Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Imetys raskausaikana?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Onko kellään kokemusta edellisen lapsen imettämisestä uuden raskauden aikana? Kuinka pitkään imetystä raskausaikana jaksoitte ja jatkoitte? Pitäisiköhän vanhemman lapsen antaa "pelikentät" seuraavalle viimeistään uuden vauvan synnyttyä?

Esikoinen on 1v ja kakkonen rvk7. Neiti on melkoinen maidonlipittäjä, vaikka olen periaatteessa yrittänyt jo vähennellä imetystä. Yösyöttöjä on aamuyöstä vielä 1-3, niiden jättäminen vaatisi vain sinnikkäämpää otetta... Töihin lähtö on tässä edessä ihan pian, joten eiköhän homma päivähoitoa aloittaessa vähene itsestäänkin -se kun taitaa vain olla mukava ja turvaa tuova tapa. Jostain luin, että imetystä ei kannata jatkaa kovin pitkään uuden raskauden aikana, lähinnä äidin jaksamisen takia. Kuulisin mielelläni kommentteja :)

Kommentit (3)

Vierailija

Lopetin tytön ollessa 11 kk imettämisen ihan neuvolan suosituksesta. Tiesin, että voin kyllä jatkaa, mutta keskenmenon riskiä se voi lisätä alkuraskaudessa. Neuvolassa oltiin sitä mieltä, että kannattaa pitää lepovaihe ennen uutta imetyssessiota.

Totta puhuen, melko pian raskauden alettua rinnat alkoivatkoin aristamaan ja kosketus tuntui pahalta. Tyttö sopeutui asiaan todella hyvin, hän ei edes pyytänyt päästä rinnalle vaan suosiolla pitäytyi kiinteissä ruoissa.

Se, mikä meillä oli hankalaa oli, että esikoinen on todella huono juomaan nesteitä eikä suostunut heti juomaan maitoa. Varmistimme kalsiumin saannin Tuttelin vieroitusvalmistejauholla, lisäsimme sitä puuroihin ja kaikkiin mahdollisiin ruokiin. Lopulta tytölle tuli tästä oikein herkku, hän vaatimalla vaati että jauhoa pitää ripotella puuron päälle.

Nyt, typyn ollessa 1 v 2 kk on hän aloittanut normaalin maidon juomisen ja enää hätätilanteessa turvaudutaan vieroitusjauhoon (kun ruoka ei maistu, on ihan ihme taikalääke!). Hapanmaitotuotteet ovat kelvanneet hyvin alusta asti.

Meillä siis vieroittaminen kävi loppujen lopuksi helposti, vaikka pieniin kikkailuihin jouduttiin turvautumaan. Ai niin, yösyötöt lopetettiin vähän pakolla ennen kun palasin töihin vanhempainvapaan jälkeen ja isä jäi kotiin. Kun isä oli yöllä se hoivaaja, ei tissi niin helposti tullutkaan mieleen. Yösyötöt tosin lopetettiin aiemmin, siinä 8-9 kk iässä. Lapsi kun on siirtynyt kiinteisiin, selviää hän ilman lisäravintoa yöt.

-marvik- rv 25

Vierailija

Heips!

Mulla menossa nyt rv 18. Poika 1 v 6 kk oli oikea mamma-mestari vielä syksyllä kun uusi vauva ilmoitti tulostaan. Tosin yösyötöt oltiin kyllä jo lopetettu aiemmin, mutta poika itse aina pyysi mammaa kun sitä halusi.

Neuvolalääkäri sanoi että pitäisi lopettaa mahdollisimman pian imetys kun uusi raskaus alkanut. Perusteli sillä, että kalkit ei voi riittää kaikille (äidille, uudelle vauvalle ja imetykseen).

Kävin sitten imetystukilista.net sivuilla lukemassa imetyksestä ja uudesta raskaudesta. Siellä oli tietoa asiasta ja siellä esim. luki, että mikäli äiti on terve ja raskaus ihan normaali, niin voi hyvin jatkaa imetystä raskaudenkin aikana. Me jatkettiin siis. Sitten kuitenkin marras-joulukuun vaihteessa (jotain rv 10-11) minusta itsestä imetys alkoi tuntua todella vastenmieliseltä (mikälie jostain hormoneista johtuva juttu ehkä). Teki mieli vain kiskoa lapsi irti rinnalta, imetys jotenkin "kutitti" tai tuntui erilaiselta kuin ennen. Vähitellen se sitten väheni vain iltoihin eli nukahtamista ennen poika otti huikkaa. Sitten maitokin alkoi hyvin pian vähentyä, poika hermostui kun ei sieltä rinnasta enää tullut mitään (vaihtoi kymmenen kertaa rinnalta toiselle ja huusi kuin peijooni).

Tarjosin sitten aina nokkamukia, jossa oli maitoa (siis ihan lehmänmaitoa) ja lopulta hän huomasi, että ei kannata siinä rinnalla taistella kun sen maidon saa siitä mukista ilman rimpuilua ja huutoa.

Eli ihan yhteisymmärryksessä imetys loppui pari päivää ennen joulua. Muutaman kerran poika on minun paidankauluksesta kurkkinut ja todennut että mammaa, mutta kun olen kiinnittänyt hänen huomionsa muihin asioihin, niin hän on unohtanut samantien koko asian.

Olisin jatkanut imetystä pitempäänkin, mikäli se ei olisi itsestä tuntunut niin pahalle. Toisaalta ihan ok että nyt se sitten on lopetettu. Kuitenkin siis imetin tuonne rv 13-14 saakka.

terveisin

myy09 ja pieni rv 18

Vierailija

Meillä imutellaan edelleen öisin 2-3 kertaa.Ja rv 20+2 olen tällä hetkellä.

Tyttö 1v3kk vanha, päivä imetys loppunut ihan tytön omasta tahdosta, mutta toi yötissi on vielä must juttu. Koko raskaus aikana imetys ei ole aiheuttanut yhtään supistusta. Neukkulasta on kovin ristiriitaisia olleet,toiset kannustaa toiset käskevät lopettaa :| . Ota siitä nyt selvä,mutta minä meen tytön tahtisesti niin pitkään,kun on valmis päästämään kokonaan irti.Eli niin pitkään kun ei suppareita aiheuta niin annna palaa vaan :D

Tari rv 20+2

Uusimmat

Suosituimmat