Minä kyllä oikeasti arvostan ihmisiä, jotka ruokkivat perheensä

Vierailija

(minimi 2 aikuista ja 1 lapsi) tyyliin 50 e viikko!

Meillä menee kauppaan n. 100-150 euroa/ viikko (2 aikuista + 2 lasta), tosin me aikuiset emme syö työpaikkaravintolassa, vaan otamme eväät töihin. Mutta siis tämä summa menee ihan pelkkään ruokaan, sitten päälle vielä pesuaineet, oluet, hygenia yms. Ja mielestäni jo nyt teemme viikolla edullisia ruokia, la-su syödään paremmin.

Millaisia ruokia te vähemmällä rahalla pärjäävät syötte?

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Keitot voi tehdä edullisesti ja kaikki perusruuat kun ei laita ihmeellisyyksiä ja nauttii kauden sesonki tuotteita. Tekee kaiken itse. Kasvattaa perunat, sipulit, pavut, herneet, mangoldit, porkkanat...... Kerää syksyllä sieniä ja marjoja, omppuja ja säilöö . Onko terveellistä ainakin tietää mitä syö vert. einekset. Kyllä pieniin ruokakuluihin tarvii vähän viitseliäisyyttä ja oikeita valintoja, mutta kyllä se on mahdollista.

Vierailija

No en kyllä leuhkisi tuommoisella syömisellä.

Jos ajatellaan, että syödään se puoli litraa päivässä maitoa, mikä tulisi juoda, niin se jo yksistään tekee 10 euroa. Jos puoli litraa päivässä on hedelmiävihanneksia, niin se tekee sitten hyvinkin 10-20 euroa lisää. Ja harva selviää ilman leipää, siihenkin menee varmaan kolmelta hengeltä useampi euro vaikka tekisi itsekin, puhumattakaan jos ostaa leivän kaupasta, jossa se maksaa noin kolme kertaa enemmän.

Tilapäisesti tuommoin 50 euroa viikko on ihan jees, mutta jos pidemmän päälle mennään ja vielä niin, että siinä on koko perheen kaikki ruuat (eikä unohdeta sitä, että isä syö töissä ja äiti syö töissä ja lapsi syö vielä päiväkodissa 3 ateriaa päivässä), niin melkein uskoisin, että ei voi olla enää terveellistä tuo ruoka.

Vierailija

lisäksi sisältää kuituja ja vitamiineja ja on tärkeä osa ainakin meidän jokapäiväistä ravintoa. Sekasalaatin sisältöä voi vaihdella sen mukaan mitkä vihannekset ovat halvempia, mitkä kalliimpia. Mutta salaatista en tingi ikinä

Vierailija

ja varsinkin jos siinä on munaa/lihaa/juustoa myös.

Mutta jos ajatellaan näitä ns. lisukesalaatteja, joita siis nautitaan ruuan ohessa (tyyliin salaatti, kurkkua, ananaspaloja tmv. setti) niin ne maksavat paljon suhteessa täyttävyyteensä.

Vitamiiinit ymv. saa myös vaikkapa kasvisosekeitosta joka on raejuustolla ryyditetty, tai esim. kasvisgratiinista, ei salaatti ole se ainoa vitamiininlähde...!!! (Toki jos ruokana on keitettyä makaroonia jauhelihalla ja ketsuppia tmv., eihän siitä mitään vitamiineja saa --->pakko syödä myös sitä salaattia jotta ruuasta saa kaiken mitä tarvitsee, mutta jos vaikkapa lihan lisukkeena on uunijuureksia tai hyörytettyjä kasviksia tmv. ei se enää salaattia kaipaa rinnalleen.)

Vierailija

ettäperheet ruokkivat lapsensa, oli se sitten minkä hintaista, mutta kunhan ruokaa saavat..

tiedän muutaman lapsen joka tulee meille syömään kun kotona ei tehdä ruokaa kun kouluruoka riitettävä ja edes leipää ei ole ja kyllä on nälkäisiä

se on sama minkähintaista tai ruokaa lapset saa kunhan saavat mahansa täyteen eikä nälissään pidetä!!

itse pyrin tekemään edullista ja monipuolista ruokaa ja maistuvaa

Vierailija

tuossa että salaattia ei kannata tehdä koska se ei täytä!

Jos syöt lämpimän ruuan kanssa salaattia, niin se pitää nälän pidempään poissa kuin jos syöt pelkän lämpimän ruuan. Ja lisäksi saat vitamiineja. Pitäähän ne vitamiinit jostain saada??

Vierailija

Täällä syödään erittäin halvasti, mutta täyttävästi:

makaroonilaatikkoa, jauhelihakeittoa, nakkikeittoa, hernekeittoa, puuroja, munakkaita, kinkkukiusausta, perunaa ja vaikka j-lihakastiketta, risotto, kanankoipia + perunaa, riisiä + tonnikalaa, riisiä + kanaa, kalapuikkoja + perunaa.. ym.. ym.

Sämpylät leivon itse pääosin grahamjauhoista ja ruishiutaleista.

Vierailija

Lainaus:

No en kyllä leuhkisi tuommoisella syömisellä.

Jos ajatellaan, että syödään se puoli litraa päivässä maitoa, mikä tulisi juoda, niin se jo yksistään tekee 10 euroa. Jos puoli litraa päivässä on hedelmiävihanneksia, niin se tekee sitten hyvinkin 10-20 euroa lisää. Ja harva selviää ilman leipää, siihenkin menee varmaan kolmelta hengeltä useampi euro vaikka tekisi itsekin, puhumattakaan jos ostaa leivän kaupasta, jossa se maksaa noin kolme kertaa enemmän.

Tilapäisesti tuommoin 50 euroa viikko on ihan jees, mutta jos pidemmän päälle mennään ja vielä niin, että siinä on koko perheen kaikki ruuat (eikä unohdeta sitä, että isä syö töissä ja äiti syö töissä ja lapsi syö vielä päiväkodissa 3 ateriaa päivässä), niin melkein uskoisin, että ei voi olla enää terveellistä tuo ruoka.

nimenomaan 1/2 litraa maitoa per päivä? Eikö se 1/2 litraa sisällä kaikki maitotuotteet (jugurtti, juusto, maito yms.)?

Vierailija

esim. perunoita saa "säkettäin" edullisemmin, samoin punajuuria, lanttuja, nauriita jne.

Sillä säästää paljon kun ei tee salaatteja (jos ajatellaan lisukesalaatti jossa kurkku, salaatti, tomaatti) sillä niihin menee yllättävän paljon rahaa ja kuitenkaan eivät ne täytä.

Kaalilaattikko puolukkahillolla ei maksa paljoa, samoin punajuurivuoka tai uunijuurekset hunajalla maustettuna ovat hyviä niin maultaan kun ravintoarvoltaan ja ne eivät maksa paljoa.

Jugurtit ymv. kannattaa jättää miminiin, kiisseleitä ja vanukkaita voi tehdä itse ja niille ei juurikaan hintaa tule itse tehden vert. valmiina ostaisi.

Leipä kannattaa leipoa itse, samoin pulla ja muut vastaavat.

Tarjoukset kannattaa hyödyntää, eli kun lohi on tarjouksessa ostaa sitä ja syö vaikkapa parina päivänä (täällä lohi tarjous yleensä voimassa muutaman päivän kerrallaan, eli esim. to. lohikeitto ja la. uunilohta)

Kannattaa ostaa pakastin, niin voi tehdä isompia eriä ruokaa kerrallaan ja pakastaa (+itse poimittuja marjoja/sieniä, itse tehtyjä leipomuksia/leipää) monesti kun kiireessä sortuu ostamaan eineksiä kaupasta, vaikka ne ovat kalliita. Einekset välttää kun tietää että pakastimessa on aina jotain ruokaa valmiina:)

Niin, ja leikkeleet ymv. kannattaa pitkälti jättää kaupan hyllyyn, leivän päälle riittää sipaisu voita ja tomaattisiivu tmv. ei tarvitse tehdä leipiä vert. Subwayn täytteillä kotona.

Pihistely on ihan mukavaa jos sitä ei ole pakko tehdä:) Joka päivä sen miettiminen mihin on ja mihin ei ole rahaa on ankeaa:( mutta jos tietää että kun ostaa ruokaa vain X summalla/kk niin saa jotain kivaa (matka/remontti/huonekaluja/vaatteita/auto tmv.) se motivoi säästämään!:)

Vierailija

Meillä menee viikossa n. 200 e ruokaan, enkä pidä sitäkään paljona. Joo ja sen lisäksi lapset syövät koulussa ja mies töissä, itse pärjään eväillä.

Meillä kyllä on se periaate ollut aina, että ruuasta ei juurikaan tingitä, vaan ostetaan hyvälaatuisia raaka-aineita; kotimaista, lähiruokaa ja luomua. Leivon sämpylät ja rieskat itse, puurojakin syödään, omasta puutarhasta on marjat ja omenoita, omasta pellosta perunat ja juureksia. Metsämarjat ja sienetkin kerään talteen.

Joka aterialla on runsaasti kasviksia ja usein terveellistä jälkkäriä, liha on pääasiassa kokolihaa, kalana muutakin kuin lohta tai pakasteseitiä ja hedelmät aina luomua.

Vierailija

Hernekeittoa. Tonnikalakastiketta ja makaroonia. Tarjousjauheliha-herne-maissi-paprika-riisi-risottoa yms.

Marjoja on paljon kesältä omista pensaista poimittuina, ne on halpoja. Porkkanat on kanssa aika edullisia.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat