Minulla on 4 lasta ja aina saman open kohdalla numerot olivat aina selkeästi

Vierailija

alakanttiin annettu. Kun opettaja vaihtui, myös arvosanat paranivat. Ko. ope ei tykännyt sellaisista hiljaisista ja ujoista oppilaista ja sekös näkyi arvosanoissa. Ei voi olla vain sattumaa, että numerot aina hänen kohdallaa olivat nihkeästi annettuja. Vaikka koetulokset ja lahjakkuus varmasti samoja. Minulle on ihan turha sanoa, että opettajathan vain antavat arvosan OPS:n mukaan, Hah!

Kommentit (15)

Vierailija

tätä meininkiä. Kautta aikojen opettajat ovat antaneet pärstäkertoimen mukaan numeroita ja varsinkin pienillä paikkakunnilla vanhempien statuksen mukaan.



Ihan vastikään tällä palstalla oli puhe matematiikan numeroista. Ala-asteella todistuksessani komeili aina 10 (varmaan monen muunkin), yläasteella numero laski 8. Kokeista sain aina 10 paitsi yhdeksännen luokan kevään kokeesta 9:n jolloin opettaja katsoi oikeudekseen laskea numeron 7:ksi. Olin hiljainen ja ujo vielä noihin aikoihin, takuulla en ketään häirinnyt. Kas kummaa luokallamme oli opettajan kollegan tyttö, jolla kokeista tuli 7-8 ja todistuksessa komeili aina kiitettävä. Sattumaako? Tuntiosallistuminen oli meillä molemmilla samaa tasoa.



Lukiossa opettaja vaihtui ja samoin matematiikan numeroni oli jälleen kiitettävä kuten kuuluikin. Tuo opettajan tyttö jolla yläasteella oli kiitettävä ei selviytynyt laajasta matematiikasta lainkaan vaan joutui vaihtamaan suppeampaan (vai mikä se nyt olikaan). Kirjoitukseni meni niin hyvin, että oliisn päässyt niiden perusteella suoraan yliopistoon matematiikkaa lukemaan. Valitsin kuitenkin toisin...



Osa opettajista on epäoikeuden mukaisia sille ei voi mitään.

Vierailija

Hölmö. Lapsesi ei toivottavasti olleet kuitenkaan yhtä tyhmiä ja katkeria valittajia kuin sinä. Opettaja tiesi varmasti sopivammat numerot ja oli parempi opettaja kuin sinä ikinä. Älä valita!

Vierailija

näitä numeronantoja on kyllä tutkittu. Kirjaimellisesti ohjeita noudattavilla opettajilla on siis tiukempi linja. Toivottavasti tilanne korjaantuu, kun sitä kontrolloidaan.



Ja ap ei varmastikaan tiedä luokan kaikkien oppilaiden arvosanoja, joten en usko, että hän pystyy mitään sanomaan kyseisen opettajan linjasta. Aktiivisuus on lisäksi ihan virallinen arvostelukriteeri, joten sen huomioimisessa ei ole mitään väärää.

Vierailija

muut opettajat siis sitten antoivat säälistä erinomaiset arvosanat? Mutta eiväthän opettajat, nuo jumalasta seuraavat virhettömät kansankunnan kynttilät voisi alentua sellaiseen! Hehän noudattavat aina OPS;n kriteerejä:DDDDD

Vierailija

ulospäinsuuntautuneet ja varsinkin "hyvien perheiden" lapset saivat erinomaisia arvosanoja. Tämäkö pitäisi niellä mukisematta?? Onneksi kuitenkin opet vaihtuvat ja oikeudenmukaisiakin opeja on.. ap,

Vierailija

Ja siinä on se tulkinnanvara, minkä kukakin opettaja laskee tuntiaktiivisuudeksi. Kun yhdelle opettajalle riittää se, ettei häiritse opetusta ja viittaa kysyttäessä, niin toinen laskee aktiivisuudeksi vasta sen, kun oppilas oma-aloitteisesti kyselee ja osallistuu opetukseen oikeasti aktiivisesti (kuitenkaan häiriköimättä).



Ja yleensä sanotaan, että aktiivisen ja passiivisen oppilaan ero voi olla yhden numeron verran, jos koearvosanat ovat samaa tasoa. Mutta tietysti oppilaat itse voivat arvioida olevansa samaa tasoa, kun toinen saa aina kokeesta 8½ ja toinen 8-, mutta opettaja näkee tuossa kyllä suuren eron, vaikka molempien numerot alkavat 8:lla.



Ja sitten vielä tunnilla voi olla erilaisia suullisia suorituksia ja ryhmätöiden antia yms, joka ei näy koenumeroina, mutta jotka opettaja kuitenkin arvioi. Oppilaat ja vanhemmat saattavat vähätellä sellaisten suoritusten merkitystä, vaikka ne ovat tarkoitettu aivan samalle viivalle kokeiden kanssa.



Mutta kukaan muu ei voi tietää yksittäisen opettajan arvioinnista niin hyvin kuin opettaja itse. Ja oppilaalla ja vanhemmilla on aina oikeus kysyä arviointiperusteita, jotka opettajan kuuluu lain mukaankin pystyä esittämään. Aina kannattaa kysyä, eikä kyräillä kotona, ettei asia jää vaivaamaan vuosiksi. Ainahan on myös pieni mahdollisuus, että arvioinnissa on tapahtunut jossain kohtaa virhe. Mutta ikävä kyllä oppilaat ja vanhemmat ani harvoin ottavat yhteyksiä arviointivirheiden vuoksi.

Vierailija

Omilta kouluajoiltani muistan kuinka ujot ja hiljaisemmat oppilaat eivät saaneet mahdollisuutta vastata tunnilla vaikka olisivat viitanneet jokaisen kysymyksen kohdalla. Jos kukaan muu ei viitannut kuin joku hiljainen hissukka, opettaja vastasi kysymykseensä itse. Opettaja sitten antoi hiljaisille oppilaille huonoja numeroita sillä perusteella että tuntiaktiivisuus oli heikkoa, koskaan eivät vastanneet.



Jotkut opettajat eivät vaan voi sietää ujoja ja hiljaisia lapsia ja siksi syrjivät heitä.

Vierailija

Mitähän tarpeitaan kirjoittaja tyydyttää loukkaamalla tuota avauksen tekijää mauttomilla heitoilla, ja miksi asiallinen keskustelu on niin vaikeaa? Oikeasti alkaa kyllästyttää loanheitto näillä keskustelupalstoilla. Suomalaiset ovat todella sivistymätöntä kansaa!



Lainaus:

Hölmö. Lapsesi ei toivottavasti olleet kuitenkaan yhtä tyhmiä ja katkeria valittajia kuin sinä. Opettaja tiesi varmasti sopivammat numerot ja oli parempi opettaja kuin sinä ikinä. Älä valita!

Vierailija

niin jokainen opettaja tietää, että ne on pystyttävä näyttämään ja sen mielellään tekee.



Mutta jos vanhempi tulee pauhaamaan, että hänen lapselleen kuuluu parempi arvosana, vaikka hän ei ole edes kysynyt arvioinnin perusteita, niin kukaan opettaja ei halua sellasta yhteydenottoa.



Kun opettajat valittavat, että vanhemmat kiusaavat heitä, niin silloin kyse on nimenomaan kiusaamisesta, eikä asiallisesta yhteydenotosta virka-aikana.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat