helpotusta närästykseen?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Minua on alkanut närästys vaivaamaan.Jos jollain on jotain neuvoja tai ehdotuksia mitä syödä ilman että alkaa närästää ni kertokaa?

Kommentit (10)

Vierailija

Samarinia ei suositella, koska se rasittaa äidin raskauden aikana muutenkin kovilla olevia munuaisia, näin muistelisin kuulleeni viime raskauden aikana.

Vierailija

Rennie oli edellisessä raskaudessa ehdottomasti paras lääkkeistä. Samarinia ei muistaakseni suositella. Tuore ruisleipä aiheuttaa närästystä, kuten myös sitrushedelmät ja mehut. Vanhempi ruisleipä oli ainakin minulla ok.

Mutta minä puhun Rennien puolesta. Eikä ole ollenkaan siitä pahimmasta päästä oleva lääke!

Vierailija

Mulla närästys alkoi vaivata jo rv 13 ja jatkuu edelleen (nyt 33). Tuntuu että aina ruoan jälkeen närästää, sama mitä syö. Varsinkin ruisleipä, tuoresalaatit, kurkut, sitrushedelmät on pahimpia. Kahvia ja limukkaa en ole voinut juoda koko raskausaikana..

Rennietä menee paketti viikossa, koska se auttaa vain hetken. Sain myös reseptilääkkeen (Lansoprazol) joskus rv 15. Sen otan joka ilta ja se auttaa yön yli seuraavaan päivään. Ei oo mikään vaiva ihanimmasta päästä!

Vierailija

Otan lääkepuolen ammattilaisena kantaa nyt vain noihin närästyslääkkeisiin, muita vinkkejä tulikin jo aika paljon, ja tietenkin muut konstit ovat aina ykkössijalla.

Lääkkeistä ensisijaisesti suositellaan joko antasideja, jotka siis nautraloivat mahahappoa (esim. Rennie, Balancid Novum ) tai sukralfaatteja, jotka tekevät suojakalvoa mahalaukun limakalvon pinnalle (esim. Alsucral, Antepsin). Antasidin vaikutus alkaa nopeasti, mutta kestää vain pari tuntia.

Myös Gavisconia ja mainittua Multi-Tabs Raskaus Närästys -valmistetta voidaan käyttää, ne tekevät mekaanisen esteen mahalaukkuun ruokamassan päälle, jolloin mahansisältö ei pääse nousemaan ruokatorveen. Gavisconissa tosin on alumiinia, joka voi aiheuttaa ummetusta eli jos siitä kärsii, kannattaa valita alumiiniton valmiste. Alumiinia ei muutenkaan täysin varauksetta suositella pitkäaikaiseen käyttöön, jotta ei kerry elimistöön. Alumiinia on myös osassa antasideja (esim. Link), pakkausselosteessa lukee kyllä, jos alumiinia tuotteessa on.

Jos mikään noista ei auta, voi käsikaupan puolelta käyttää ranitidiinivalmisteita, esim. Ranixal tai Ranitidin Ratiopharm. Ne estävät mahahapon eritystä. Vaikutus alkaa noin tunnissa ja kestaa noin 12 tuntia.

Jos vaiva jatkuu edelleen hankalana, voi reseptilääkkeistä käyttää omepratsoli- (esim. Omeprazol Ratiopharm) tai esomepratsolivalmisteita (Nexium) ihan koko raskauden ajan. Ne ovat pitkävaikutteisia eli noin 24 tuntia. Vaikutus alkaa noin tunnissa.

Samarin on tosiaan hedelmäsuolavalmiste, jossa on natriumia eli voi kohottaa verenpainetta eikä siksi ole suositeltava. Ei varmasti ole mitään haittaa kuitenkaan, jos yhden pussin joskus käyttää.

Rapa rv 11 - vielä ei närästä ;)

Vierailija

Vaalea leipä myös aiheuttaa mulla. Eli niitä välttämällä oon päässy pitkälle.. Valkosipuliperunoita söin eilen, ja se kansa alko närästää.. Samaten kaikki voimakkaat mausteet. Rennietä menee ehkä joka toinen päivä 1, kun se ällöttää niin kauheesti.. Ensimmäistä odottaessa sitä meni reilusti enemmän, mutta nyt ei saata oikeen ottaa. Rennie Lakritsi on siedettävimpää! :)

Viikko sitten leivoin ite vaaleaa leipää ja 2 seuraavaa yötä oli tosi kamalia, kun koko ajan närästi, kun oli syöny iltapalaks sitä leipää. Kun sitte yhdeltä kuulin, että vaaleat viljatuotteet saattaa aiheuttaa, ni söin sitte ruisleipää iltapalaks ja oli ihana yö! Sai nukuttua hyvin, kun ei ollu jatkuvaa oksetusta närästyksestä johtuen!

Tsemppiä närästyksen kestämiseen!!

Vierailija

Jos haluat ruoalla yrittää että ei närästä niin sitten pitäisi jättää pois kaikki rasvanen ruoka, ruisleipä ja appelsiinmehu ainakin närästää minua. Ja kun vatsa kasvaa niin närästys kyllä pahenee :(

Minulle on auttanut närästykseen piimä, maito ja tietty RENNIE jota syön aika paljon.

Yleensä sen kyllä itse huomaa mikä närästää ja silloin kannattaa vaan jättää pois se asia!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat