Onko maailmassa enää asiaa, mitä nainen ei VOISI tehdä?

Vierailija

Mietittiin tätä miehen kanssa, kun tytär pohti, voiko hän aikuisena tehdä mitä haluaa. Minä siihen totesin, että itse asiassa taitaa olla niin, että nykyisin naiset voivat tehdä enemmän asioita kuin miehet (siis synnyttäminen ja imettäminen eivät ainakaan sukupuolisesti tavallisilta miehiltä onnistu). Mutta onko näin?

Jos nyt rajataan pois kultturilliset ja vakaumukselliset sukupuolirajoitukset, niin onko lasten siittäminen ainoa asia, mitä nainen ei pysty tekemään? Keksiikö joku? Me ei keksitty...

Kommentit (12)

Vierailija

Lainaus:

Hei!

Joo, kyllä naiset pärjäävät siellä missä miehetkin, kaikissa eri tehtävissä yhteiskunnassa. On tiettyjä ammatteja, jotka ovat jopa miehille todella raskaita fyysisesti. Kannatta lasta kannustaa just tekemään sitä mistä tykkää!

T:mies

Minä olenkin päätynyt tutkijaksi miesvaltaiselle alalle ja sivutoimisesti olen maanviljelijä. Olen siis opiskellut miesten keskellä eikä ongelmia ole juuri ollut. Alunperin opiskelin viljelijä-koneenkorjaajaksi. Siellä mm. metalli- ja metsätöissä opettajat totesivat, että monesti naiset on jopa parempia kuin miehet (tosin mä olen kyllä ihan käsi hitsaamisessa).

Tämä keskustelu miehen kanssa lähti siitä, kun tytär (5 v.) ihasteli isän kanssa moottoripyörää tv-ohjelmassa ja mietti, voiko naiset ajaa motskarilla :)

t:ap

Vierailija

porata porakoneella reikää kiviseinään kun alla pöydällä on juuri uunista otettu pizza/kakku/uuniruoka suojaamattomana odottelemassa talkooväkeä syömään. Vai tiedättekö yhtään naista joka olisi tehnyt niin?

Vierailija

Otsikossa pohdittiin onko ENÄÄ asiaa jota nainen ei voisi tehdä, mutta tekstissä rajoitetaankin pois kulttuuriset ym. rajoitukset. Mitähän ne aikaisemmat rajoitukset sitten ovat olleet, jos eivät juuri kulttuurisia?

Vierailija

Lainaus:

ei ota huomioon sitä, että nainen ei voi lahjoittaa lapselleen y-kromosimia, niin kyllä sitten mikä tahansa, joka vaatii erittäin kovaa fysiikka, on rajoitus meille.

Esim. naiset kyllä pääsee armeijaan, mutta erikoisyksikköön Uttiin he eivät useinkaan pääse. Fyysisen kunnon syystä. Vaikka moni sinne haluava ON jo hyvässä kunnossa, niin parikymmentä leuanvetoa ei vain onnistu kaikilta. Jos mies ja nainen laitetaan harjoittelemaan samassa suhteessa, on mies aina edellä - se taitaa myös olla syy, miksi naisia on niin vähän palomiehinä.

Näissä ratkaisevaa on määrättyjen fyysisten ominaisuuksien heikkous, joka on yleisempää naisilla kuin miehillä. Mutta itse naiseus ei ole syy. Ja on siis yhä naisia, jotka ovat fyysisesti riittävän vahvoja esim. palomiehiksi sekä miehiä, joista ei olisi fyysisistä syistä samaan. Eli keskimäärin naisia on paljon vähemmän, jotka tuohon kykenevät, mutta se ei tarkoita, että se koskisi kaikkia naisia. On muitakin ominaisuuksia, jotka ovat tyypillisempiä joko naisilla tai miehillä, mutta se ei kerro vielä mitään yksittäisen naisen tai miehen ominaisuuksista. (Se, että naiset ovat keskimäärin lyhempiä kuin miehet, ei tee esim. 185 cm pitkästä naisesta yhtään lyhyempää kuin 185 cm. Tai 165 cm pitkä mies ei miehuutensa vuoksi ylety yhtään paremmin ylähyllylle kuin 165 cm nainen.)

Vierailija

ei ota huomioon sitä, että nainen ei voi lahjoittaa lapselleen y-kromosimia, niin kyllä sitten mikä tahansa, joka vaatii erittäin kovaa fysiikka, on rajoitus meille.

Esim. naiset kyllä pääsee armeijaan, mutta erikoisyksikköön Uttiin he eivät useinkaan pääse. Fyysisen kunnon syystä. Vaikka moni sinne haluava ON jo hyvässä kunnossa, niin parikymmentä leuanvetoa ei vain onnistu kaikilta. Jos mies ja nainen laitetaan harjoittelemaan samassa suhteessa, on mies aina edellä - se taitaa myös olla syy, miksi naisia on niin vähän palomiehinä.

Vierailija

Hei!

Joo, kyllä naiset pärjäävät siellä missä miehetkin, kaikissa eri tehtävissä yhteiskunnassa. On tiettyjä ammatteja, jotka ovat jopa miehille todella raskaita fyysisesti. Kannatta lasta kannustaa just tekemään sitä mistä tykkää!

T:mies

Vierailija

Lainaus:

lumeen oman nimensä pissiminen on vähintään hankalaa, jos ei peräti mahdotonta:) Paaviksikaan ei tytär vielä pääsisi.

Pitäisi ainakin olla tosi täysi rakko ja lyhyt nimi :)

Vierailija

Lainaus:

Otsikossa pohdittiin onko ENÄÄ asiaa jota nainen ei voisi tehdä, mutta tekstissä rajoitetaankin pois kulttuuriset ym. rajoitukset. Mitähän ne aikaisemmat rajoitukset sitten ovat olleet, jos eivät juuri kulttuurisia?

Hyvä pointti, selostin alkutilanteen huonosti... Totta kai tiedämme, että aikaisemmissa ja/tai vieraissa kulttuureissa sukupuolisia rajoituksia on ollut ja on edelleen. Kirjoitin tuon rajauksen siksi, että tämä mun ja miehen aivojumppa siis tyssähti siihen, että mietimme tilannetta nykymaailmassa, jossa (jopa nainen, ainakin teoriassa) voi muuttaa kotimaata, kulttuuria ja uskontoaan ja siten vapautua näistä sukupuolen kahleista...

Eli jääkö mitään, mitä nainen ei voisi tehdä? Nuo äärimmäistä fyysistä voimaa vaativat työt kyllä sopivat kategoriaan!

t:ap

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat