden hoitokerran välissä(pas ja ivf)...Toista rupesin kaipaileen muutama vuosi sitten tyyliin"ei mitään kiirettä",PCO oli taas riesana,mutta määräsivät sitten Metformia siihen(sokeritauti lääke).ei tarvinnut syödä metuja kuin n.kuukausi niin kiertoni säännöllistyi n.35vrk,munasarjani oli parin kuukauden päästä lähes normaalit,ja jopa ultrassa näkyi hienon kokoinen munarakkula,joka olisi riittänyt vaikka luomuhedelmöitykseen,jos ois vain ajoitus sattunut kohdelleen....Joten ainakin minun kohdalla metut auttoi hyvin+lisäksi söin joka toinen kuukausi teroluteja muutaman kierron ajan.Nyt meille on tulossa kesävauva,mutta tähän otimme ivf:n avuksi,koska en enää mikään nuori tyttönen ole,eikä vuosia aikaa ootella,mutta kyllä silloin tällöin on saanut lukea pco ihmisistä jotka on ihan metujen avulla tulleet raskaaksi,kun munasarjat on normaalisoituneet...joten reippaasti vaan lääkärin puheille ja kysele metuista ja kerro vauvahaaveistakin rohkeasti.

Uusimmat

Suosituimmat