Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelisinko alaa joka kiinnostaa vai jolta saa töitä ja vähän kiinnostaa?

Vierailija

En osaa mitenkään päättää mitä lähtisin opiskelemaan. Eli minua kiinnostaa mielettömästi kulttuuriala, sitä olen opiskellut ennenkin, mutta kun siltä alalta ei saa koulutusta vastaavaa työtä.... muuta kuin yrittäjänä..

tällä hetkellä teen toisen alan työtä jolla työllistyy kuin häkä ja tämä ala kiinnostaa silleen asiallisesti.. että ei nyt ihan sukat pyöri jaloissa mutta tekeehän tätä ennen kuin selkäänsä ottaa..

en vaan osaa päättää kumpaan koulutukseen hakisin? en viitsi laittaa hakemuksia molempien alojen oppilaitoksiin, ihan siksikin että se näyttäisi jo hakemuksissa tosi päättämättömältä, että on kahta aivan eri alaa..

Kommentit (7)

Vierailija

ja olen katunut.

Mutta mnun olisi ehkä kannattanut tehdä puoliväliratkaisu, eli opiskella alaa joka kiinnostaa ja hankkia sitä sivuava ammatillisen pätevyyden antava koulutus (s.o. ei pelkästään taideaineita yliopistossa vaan myös joko opettajan tai kirjastonhoitajan pätevyys)

Vierailija

Nuorena olisin sanonut, että opiskele sitä, mikä kiinnostaa. Mitä vanhemmaksi tulen (olen nyt 40 v) olen ehdottomasti sitä mieltä, että on kannattavampaa opiskella molemmat tutkinnot tai vähintään valita jälkimmäinen vaihtoehto.

Minä valitsin ensimmäisen ja kyllä työelämään pääseminen on ollut vaikeaa... Minulle sanottiin silloin, että ei se mitään mitä opiskelee, kunhan vain saa jonkun tutkinnon. Höpö höpö - työkokemus on se, mikä ratkaisee. Uran vaihto on todella, todella, todella vaikeaa ilman työkokemusta.

Vierailija

kulttuurialaan kuuluu esim

kuvataide, viestintä/media, sisustus, muotoilu, restaurointi, musiikki, teatteri ynnä muu.

kyllähän näilläkin aloilla on työpaikkoja mutta aika paljon just yrittäjämielessä tai sitten vaan isoimmissa kaupungeissa. samaten opiskelijoita on niin paljon, että pitää olla tosi hyvä/suhteita jotta pääsee töihin.

Vierailija

sitä itsekin ajattelen. että pitäis tehdä jotain mistä saa rahaa... tuntuu vaan niin uuvuttavalta. ei se työnteko itsessään, teen jo sitä työtä. mutta mun pitäis vielä opiskella jotta saisin paremman palkan ja enemmän vastuuta. enkä jaksaisi millään lähteä vuosiksi koulunpenkille opiskelemaan alaa joka ei ole sataprosenttisesti mun "juttu"... mua pelottaa sekin, etten pärjää siellä koulussa kun en ole niin kiinnostunut. mutta tiedän, että kulttuuripuolelta saa työpaikkoja todella harvat.

Vierailija

sitä itekkin ajattelen... mieluiten olisin vapaa taiteilija mut hitsit kun se ei ELÄTÄ. ja totuus on se, ettei se tunnu taiteelta tehdä jotain välimuotoa, esim opettaa jossa kansanopistossa tai koulussa, enhän mä opettajaksi halua... tai piirtää jotain mainoskuvia.. jotenkin mieluummin sit tekis jotain leipätyötä ja pitäis sen taiteen harrastuksena??

Uusimmat

Suosituimmat