Osaisitko nimetä lapsesi kummit, jos ne pitäisi päätellä vain käyttäytymisestä? (muistinmenetys tms)

Vierailija

Olen surullisena tässä mietiskellyt, miten meille on käynyt näin ja onko tämä yleistäkin:

5v. lapsellamme on kaikkiaan neljä kummia.

Jos nyt jotenkin unohtaisin, ketkä kummeiksi on aikanaan kirjattu, ja jos minun pitäisi ihmisten käyttäytymisen perusteella arvata/päätellä ketkä nämä neljä kummia ovat, en todellakaan osaisi sanoa :-(

Kenenkään kummin kanssa emme ole arkipäivän tekemisissä siten että näkisimme tai että he olisivat läsnä lapsen arjessa. Välimatka, silloin kun sitä on ollut, tekee asiasta ymmärrettävän.

Yksi kummeista muistaa kummilastaan välillä lahjoilla ja joulukortilla. On pari kertaa hoitanut. On joskus kiinnostusta, kyselee lapsen kuulumisia tms. Hän on kummeista ainoa jonka varmaan arvaisinkin kummiksi. Kiitos hänelle.

Toinen kummi on tämän ensimmäisen puoliso. Menee puolisonsa peesissä täysin. Emme tietäisi hänen olevan kummi ollenkaan jos emme tietäisi.

Kolmannesta kummista ei ole koskaan kuulunut käytännössä mitään. Ei ole tullut synttärikortteja tai joulukortteja, puhumattakaan siitä että soittelisi. Silloin harvoin kun näkee lasta (on sukulainen), kyllä leikkii lapsen kanssa. Ei ole tarjoutunut hoitamaan, en ole tosin pyytänytkään.

Neljäs kummi on ollut myös poissa elämästämme. Jotain muistamista on joskus satunnaisesti tullut, mutta yhtä usein ei. Ei ole montaa kertaa lasta nähnyt. Silloin kun näkee (on sukulainen myös), leikkii kyllä ja lapsi tykkää hänestä, koska hän on helposti lähestyttävä ihminen. Pyydettyäni pari kertaa on hoitanut lasta, mikä on ollut kiva juttu.

Kukaan näistä kummeista ei ole ollut mitenkään kiinnostunut lapsen kristillisestä kasvatuksesta, tullut joulukirkkoon, pyhäkouluun, tosin tätä en ole odottanutkaan, koska ei heitä muutkaan lapsen asiat ole kiinnostaneet.

Mielestäni en ole vaatinut paljon, mutta ilmeisesti olen. Tärkein juttu mielestäni olisi se läsnäolo JOLLAIN TAPAA lapsen arkielämässä "hahmona" ja erityishuomion antaminen lapselle. Sekä kiinnostuksen osoittaminen lapsen asioihin ylipäätään. Muistaminen synttäreiden tms. yhteydessä, mitään kalliita lahjoja ei lapsi tarvitse.

Kommentit (12)

Vierailija

Taitaisi meillä käydä samoin. Kolme lasta, jokaisella neljä kummia(kummeja siis yht. 12 kpl). Vanhimman lapsen kaksi kummia pitää lapseen yhteyttä, muut kymmenen eivät mitenkään. Käyvät kyllä toisinaan jne. mutta eivät kummilastaan mitenkään erityisesti noteeraa.

Esikoinen nyt 10v ja hänen nämä kaksi kummia pitävät paljon yhteyttä suoraan lapsen kanssa, tekstiviestejä, soittelevat, hakevat milloin mihinkin mukaan jne. Molemmat vielä asuvat melko kaukana, eli edes välimatka ei näytä olevan este jos vain oikeaa halukkuutta löytyy.

Vierailija

Esim meitä ei mieheni kanssa ole vielä kutsuttu kummilapsen kotiin kylään kertaakaan, muutoin kuin synttäreillä, kerran vuodessa siis.

Lainaus:

Pidättekö itse (pitääkö lapsi) yhteyttä kummeihin? Kummina olen pettynyt siihen, että minuun otetaan yhteyttä vain silloin kun kutsutaan synttäreille. Toivoisin kutsuja kylään tai edes puheluja muulloinkin.

Vierailija

Pidättekö itse (pitääkö lapsi) yhteyttä kummeihin? Kummina olen pettynyt siihen, että minuun otetaan yhteyttä vain silloin kun kutsutaan synttäreille. Toivoisin kutsuja kylään tai edes puheluja muulloinkin.

Vierailija

Suurin osa on pariskuntia, joista yksi apriskunta on eronnut. kaikki lapset saavat lähes kaikilta kummelitä joulu- ja synttärilahjat. Osa kummeista on sukulaisia, joten nähdään kuten muitakin sukulaisia. Kukaan kummeista ei asu ihan lähellä (välimatkaa väh. 50 km). Sukulaiskummit pitävät kummilastaan hiukan erikoisasemassa, esim. kun tulevat käymään, kyselevät erityisesti kummilapsensa kuulumisia. Lapset lähettävät kummeilleen joulukortit. Minusta meillä toimii kummisysteemi niinkuin pitääkin.

Vierailija

ja tarkoituksella EI sukulaisia (tätejä, setiä tai enoja), molemmilla yksi mies ja yksi nainen.

Esikoisen naiskummi käy lähes viikottain kylässä, on minun paras ystäväni. Ihan varmasti jokainen tajuaa kummiksi. Mieskummi asuu aika kaukana, joten nähdään harvemmin, mutta käy vähintään kerran vuodessa kylässä ja me heillä, muistaa lahjoilla synttäreinä ja jouluna ja korteilla matkoilta. Ehkä tunnistaisin kummiksi.

Kuopus on vasta muutaman kuukauden, joten ainakin vielä kummiasia on selkeä. Naiskummi on jälleen ystävä, käy väh. kerran kuussa meillä vaikka asuu toisella paikkakunnalla, ollaan lähes päivittäin yhteydessä muuten ja tulee lapsen kuulumiset vaihdettua. Mieskummi on oma kummipoikani, joka nuorena ei varmasti tule pitämään yhtä paljon yhteyttä, mutta uskon että ainakin sukutapaamisissa tulee olemaan selkeää, että on kummi.

Vierailija

Meillä kummit ovat yhtä lukuunottamatta muistaneet lapsia ainakin joskus ja jotenkin, mutta minä en ole ainakaan valinnut kummeja lapselleni sen takia, että he saisivat jotain lahjoja vaan sen takia, että olisi joku aikuinen, joka olisi kiinnostunut.

Tällä hetkellä tuntuu, että yksi lapsiemme kummi on oikeasti kiinnostunut kummilapsestaan. Hän on ainut, joka on joskus kysynyt, että mitä tälle lapselle kuuluu ja minkä kokoinen on ja mitä osaa.

Tietysti tämmöisen miettiminen on vähän vaikeaa, kun joidenkin kanssa ollaan yhteyksissä ihan muutenkin, mutta minusta on ihanaa, jos kummi kysy, että mitähän sille kummipojalle kuuluu. Tänä tekstiviestien aikakautena se ei luulisi olevan kovin vaikeaakaan.

Vierailija

joten ei pidä yhteyttä kummeihin itse. Minä olen ollut hyvin aktiivinen kummien suuntaan, yhtä lukuunottamatta (ennen olin häneenkin, nyttemmin en). Soittelen, muistamme syntymäpäivinä useimmiten, ehdottelemme tapaamisia, laitan valokuvan tarhakuvauksesta.

Kylään pitäisi varmaankin kutsua heitä. Meillä on niin sotkuista että en sitä ole liiemmin tehnyt. Silloin kun olen pyytänyt eivät tosin ole yleensä tulleet.

t. ap

Vierailija

Mekin valitsimme kummit vain koska oli pakko. Jos he alkaisivat kauheasti lahjomaan ja osallistumaan meidän elämäämme, niin olisin vain vaivautunut.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat