Lapsi katsoo Titi-nallea, vaikka mies haluaisi katsoa telkkaria.

Vierailija

Mies tuossa vain sanoi, ettei halua pahoittaa lapsen mieltä, koska se saamarin Titi-nalle on hänelle niin tärkeä.

Jaoin juuri mielelleni vuoden kasvattaja-palkinnon.

Kommentit (10)

Vierailija

onpa hienoa nähdä sitten aikuinen laittamassa lapselle rajat : kuule sä et katso nyt telkkua enempää, se on epäterveellistä, sen sijaan minä katson seuraavat kaksi tuntia kiitos vain..

onko se sitten parempi? en kyllä itse ainakaan viitsi "säännöstellä" lasten telkkarin katselua siksi että mun pitäis nähdä joku dr.phil. telkku menee lapsilta kiinni jos lähdetään ulos tai syömään, ei siksi, että kasvattaisin tyyliin "älä tee kuten minä teen, tee kuten sanon...."

Vierailija

eli itse katson telkkua vaan noin tunnin vuorokaudessa

monesti silloin annan lapseni katsoa toisesta telkusta jonkun videon, jotta siis itse saan katsoa lempi ohjelmaani rauhassa

muutoin ei videot pyöri vaikka telkkuja onkin useampi

eli säännöstelen lapseni katsomiset kyllä tarkkaan, ja muiden perheenjäsenten

Vierailija

Teillä on ilmeisen erilaiset kasvatusperiaatteet.

Ja jos neuvoa kaipaat, meillä ainakin aikuinen päättää, milloin lastenohjelmien katselu loppuu. Ja se loppuu just silloin!

Joskus tulee huutoa ja raivoa, mutta itse ainakin jaksan sen, kun ajattelen, että on helpompaa laittaa rajat 4 v. kuin 15v. Enemmin tai myöhemmin rajat on laitettava kuitenkin. Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää, pitää ikävä kyllä paikkansa.

Vierailija

mutta noin yksittäistapauksena kuten ap tuossa tuon asian nosti esille, niin kokisin typeränä, että olisin laittanut lapselle titi-nallet pyörimään ja sitten päättäisinkin, että haluan itse katsoa ohjelmia. myös lapsilla on oikeuksia..

lasten tv:n katselu on kyllä rajattu, kuten jo yllä sanoin, tv menee kiinni kun lähdetään ulkoilemaan, syömään, askartelemaan tms mitä tahansa muuta, mutta en automaattisesti koe että minun tv-ohjelmani ovat tärkeämpiä kuin lasten...

Vierailija

mielestäni monet vanhemmat rajoittavat ihan rajoittamisen ilosta ja esiintyvät silloin lapsille ikään kuin hitlereinä.. lapsi ei tajua miksi äiti rajoittaa hänen tv:n katseluaan jos äiti sitten itse mölöttää frendit maratonin. eli jos minä kiellän lastani katsomasta ohjelmia niin se johtuu jostain järkevästä syystä kuten ulkoilusta. meillä asioista myös sovitaan koska juuri se periaate "älä tee kuten teen vaan kuten sanon" tuntuu lapsesta mielivaltaiselta eikä hän opi siitä mitään muuta kuin sanomaan omille lapsilleen aikuisena että ei noita saamarin titi-nalleja tarvi katsoa kun mä tahdon katsoa a-zoomin... se on lapsen vähättelyä ja aikuisuuden mielivaltaista hyväksikäyttöä... meillä on vain yksi telkkari ja koskaan ei sen katsomisesta tarvitse pahemmin tapella, sanon lapsille, että voitte katsoa nyt muumit, sitten äiti katsoo tämän ja sitten mennäänkin leikkimään...

Vierailija

Miksen ole tullut ajatelleeksi aiemmin; jos hankittaisiin 3,5-vuotiaalle oma telkkari, ei tulisi koskaan erimielisyyttä ohjelmien tai DVD-elokuvien katselusta... Siitä kun ei ole kyse, kuka katsoo! Vaan siitä että lapsi (eikä toki aikuinenkaan) voi aina saada tahtoaan läpi!

Vierailija

eli jos vaikka äiti tykkää istua netissä (etsipä sitten tietoa jostain tai kävipä vaikka keskustelupalstoilla) niin sillon myös lapsen täytyy saada olla omalla koneella samaan aikaan ja tasan yhtä kauan???

Kyllä meillä ainaki laitetaan tylysti lastenohjelmille stoppi jos jompi kumpi vanhemmista haluaa sieltä jotain kattoa. Toki "varoitetaan" vähän aikasemmin niin ei tule niin isoa kiukkua kuin että yhen äkkiä se kanava vaan vaihdetaan.

Ja tosiaan, kuten joku jo sanoi niin valitettavasti vanhemmuuteen kuuluu myös se pahan mielen tuottaminen lapselle tavalla jos toisella. Toki toivottavasti ei tahallisesti!!!

Vierailija

Lainaus:

onpa hienoa nähdä sitten aikuinen laittamassa lapselle rajat : kuule sä et katso nyt telkkua enempää, se on epäterveellistä, sen sijaan minä katson seuraavat kaksi tuntia kiitos vain..

onko se sitten parempi? en kyllä itse ainakaan viitsi "säännöstellä" lasten telkkarin katselua siksi että mun pitäis nähdä joku dr.phil. telkku menee lapsilta kiinni jos lähdetään ulos tai syömään, ei siksi, että kasvattaisin tyyliin "älä tee kuten minä teen, tee kuten sanon...."

sitten vaihtuu kanava, ja on aikuisten ohjelmien vuoro. Meillä on myös TV pois kokonaan päältä, kun kukaan ei katso. Meillä tehdään valtaosin muuta kuin katsotaan TV:tä, mutta ehkäpä tämäkin riippuu perheestä.

Pointtini oli se, että jos sinulla kasvattajana ei ole auktoriteettiä lopettaa alaikäisen lapsen TV:n katselua, kysyn, onko sinulla auktoriteettiä kasvattaa ja ennen muuta kieltää/rajoitaa häntä muutenkin? Tämä on se kyky joka aika monelta vanhemmalta tuntuu puuttuvan. Onhan se ikävää ja suoraan sanottuna vituttavaa, kun lapsi/nuori raivoaa, kun ei saa tahtoaan periksi, mutta se on edessä enemmin tai myöhemmin. Myös ns. curling-vanhemmilla.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat