Voisko joku selittää mulle lyhykäisyydessään nämä äitiysrahat ym. tuet?

Vierailija

Mulla on syksyllä laskettu aika. Vuonna 2008 tienasin 34 000€. Olen yh. Ajattelin olla kotona niin pitkään kuin mahdollista ilman että tulot laskee kauheasti.

Kommentit (4)

Vierailija

saat ehkä jotain 60 prossaa tuloista miinus verot. ja Lapsilisän ja siihe yhlisän. Sitten varmaan joko elatusapua tai tukea (isältä tai kunnalta). Äpr noin 11 kk, sitten kotihoidontukea. Jossa on perusosa ja tulosidonnainen lisäosa (ja sitten kuntalisä jos sinun kotikuntasi sitä maksaa). Kotihoidontuen määrät näet Kelan sivuilta.

Vierailija

Syksyllä 2009 jos sinulla on laskettuaika niin saat ä-päivärahan v. 2007 tulojen mukaan. Oletetaan että sait tuon 34000e myös 2007. Ä-rahan määrä riippuu ei vaan tuloista mutta myös vähennyksistä. Oletetaan kuitenkin että sinulla ei niitä ole (jos on niin raha on isompi).

Kelan laskurin mukaan tukesi ovat (arkipäiviksi lasketaan myös lauantait):

Äitiysrahan määrä

56 ensimmäistä päivää 108,17 € / arkipäivä

57 - 105 päivää 79,93 € / arkipäivä

Vanhempainrahan määrä

30 ensimmäistä päivää 90,14 € / arkipäivä

31. päivästä alkaen 79,93 € / arkipäivä (tätä maksetaan aina siihen kuin lapsi on noin 9kk ikäinen, helppo muistaa siitä, esim. minulla oli la 26.6. ja tätä rahaa maksettiin 31.3. asti)

Jos tulosi ovat nousseet ennen ä-lomalle jäämistä kuitenkin yli 20% verrattuna 2007 tuloihin voidaan tuet laskea tällä uudella tulolla.

Vierailija

Lainaus:

Oletetaan että sait tuon 34000e myös 2007. Ä-rahan määrä riippuu ei vaan tuloista mutta myös vähennyksistä. Oletetaan kuitenkin että sinulla ei niitä ole (jos on niin raha on isompi).

Ed vastaaja.

Ja lisää...Jos jäät kotiin hoitamaan lasta senkin jälkeen kun vanhempainrahat loppuvat niin saat kotihoidon tukea joka on 314,28 euroa. Se on perusosa jonka ihan kaikki saavat jotka vaan hoitavat lasta kotona. Sitten on vielä lisä jonka saa jos tulot ovat perheessä pienet. Jos sinulla ei ole yhtään tuloja niin saat 168,19 euroa. Sitten eri kunnilla on kuntalisiä (joillain on - joillain ei). Esim. Helsingissä se on vajaat 200e. Varmaan tuohon tulee päälle vielä jotain yksinhuoltajalle tulevia korotuksia - niistä en tiedä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat