jättäisitkö 3½v:n ja 2v:n mummolaan viikoksi hoitoon jos

Vierailija

itse lähtisit miehenkanssa lomalle?

mietitään jos talvilomalla johonkin lämpimään lähdettäisi ja lapset menisis mummolaan. ikinä ei kahdestan missään matkalla olla oltu ja lapsetkaan ei yökylässä ole olleet vain kun yhden kerran vanhempi lapsi.

Sivut

Kommentit (78)

Vierailija

ja niistä hoitajista.

Jos lapset ovat perusluonteeltaan reippaita ja sopeutuvaisia, hoitaja (mummi) hyvin tuttu ja mummolakin tuttu paikka, en epäröisi ollenkaan. Aremman lapsen kanssa harjoittelisin vaikka viikonloppuna.

Me olemme lähdössä viikon lomalle (tai minulla kaksi, ensimmäinen viikko on työmatkaa) keväällä ja lapset, siloin 5 v ja 1v 8kk jäävä mummolaan. Eikä yhtään mietitytä miten pärjäävät, kun mummo ja mummola on tuttuja ja hän on hoitanut päivisin ennenkin, joskus laittanut nukkumaankin mummolassa ollessa.

Luota omaan arvostelukykyysi.

Vierailija

Lainaus:

tai muihinkaan mainitsemiisi asioihin.. lapset kun kuitenkin teemme ihan itse ja varmasti äidit tuntevat parhaiten mitä oma lapsi tarvitsee.. Toki jos sinulle lapsikin on vaan semmonen välttämätön esine jonka hoitoon tarvitset jonkun oppaan niin onnea vaan..

Esine???!!! Nimenomaan lapsi ei ole esine jota voi heitellä sinne sun tänne hoitoon kun huvittaa. Pointtini (joka meni sinulta täysin ohi) oli, että kun tulee uusi tilanne, otan asiasta selvää. En oleta tietäväni kaikkea jo valmiiksi enkä vähättele asiantuntijoiden mielipiteitä. Faktatiedon perusteella päätän, miten toimin.

Vierailija

Lainaus:

ole juuri lainkaan aikakäsitystä. Noin pienet voi alkaa jo ekan hoitopäivän aikana ihmetellä millon äiti tulee ne hakemaan, viikko voi tuntua ikuisuudelta. Eikä auta vaikka lapselle selittää, että äiti tulee kun on nukuttu 6 yötä, koska ei noin pienet ymmärrä kuinka pitkä aika on kyseessä.

Minä en pystyisi jättämään noin pieniä niin pitkäksi aikaa. Maksimissaan 2 yöksi.

Osaa hienosti laskea, että nyt ku mummi on ollut täällä kaksi yötä, on neljä enää jäljellä. Mutta itsekään en kolmivuotiaani luota lähtisi vielä kuin pitkäksi viikonlopuksi. Ja mieluiten sais hoitaja tulla tänne meille. Niin kuin tulisikin, mummojen mielestä on helpompi hoitaa lasta niitten omassa kotona.

Vierailija

Jos nimittäin eivät oo ennen olleet, niin ihan kamalaa jos viikon huutasivat ikäväänsä yöt.

Ja minäkään en viikoksi lähtis, ehkä joku 3-4 yötä korkeintaan.

Vierailija

Itselläni samanikäiset lapset jotka ovat olleet jonkin verran isovanhemmillaan yökylässä (yksittäisiä öitä) ja silti en jättäisi viikoksi. Viikonlopuksi voisin jättää.

Vierailija

Oltiin juuri viime kesänä lomalla miehen kanssa (6pv) ja meidän 1v 9kk poika oli äidilläni ja isälläni hoidossa ja hyvin meni, hyvä että lähti kotiin takas ollenkaan..niin hauskaa oli ollut:) Tätä ennen ollut joskus yhden yön hoidossa muutaman kerran mummilassa. Tietysti reissataan lapsen kanssakin, mutta tuolloin haluttiin kerran mennä edes kahdestaan ja kyllä itselläni oli ainakin kova ikävä ensi alkuun, mutta kun kuuli ettei pojalla ollut mitään hätää osasin jo itsekin rentoutua.

Ei siis lapsi traumatisoitunut, kun oli turvallisia ja tuttuja aikuisia lähellä, joita muutoin näkee noin kerran kuussa, välimatkaa se 250km. Sitä paitsi minusta tärkeää, että lapsi saa näin vahvemmat siteet myös isovanhempiinsa. Lähtisin kyllä lomalle ilman lasta uudestaankin, mutta yhtä kivaa on kyllä mennä lomalle myös lapsi mukana:)

Vierailija

Siis koska lapset eivät ole yötä olleet kuin toinen 1 yön. Olisi aika rankka paikka yhtäkkiä olla viikko erossa.

Itse voisin 3v6kk jättää viikoksi koska on ollut niin paljon mummolassaan yötä. Anoppilaan en antaisi koska ei ole ikinä ilman meitä vanhempiaan siellä ollut.

Kannattaisi nyt ainakin totuttaa lapsia yökyläilyyn ennen viikon reissulle lähtemistä

Vierailija

Siis oliko sillon muka asiat hyvin kun 1,5kk vauva vietiin hoitoon kodin ulkopuolelle? Sitäkö tässä pitäis ihannoida ja siitä ottaa mallia?

Mut on viety hoitoon kun olin 7kk ja vaikken nyt varmaan suoranaisesti traumatisoitunut ole, niin mulla on koko mun elämän (oon nyt 33) ollut hirveä pelko läheisten menettämisestä ja hylkäämisestä. Pelkään aina, että puoliso tai joku muu läheinen jättää ja he saa koko ajan olla todistelemassa mulle etteivät ole lähdössä mihinkään.

En sanois etteikö tollasilla asioilla (liian pienenä liian pitkäksi aikaa hoitoon) olisi merkitystä ihmisen tulevan elämän laadun kanssa. Toisiin ne vaikuttaa herkemmin, toisiin vähemmän.

Vierailija

kun kerran eivät ole yökyläilyyn vielä kauhean tottuneita. Voisiko pitkä viikonloppu olla hyvä? Meillä 1v 2kk lapsi ollut monta kertaa mummolassa yhden yön hoidossa, harjoitellaan tarkoituksella yökyläilyä ettei ole sitten oikean tarpeen tullen niin iso kynnys lapselle - eikä vanhemmille!

Kannattaa tosiaan ennen matkaa harjoitella yökyläilyä että pystytte itsekin olemaan reissulla hyvillä mielin. Pieni tuulettuminen miehen kanssa tekee kyllä varmasti tosi hyvää, mä ainakin olen ihan riippuvainen yhdestä kaksin vietetystä vuorokaudesta n. kerran kahdessa kuukaudessa! Kyllä sen jälkeen taas muutama viikko kotona menee ihan uudella puhdilla!

Vierailija

Varsinkin, jos lapset eivät ole tottuneet yökyläilemään!!

Meillä on kaksi lasta 6- ja 2-vuotiaat, jotka säännöllisesti käyvät yökyläilemässä mummilassa ja tykkäävät siitä. Mutta silti olemme maksimissaan pois pari yötä. Meillä on periaate, että lapsen luota voi olla vain niin monta yötä, kun on ikävuosiakin. Eli kun nuori on kaksivuotias, niin vain kaksi yötä. En missään nimessä laittaisi viikoksi hoitoon. Meidänkin pienempi - joka on kuitenkin tosi reipas ja tykkää mummilassa olosta - kyselee paljon äidin perään ja iltaisin saattaa ikävä yllättää. Viikko olisi aivan liian pitkä aika - lapsi varmaan luulisi, että äiti on hylännyt.

Siis tottakai sitä itseäkin huvittaisi lähteä viikoksi reissuun miehen kanssa, mutta nyt vielä kun nuo lapset ovat pieniä, saa viikonloppureissut riittää. Ehtiihän sitä myöhemminkin.

Vierailija

Kun rakennan taloa, käännyn asiantuntijan puoleen. Kun laitan ruokaa, katson usein ohjeen keittokirjasta tai netistä. Kun pesen pyykkiä, katson pesuohjeen lapusta. Kun on kyse raha-asioista, kysyn pankista ja muilta asiantuntijoilta. Kun aloitan kuntosaliharjoittelun, pyydän apua treeniohjelman tekemiseen. Kun olen sairas, käyn lääkärissä. Mutta: kun saan lapsen en halua edes tietää lapsen kehitysvaiheista. Neuvolan tädit, päivähoidon tai koulun työntekijät saati psykologian ammattilaiset ovat kuitenkin väärässä. Onko tässä pienoinen ristiriita?

Vierailija

Voisivatko isovanhemmat tulla teille kotiin hoitamaan lapsia? Olisi ainakin lapsille tuttu ympäristö. Miten isovanhemmat itse suhtautuvat asiaan, sehän ratkaisee paljon?

Vierailija

Lainaus:

Oltiin juuri viime kesänä lomalla miehen kanssa (6pv) ja meidän 1v 9kk poika oli äidilläni ja isälläni hoidossa ja hyvin meni, hyvä että lähti kotiin takas ollenkaan..niin hauskaa oli ollut:) Tätä ennen ollut joskus yhden yön hoidossa muutaman kerran mummilassa. Tietysti reissataan lapsen kanssakin, mutta tuolloin haluttiin kerran mennä edes kahdestaan ja kyllä itselläni oli ainakin kova ikävä ensi alkuun, mutta kun kuuli ettei pojalla ollut mitään hätää osasin jo itsekin rentoutua.

Ei siis lapsi traumatisoitunut, kun oli turvallisia ja tuttuja aikuisia lähellä, joita muutoin näkee noin kerran kuussa, välimatkaa se 250km. Sitä paitsi minusta tärkeää, että lapsi saa näin vahvemmat siteet myös isovanhempiinsa. Lähtisin kyllä lomalle ilman lasta uudestaankin, mutta yhtä kivaa on kyllä mennä lomalle myös lapsi mukana:)

Mistä voit tietää noin varmasti? Useinhan tuollainen erotilanne oireilee vasta teini-iässä tai myöhemmin... Vahvasti tai lievästi...

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat