miten kertoisin ystävälle nätisti, että olen huolissani hänen lapsen kehityksestä?

Vierailija

Ystäväni lapsi sai meillä kylässä kakhesti selkeän kaikkiin raajoihin levinneen kouristuskohtauksen joka kesti useita minuutteja. Lapsen silmät myös kääntyivät useamman kerran nurinkohtauksien aikana. Vastaavia kouristus/nykinä kohtauksia lapsella on ollut kotonakin ja ne ovat ystäväni mukaan menneet aina itsestään ohi. Ystäväni ei ole kohatuksista siis huollissaan eikä ole kertonut niistä neuvolassa tai käynyt lääkärillä.

Kehotin ystävääni toki soittamaan neuvolaan, ja kerroin että olisin itse jo tilannut ambulanssin, jos oma lapseni olsi siinä lattialla kouristellut.

Nyt minua vaivaa, miten toimisin jatkossa. Pitäsikö minun vielä yrittää sanoa ystävälle, että tutkiminen voisi olla tarpeen ( vaikka sitten turhaan ) ja miten asian ottaisin esille? Tietääkseni toistuvat kouristuset voivat myös vaarantaa lapsen normaalin kehityksen,

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

niin tyypillinen epilepsia kohtaus tuollainen on, mutta jos sai kahdesti kylässä olon aikana niin se taas ei viittaa epilepsiaan tai sitten on harvinaisen paha.

Oli kumpi tahansa niin ei ambulanssia tarvitse tilata, mutta kai tuo kannattaisi selvittää.

Vierailija

Siis jos kouristukset tulivat tilanteessa, jossa lapsi ei saanut tahtoaan läpi tai hermostui tai säikähti tai satutti itsensä, kyseessä oli todennäköisesti affektiokramppi. Se on tosiaan ihan vaaraton kramppi, niitä ilmenee vahvasti tempperamenttisilla lapsilla. siinä lapsi suuttuu ja lakkaa hengittämästä kunnes muuttuu siniseksi, simät kääntyvät nurin ja lapsi menee veltoksi. Tämän jälkeen lapsi alkaa taas hengittää.

niihin ei saa kiinnittää järin mitään huomiota, ainostaa pitää lasta sylissä ja odottaa sen ohimenoa. Lapsi oppii muuten käyttämään kramppeja hyödykseen riitatilanteissa.

Vierailija

Että lapsi on vietävä lääkäriin. Voi olla että ystäväsi haluaa kieltää asian mielessään koska ei halua hyväksyä niin ikävää asiaa että lapsi voi olla sairas. Jos lapsella on epilepsia ja nuo kuvaamasi oireet ovat epilepsia kohtauksia, niin lapsi tarvitsee lääkityksen.

Vierailija

Mutta nyt sulta jäi selvittämättä liittyykö kouristelut kiukkukohtauksiin, sillä jos liittyy niin annat asian olla.

Kai meillä on oikeus tietää koko totuus, jos täällä retostelet ystäväsi asioilla.

Vierailija

Minusta tuo kuulosti epilepsialta.

Itselläni on epilepsiaa sairastava veli ja juuri tuollaisia kohtaukset olivat. Eli koko kroppa nykii ja on jäykistynyt ja silmät kääntyilevät. En tiedä onko niistä haittaa, tai ainakin siinä tapauksessa aivot voivat olla liian pitkään ilman happea, jos kohtaus kestää liian pitkään. Siksi kai niitä kouhatuskai hoidetaan juuri lääkkeillä, että niiden määrä vähenee huomattavasti ja niiden kestokin on varmasti lyhyempi. Meillä Veli sai ainakin muutaman kohtauksen yöllä ja ne eivät menneetkään itsestään ohi. Aamulla vanhemmat löysivät sitten veljen sinisenä sängytä ja täysin kouristunena. Nopeasti lanssilla sairaalaan ja molemmilla kerroilla lääkärit eivät ole voineet luvat mitään onnistumisen suhteen. Eli henkikin voi lähteä jos ei epilepsiaa hoida oikein. Niitäkin on monenlaisia tyyppejä. Jos jotain vielä tyypillistä veljen kohtauksista: Kun kohtaus alkoi, niin se ei alkanut kuin salamaniskusta vaan veli meni pikkuhiljaa poissaolevaksi ja sen jälkeen alkoi kouristukset.

Kyllä minä ainakin suosittelisin ystävääsi menemään lääkäriin, oli ne kohtaukset sitten mitä tahansa.

Vierailija

en tiedä onko asialla mitäään tkemistä sun tapauksen kanssa, mutta voit ehkä ottaa asian esiin kertomalla lukeneesi jutun, jossa samantyyppisillä oireilla lapset on heti viety lääkäriin ja suoraan sieltä lastenklinikalle tukittavaksi ja on löytynyt epilepsia...

Vierailija

vaan sanoa suoraan eikä vihjailla. Rauhallinen hetki, jota lapset ei tuu keskeyttämään mahdollistaa sen, että saatte asian puhuttua valmiiksi. Yleensä kai aloitetaan sillä, että kerrot olevasi huolissasi hänestä ja lapsesta, ja sitten kerrot miksi. Ja kuuntelet myös hänen reaktioitaan, etkä paina papata omaa mielipidettäsi kaikkea samaan syssyyn.

Äläkä odota, että ystäväsi hyväksyy sanomisesi heti. Hän voi suuttua, mutta se riski sinun on otettava. Etkä saa loukkaantua siitä, vaikka hän suuttuisikin. Ja voi olla, että useamman ihmisen on hänelle sanottava samasta asiasta, ennen kuin hän pystyy sen hyväksymään. Joten tuloksia ei välttämättä synny heti.

Vierailija

niin silloin olette niin läheisiä että kyllä pitäis pystyä sanomaan ihan suoraan. Mä sanoisin kyllä vaikka olis vaan tuttukin.

Jos itse olisin vastaavassa tilanteessa niin sanoisin kyllä siinä paikassa että nyt lääkäriin ja lähtisin vaikka viemään jos ei hän suostuisi että ambulanssi soitettaisiin.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat